DNS-instellingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Berichten
2.085
In de DNS-instellingen bij de vorige domeinhoster vond ik o.a. deze informatie:
Refresh: 14400
TTL: 604800 (1 week)
Retry: 1800
Expire: 691200
domein.nl A 0 111.112.113.114
domein.nl NS 0 ns.domeinhost.nl
domein.nl NS 0 ns2.domeinhost.nl
domein.nl NS 0 ns5.domeinhost.nl
www.domein.nl CNAME 10 sites.bedrijf.nl
De vetgedrukte gegevens zijn gefingeerd.

Nu wil ik domein.nl verhuizen naar een andere webhoster, maar ik vraag me af of ik een en ander goed heb gewijzigd.
- Voor TTL is volgens mij 3600 voldoende
- de regel van ns5.domeinhost.nl heb ik geheel verwijderd
- de regel van CNAME heb ik geheel verwijderd
- ns.domeinhost.nl en ns2.domeinhost.nl zijn vervangen door nameserver 1 en nameserver 2 van de nieuwe webhoster.

Toch lijkt het erop dat ik na erg lang wachten nog steeds geen resultaat heb en de website nog steeds niet draait op de nieuwe server.

Wanneer ik ping naar domein.nl, krijg ik vier maal de melding "TTL expired in transit".

Zie ik iets over het hoofd?

Vriendelijke groet,
Guido
 
Laatst bewerkt:
Een DNS-aanpassing kan vanwege de opzet van het wereldwijde DNS-systeem wel 6 uur duren voordat het werkt.
Het zou dan niet de bedoeling moeten zijn dat je opeens nergens op uitkomt, als je niks aan de hostingpakketten verandert. Vaak heb je bij webhostings de mogelijkheiden om een verhuizing te regelen via Nameservers óf via DNS. Welke functie je moet gebruiken ligt aan je nieuwe provider.

Ikzelf heb een hostingprovider B en registreer mijn domeinen bij domeinenboer A. Bij Domeinen A vul ik dan voor die domeinen een A (en AAAA record; IPv6) in naar mijn IP-adres van mijn server bij hostingprovider B.

Dus kijk goed na wat je precies verhuist. De domeinnaam, de webhosting of beiden?
In dat laatste geval moet alles vanzelf goed komen zonder jouw interactie (tenzij je hosting het aangeeft).
 
Laatst bewerkt:
Irritant dat je ALLES gefingeerd hebt: Je had minstens nameserver1 en nameserver2 bij hun volledige namen moeten (kunnen) vermelden zonder te veel prijs te geven.
In een cmd.exe venster:
nslookup -type=soa domeinnaam.nl ns1.dns.nl
nslookup -type=soa domeinnaam.nl nameserver1
nslookup domeinnaam.nl nameserver1
nslookup www.domeinnaam.nl nameserver1

domeinnaam.nl, nameserver1 en nameserver2 zijn, conform jouw startposting, gefingeerd en moeten worden vervangen door hun werkelijke namen. Desnoods een "." zetten achter de laatste parameter van de commando's om de te querien DNS servers absoluut te maken, dus:
nslookup -type=soa domeinnaam.nl ns1.dns.nl.
nslookup -type=soa domeinnaam.nl nameserver1.
nslookup domeinnaam.nl nameserver1.
nslookup www.domeinnaam.nl nameserver1.

Als je de juiste informatie terugkrijgt van de commando's dan moet je gewoon geduld hebben om de DNS gegevens van je domein (ook) bij eindgebruikers correct door te krijgen. De TTL waarde van een week is nogal lang, doorgaans wordt 3600 gebruikt/ingesteld. Vergeet niet dat een aangepaste TTL ook tijd kost om door te sijpelen. ;) Zie ook NB2, hier onder.

NB1: Eerste commando queriet één van de (root) servers die het .nl TLD host. Daar kun je mee nagaan of de DNS domeinhoster je domeinregistratie aldaar wel correct heeft gewijzigd, qua naamservers etc. Daar moeten dus nameserver1 en nameserver2 te zien zijn, als resultaat.
Voorbeeldje, even voor het helpmij.nl internetdomein:
nslookup -type=soa helpmij.nl ns1.dns.nl
Dat levert als resultaat:
*** Can't find server name for address 193.176.144.5: Query refused
Server: UnKnown
Address: 193.176.144.5

helpmij.nl nameserver = ns2.hostingxs.nl
helpmij.nl nameserver = ns1.hostingxs.nl
ns1.hostingxs.nl internet address = 213.207.93.2
ns2.hostingxs.nl internet address = 89.30.194.90
ns1.hostingxs.nl AAAA IPv6 address = 2001:4018:1002::2
NB2: Overigens zijn ook de Refresh en Expire DNS domeinwaarden van belang, maar doorgaans wordt de informatie zodanig vaak uitgewisseld tussen DNS naamservers dat die tijden niet gehaald worden. Vooral de Refresh waarde kan evt. van belang zijn, zie (bijv.) deze uitleg
Dat neemt niet weg dat het (gegeven de Refresh en Expire waarden) zeker enige tijd kan duren voordat alle informatie over jouw Internetdomein is doorgesijpeld naar de verschillende relevante DNS servers, zoals de (eindgebruiker-)DNS server die jij standaard gebruikt (doorgaans de DNS server(s) van je Internetprovider, die ook wordt gequeried door je Internetrouter thuis).
Zie boven dat ik authoritieve DNS servers query, niet de DNS servers die eindgebruikers querien.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Als je het fingeert, dan kunnen wij enkel gissen, en niks controleren.
 
@guidovanh: Ik heb posting #3 verder uitgebreid, ondertussen. Dus lees die opnieuw, mocht je alleen de 'oude' informatie eerder gezien hebben.

Tijs.
 
Het was niet mijn bedoeling om alles te fingeren. Sorry!
Het gaat om www.raadvankerkenleusden.nl. Als ik nu ping naar deze URL, dan geeft ie wel het juiste IP-adres.
De directorystructuur van zowel mijn eigen domein als dat van raadvankerkenleusden.nl is qua opzet gelijk:
0:/domains/raadvankerkenleusden.nl/public_html/index.html - deze wordt dus niet weergegeven
0:/domains/vanharten.net/public_html/index.html - wordt netjes weergegeven.

Wat ik exact met nslookup en nameserver moet, is me niet geheel duidelijk...

Wat moet ik veranderen om de website wel zichtbaar te krijgen?

Vriendelijke groet,
Guido
 
Ok, hier onder even de opdrachten, aangepast aan de domeinnaam die je doorgaf.
Let op: Je hebt (weer) niet vermeld wat nameserver1 en nameserver2 zouden moeten zijn(!), maar dat kan ik met het eerste commando wel uitzoeken (als je domeinhoster inderdaad ondertussen de juiste aanpassingen had gedaan, wat ik meen te mogen afleiden uit je laatste posting).
Ik zal de uitvoer er onder zetten, zoals het bij mij doorkwam.

Zie dat www.raadvankerkenleusden.nl niet resolvet, wel raadvankerkenleusden.nl
Dat klopt in zoverre ook omdat je meldde dat je de CNAME had verwijderd uit de DNS en niet (in plaats daarvan) een A record had aangemaakt ervoor...
Dus http://www.raadvankerkenleusden.nl is (vanwege wat ik hier boven schreef) niet bereikbaar (levert in Firefox op: "Server niet gevonden"), http://raadvankerkenleusden.nl is wel bereikbaar.

nslookup -type=soa raadvankerkenleusden.nl ns1.dns.nl.
*** Can't find server name for address 193.176.144.5: Query refused
Server: UnKnown
Address: 193.176.144.5

raadvankerkenleusden.nl nameserver = ns2.12beonline.com
raadvankerkenleusden.nl nameserver = ns.12beonline.com
raadvankerkenleusden.nl nameserver = ns5.12beonline.com

nslookup -type=soa raadvankerkenleusden.nl ns.12beonline.com.
*** Can't find server name for address 109.236.92.20: No information
Server: UnKnown
Address: 109.236.92.20

raadvankerkenleusden.nl
primary name server = ns.12beonline.com
responsible mail addr = hostmaster.12beonline.com
serial = 2015062223
refresh = 14400 (4 hours)
retry = 1800 (30 mins)
expire = 691200 (8 days)
default TTL = 3600 (1 hour)

nslookup raadvankerkenleusden.nl ns.12beonline.com.
*** Can't find server name for address 109.236.92.20: No information
Server: UnKnown
Address: 109.236.92.20

Name: raadvankerkenleusden.nl
Address: 159.253.7.210

nslookup www.raadvankerkenleusden.nl ns.12beonline.com.
*** Can't find server name for address 109.236.92.20: No information
Server: UnKnown
Address: 109.236.92.20

*** UnKnown can't find www.raadvankerkenleusden.nl: Non-existent domain

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Kleine toevoeging nog, in aansluiting op mijn vorige posting.
Zie dat pingen naar het www-adres niet lukt (zoals te verwachten was, vanwege geen A of CNAME record), naar de domeinnaam zelf wel:

ping www.raadvankerkenleusden.nl
Ping-aanvraag kan host www.raadvankerkenleusden.nl niet vinden. Controleer de naam en probeer het opnieuw.

ping raadvankerkenleusden.nl

Pingen naar raadvankerkenleusden.nl [159.253.7.210] met 32 byte gegevens:

Antwoord van 159.253.7.210: bytes=32 tijd=14 ms TTL=55
Antwoord van 159.253.7.210: bytes=32 tijd=18 ms TTL=55
Antwoord van 159.253.7.210: bytes=32 tijd=16 ms TTL=55
Antwoord van 159.253.7.210: bytes=32 tijd=16 ms TTL=55

Ping-statistieken voor 159.253.7.210:
Pakketten: verzonden = 4, ontvangen = 4, verloren = 0
(0% verlies).De gemiddelde tijd voor het uitvoeren van één bewerking in milliseconden:
Minimum = 14ms, Maximum = 18ms, Gemiddelde = 16ms

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Wat is er dan verkeerd ingesteld?
Onderstaand een schermafdruk van DirectAdmin.

Overigens: 12beonline.nl is de vorige partij.

Vriendelijke groet,
Guido
 

Bijlagen

  • da-rvkl.PNG
    da-rvkl.PNG
    72,6 KB · Weergaven: 62
Laatst bewerkt:
Je hebt zo te zien Versio? De DNS-instellingen kan je dan prima in je Versio Controlepaneel regelen. Heb jij die mogelijkheid?
 
Laatst bewerkt:
Wacht even: Je domeinhoster is blijkbaar nog steeds 12beonline.com, dus wat je in DirectAdmin probeert in te stellen heeft dan geen invloed/belang.
Wat je moet doen is een domeinnaam transfer van raadvankerkenleusden.nl aanvragen, zodat AXC (de DNS van) het domein gaat hosten, niet (meer) 12beonline.com
Anders moet je gewoon doorgaan met de aanpassingen in de beheertool van 12beonline.com...

Tenzij het domein al getransfereerd is verandert er niets, dus jij weet of dat ondertussen wel of niet al geregeld was...

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Tijs, dankjewel.
Zal ik je zeggen dat ik opeens ook "het licht" zag :(
Dit is nu het scherm van de DNS-instellingen bij 12beonline. Ik twijfel over de juistheid van de laatste regel.

De EPP-code voor het verhuizen van het domein is aangevraagd en krijg ik begin volgende week.

Vriendelijke groet,
Guido
 

Bijlagen

  • dns-rvkl.PNG
    dns-rvkl.PNG
    21,3 KB · Weergaven: 62
Ik schreef nog:
als je domeinhoster inderdaad ondertussen de juiste aanpassingen had gedaan, wat ik meen te mogen afleiden uit je laatste posting
, maar nu blijkt het hele domein nog niet getransfereerd te zijn.
Tsja... *kuch* :rolleyes:

1 voordeel: Zover ik kan zien staan in DirectAdmin de zaken al goed qua DNS.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan