Van een map een webdocument maken (snelkoppeling)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.635
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Ik heb mapnaam;
c:\Belastingtelefoon 0800-0543
Dit is alleen ter info en de map is en blijft leeg. Mappen hebben geen eigenschappen. Nu maak ik van de map een snelkoppeling. Daar kan ik geen telefoonnummer activeren. Of kan dat wel?

Als ik een nieuwe snelkoppeling maak zonder tussenkomst van mappen, dan krijg ik een webdocument. Dan begin ik met callto:\\+318000543 en dan de omschrijving. Hiermee kan ik rechtstreeks bellen.

De vraag is kan ik van die mappen een snelkoppeling maken in de vorm van een webdocument?
 
Sorry, maar ik kan er geen chocola van bakken, wat je bedoelt.
 
Laatst bewerkt:
Als je een map hebt dan kies je RMK snelkoppeling maken. Doeltype is: Bestandsmap. Kun je vanuit die snelkoppeling callto activeren? Ik denk het niet. Je kunt wel onder opmerkingen het telefoonnummer zetten maar niet activeren.

Nu maak ik een snelkoppeling op het bureaublad, de uitwerking is dan anders immers men praat niet meer over een snelkoppeling maar over een webdocument omdat verwezen wordt naar een URL. Geef de locatie op callto:\\... > Volgende Geef deze snelkoppeling een naam. Onder Eigenschappen staat dan geen Tabblad Snelkoppeling maar Webdocument

Dus vermoedelijk zal het wel niet kunnen om van een mapnaam een 'webdocument' te maken, immers deze wil blijven verwijzen naar de map. Kan het dan ook niet via MKLINK of een script. Dus ik zet alle mapnamen in een tekst file en dan moet telkens een snelkoppeling/webdocument gemaakt worden naar callto:\\... met de oorspronkelijke mapnaam.
De telefoonnummers kan ik later wel handmatig invullen.
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk trapt de browser/Windows er wel in, maar moet (eigenlijk) zijn: callto://+318000543 , want \\ hoort niet in een URI (zoals http en callto etc.)
Verder: Mogelijk heeft het geen/weinig zin om +31 ervoor te zetten, want dit 0800 nummer lijkt me niet te bellen vanuit het buitenland. Daar is een apart nummer voor: callto://+31555385385
Wordt dan (voor het 0800 nummer vanuit NL): callto://08000543

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad beide werken in W7. +31 of 0031 gaat bij mij automatisch want het gaat vaak over honderd nummers en meer en in het programma zelf wordt een andere opmaak (zonder) geweigerd.
Bedankt voor de tips. Helaas lost dit het probleem niet op. Mijn vraag is, maak URL's (snelkoppelingen). De filename moet de mapnaam zijn. De URL is dan callto://+31... telefoonnummer kan ik later wel invullen. Aangezien het om meer dan 200 mappen gaat is dit handmatig lastig om te doen.

Voorbeeld mapnaam (en dan 200 verschillende)
Jantje Beton, Nationaal Jeugdfonds 030-24 47 000 (€ onbekend-m)

Maak hiervan een snelkoppeling waarmee ik direct kan bellen.
 
Laatst bewerkt:
shortcut /a:c /f:"c:\test\tn Jantje Beton, Nationaal Jeugdfonds 030-24 47 000 (€ onbekend-m).lnk" /t:"c:\program files (x86)\voipbuster.com\voipbuster\voipbuster.exe"

Deze werkt en opent VoipBuster, maar ik weet niet hoe ik callto://+31302447000 daar aan moet toevoegen.

Ik ben eruit. je moet toevoegen /p:/callto://....
Alleen zet die in een batch-file het euro-teken € om in een cedille Ç
 
Laatst bewerkt:
Doe eens de syntax van shortcut.exe hier vermelden (als schermafdruk of als tekst). Zal wel achterhaald kunnen worden via shortcut /?
Handiger is om het callto protocol te koppelen aan Voipbuster, dan hoef je (lijkt mij) ook geen target aan te geven in de shortcut/snelkoppeling.

Ik ga hier van Windows 10 uit: link met instructie, maar dan (natuurlijk) Voipbuster aangeven als standaardprogramma.

Tijs.
 
Als je callto gekoppeld hebt, dan zou het (hopelijk) genoeg moeten zijn om de volgende shortcut te maken:
shortcut /a:c /f:"c:\test\tn Jantje Beton, Nationaal Jeugdfonds 030-24 47 000 (€ onbekend-m).lnk" /t:"callto://Jantje Beton, Nationaal Jeugdfonds 030-24 47 000 (€ onbekend-m)"

Dat shortcut niet met euro-tekens kan omgaan en ze omzet naar een cedille kan ik verder niets aan doen. Overigens vraag ik me af of dat voor de werking iets uitmaakt...

Tijs.
 
Even nog, en ervan uitgaand dat je Excel hebt:
In Excel, geïmporteerd via een tekstbestand (= Lijst.txt) dat je in CMD gemaakt hebt met:
CD /D <basismap>
DIR /B /AD /ON > Lijst.txt

zou je in ieder geval de 'troep' vóór het telefoonnummer eruit kunnen halen en de spaties verwijderen via:
Code:
=SUBSTITUEREN(RECHTS(A1;LENGTE(A1)-(MIN(VIND.SPEC({"0";"1";"2";"3";"4";"5";"6";"7";"8";"9"};A1&"0123456789")-1))); " ";"")
(B1 selecteren, code plakken in het formule invulveld, Control-Shift-Enter toetscombinatie gebruiken om het in te voeren)
en dat kun je de formule doortrekken naar B2 etc.

Voorbeeld: Levert het volgende op in B1, waarbij in A1 staat: Jantje Beton, Nationaal Jeugdfonds 030-24 47 000 (€ onbekend-m)
030-2447000(€onbekend-m)

Kan evt. uitgebreid worden met callto:// en +31 er voor:
Code:
="callto://+31" & SUBSTITUEREN(RECHTS(A1;LENGTE(A1)-(MIN(VIND.SPEC({"0";"1";"2";"3";"4";"5";"6";"7";"8";"9"};A1&"0123456789")))); " ";"")
wat dan oplevert in B1:
callto://+3130-2447000(€onbekend-m)

[Helaas is het strippen van wat er rechts staat van het telefoonnummer nogal lastig/bewerkelijk, dus vandaar dat ik daar geen verdere tijd in gestoken heb.]

Kolom B bevat dan de URL's die je wilt, dus als je dan de Excel sheet exporteert naar CSV (Comma delimited) bestand dan kun je daar weer een batch-bestand van maken die je i.c.m. shortcut gebruikt:
Eerste string op de tekst-regel voor naamgeving .lnk bestand /f:, dan een "," en dan de tweede string op de tekst-regel voor de doelparameter /p:

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
callto protocol te koppelen aan Voipbuster
Dat is wel het geval want alle links openen met VoipBuster. Ik was al begonnen met het maken van de batch-file en dit is met Word niet zoveel werk. Cedille maakt voor de werking niets uit. Jouw aanpak is voor mij nogal ingewikkeld. Ik bewaar de gegevens uit deze topic wel maar ga nu even op de oude voet verder.


Code:
Shortcut [Version 1.11]

Creates, modifies or queries Windows shell links (shortcuts)


The syntax of this command is:

Shortcut.exe /F:filename /A:C|E|Q [/T:target] [/P:parameters] [/W:workingdir]
         [/R:runstyle] [/I:icon,index] [/H:hotkey] [/D:description]

 /F:filename    : Specifies the .LNK shortcut file.
 /A:action      : Defines the action to take (C=Create, E=Edit or Q=Query).
 /T:target      : Defines the target path and file name the shortcut points to.
 /P:parameters  : Defines the command-line parameters to pass to the target.
 /W:working dir : Defines the working directory the target starts with.
 /R:run style   : Defines the window state (1=Normal, 3=Max, 7=Min).
 /I:icon,index  : Defines the icon and optional index (file.exe or file.exe,0).
 /H:hotkey      : Defines the hotkey, a numeric value of the keyboard shortcut.
 /D:description : Defines the description (or comment) for the shortcut.

 Notes:
 - Any argument that contains spaces must be enclosed in "double quotes".
 - If Query is specified (/A:Q), all arguments except /F: are ignored.
 - To find the numeric hotkey value, use Explorer to set a hotkey and then /A:Q
 - To prevent an environment variable from being expanded until the shortcut
   is launched, use the ^ carat escape character like this: ^%WINDIR^%

 Examples:
   /f:"%ALLUSERSPROFILE%\Start Menu\Programs\My App.lnk" /a:q
   /f:"%USERPROFILE%\Desktop\Notepad.lnk" /a:c /t:^%WINDIR^%\Notepad.exe /h:846
   /f:"%USERPROFILE%\Desktop\Notepad.lnk" /a:e /p:C:\Setup.log /r:3

 An argument of /? or -? displays this syntax and returns 1.
 A successful completion will return 0.


 Copyright 2000-2005 Marty List, [url]www.OptimumX.com[/url]


==================================================================


Revision History:

1.11 	07/04/2005
- Fixed display problem for hotkeys with extended characters.
- Removed reference to .URL files in the syntax, since URL files are not supported yet.

1.10 	12/20/2003
- Fixed COM memory leak, enhanced exit/result codes, enhanced syntax.

1.00 	10/02/2000
- Initial release.
 
Prima, als je maar geholpen bent. :) Ik zie trouwens dat je shortcut van OptimumX gebruikt. Voor de geïnteresseerd bezoekers: link

Graag de vraag nog de status opgelost geven, ajb.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
:thumb:Het is gelukt en het ging toch vrij snel. Moest een paar kleine correcties maken met een Renamer (€). Bedankt voor je inzet, het meedenken en alle hulp Tijs.:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan