Access DB op Linux?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wharting

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2012
Berichten
26
Hallo,

Ik heb een vraag.
Is het mogelijk een Access DB te laten draaien in een Linux omgeving?
Alvast bedankt.

Groet,
WillemH :thumb:
 
Afhankelijk van wat je ervan nodig hebt. Access is een gecombineerde front-end en back-end oplossing. De back-end kan prima op linux. De front-end is gebaseerd op office en moet dus draaien op een computer met office. Office is overigens prima te draaien via "WINE" emulatie software op linux, maar dan heb je het weer over een ander soort oplossing.
 
Access is een gecombineerde front-end en back-end oplossing.
Waar haal je dat nu weer vandaan? Dat het mogelijk is, wil niet zeggen dat je het ook zo stellig moet brengen. Access is in eerste instantie een standalone database met dus alles in één omgeving/bestand. Dat je daarnaast een FE-BE kan maken waarbij je Access als frontend gebruikt en dan koppelt met welke backend database dan ook, doet in dit geval niet terzake, want TS wil dat, als ik de vraag goed interpreteer, niet. Die wil gewoon een Access database draaien onder Linux. En dat kan dus alleen als je een Windows emulatie draait met daarin de Office suite.
 
Dank voor de reactie.

De organisatie waar ik vrijwilligerswerk voor verricht doet veel met lijstjes en hebben mij gevraagd een DB te maken.
De desktops draaien op Linux met Open Source als variant op het Office pakket. Zo ook een database programma waarmee ODB databases gemaakt kunnen worden.
Ik weet echter niet of dat hetzelfde werkt als Access. Vandaar mijn vraag.
 
Ik ken ODB niet, al vermoed ik dat je een letter bent vergeten en ODBC bedoelt. Dat laatste is dan een koppeltechniek, en niet zozeer een database. Elke database die is gebaseerd op SQL kan worden benaderd vanuit een Access database. Je kunt dan koppelen met de tabellen in die andere database (als het een Access database is, kan dat sowieso of anders met ODBC) of je kunt met Pass-Through queries de gegevens uit (bijvoorbeeld een Oracle of SQL server) database halen. Met ODBC kun je dus ook koppelingen maken met een andere database.
NOgmaals: Access is een Office applicatie en die draait onder Windows of op een Mac, maar voor zover ik weet is er geen Linux versie.
 
In het geval dat ze alles op linux draaien is het onwaarschijnlijk dat ze licenties voor office willen gaan kopen.

Hoe moet de data gebruikt gaan worden? libre-office heeft het "base" pakket voor database interfacing als het een office-achtige interface nodig heeft.

@octafish, mijn opmerking is gericht op het feit dat de database file van access ook te openen is in andere database administratie tools anders dan access zelf en dat je inderdaad een front-end kan maken voor andere databases zonder de interne database te gebruiken. Het is dus zowel een front-end als een back-end oplossing als je dat zou willen.
 
Als we dan toch open source draaien, waarom dan geen MySQL met een eenvoudige web front-end.
 
Dank voor de reacties.
Volgens welingelichte bronnen gaat de organisatie op korte termijn over op Windows software.
Daarmee is mijn 'probleem' opgelost.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan