your computer has been blocked

Status
Niet open voor verdere reacties.

San1

Gebruiker
Lid geworden
29 sep 2010
Berichten
227
Zojuist, nadat ik een livestream probeerde te openen, kreeg ik direct een pop up met de melding: your computer has been blocked.
Ook een aanvullende tekst kwam op het scherm en een telefoonnummer.
Ik kon nergens meer op klikken. De pc maar handmatig uitgezet, weer aangezet en dezelfde melding kwam terug.
Daarna afgemeld, control+ alt+delete...weer aangemeld en dat ging gelukkig wel.
Direct MBAM laten draaien , maar er werd niets gevonden.
Is dit een nepmelding geweest? en moet ik nu nog actie ondernemen?
 
Twee vraagjes
Hoe zien de extensies van uw documenten, foto's etc eruit, kan je die nog openen?
Heb je een up to date backup?
 
Ja, ik kan alles nog gewoon openen. Er lijkt niets aan de hand.
Nee, heb geen back up
 
Dan zou wat er nu gebeurde toch een trigger moeten zijn om eens een goede backup te maken.
 
Blijkbaar heb je geluk gehad, een vriend van mij had zo ongeveer hetzelfde voor, maar een hoop bestanden waren versleuteld.
Ik wacht effen af wat andere helpers als advies kunnen geven (er zijn hier op het forum een hoop helpers die op dat vlak een hoop kennis meer hebben dan ik)
In ieder geval, als advies, éénmaal dat je probleem is opgelost zorg in de toekomst voor regelmatige back ups.
 
Natuurlijk de hele computer scannen met jouw security programma. Kijk ook eens welke programma's je het laatst hebt geïnstalleerd. Ook add-ons kunnen dit veroorzaken.
 
Ik ben het met "de jean" eens: Het kunnen zomaar 'lokkertjes' zijn om malware te installeren (denk aan gelinkte 'nepversies' van Flash Player of Java), (dure) internationale (betaal-)telefoonnummers te bellen etc.
Ik houd me dus verre van live streams.

Tijs.
 
goede raad, regelmatig een backup maken op een externe schijf en die ook alleen maar opstarten als je een backup maakt als je pc "clean" is en direct nadien weer uitschakelen zodat eender welke malware of andere infecties niet op je backup schijf geraken!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan