oude foto's scannen

Status
Niet open voor verdere reacties.

madmuppet

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 dec 2001
Berichten
2.273
ik heb een aantal fotoboeken met oude foto’s welke ik wil scannen. Een aantal van die foto’s betreft afdrukken uit de jaren ’70, met een wat aparte finish. De foto’s zijn voorzien van een soort kunststof laagje met een textuur. Het lijkt wel of er een héél fijn, geweven laagje over de foto zit.
Gevolg is, dat er bij scannen van de foto’s een vreemde lichtbreking optreedt. Het eindresultaat van de scan is een foto welke over de gehele oppervlakte vol zit met dunne streepjes over de gehele lengte van de foto.

Ik beschik helaas niet meer over de negatieven van deze foto’s, dus ik zal het echt met de afdrukken moeten doen. Heeft iemand een tip, om toch een zo goed mogelijk resultaat te krijgen?
 
Probeer foto's te maken van deze foto's en deze daarna eventueel door een fotobewerkings-programma te halen.
Indien onder de juiste hoek gefotografeerd ben je in elk geval van de reflectie van het scanner-licht verlost.
Dat zou een aanzienlijk beter resultaat moeten opleveren...
 
Dag, Weet u zeker dat het patroon niet daadwerkelijk over de originelen zit? Als dat niet zo is dan zou u eens twee foto's kunnen laten scannen bij een copyshop of u doet een verzoek via Peerby.nl voor diensten en goederen lenen bij mensen in de buurt.

Misschien schijnt de achterkant er doorheen, de strepen zijn dan schaduwen van het patroon wat op de voorkant te zien is. Op een andere resolutie zal dit effect het zelfde blijven maar misschien niet op een scanner die de achterkanten van het papier minder toont.
 
Foto's maken? Ja.... dat zou ik eens kunnen proberen inderdaad. Ik kan een opstelling maken met mijn DSLR, een beetje experimenteren met de belichting.
Het licht van de scanner geeft nu een intense reflectie vanuit alle mogelijke hoeken, in de groefjes van het laagje op de foto, wat leidt tot dunne, witte strepen.

@Alfred: het heeft 100% zeker niets met de originelen. Het laagje op de foto is zichtbaar en zelfs te voelen. Zoals ik al zei, heb ik de negatieven niet meer, anders zou ik die scannen. Dat zou voor de kwaliteit in allerlei opzicht beter zijn, maar helaas.... ik moet het doen met een matige kwaliteit afdrukken van oude foto's, die bovendien nog zo'n raar laagje hebben :-(
 
Dat is uiteraard een veel mooiere oplossing...alleen zit je wel op zo'n klein smartphone-scherm te klooien...
 
Ik zet ze via de Huawei USB stekkertje in computer over op mijn computer. Was ik vergeten te vermelden. Werkt prima.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan