Hyper-V inschakeln op Windows 10 prof

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lowa

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2009
Berichten
621
Hi ik probeer als administrator Hyper-V in te schakelen op W10 prof om een oude epson perfection 1640SU negatief scanner te installeren maar ik krijg steeds een foutcode 0x800F0831. zie bijlageHyper V.jpg
En raadt het aan om opnieuw te starten. Maar ook daarna dezelfde foutcode.
Het heeft destijds wel gedraaid op windows xp prof maar ik heb geen windows XP pc meer.
Hoe kan ik deze scanner nu wel gebruiken?
Gr. Lowa
 
Mogelijk komt de Hyper-V foutmelding vanwege het ontbreken van (het ingesteld zijn van) Virtualisatie in de BIOS.
Uiteraard (?) vermeld je niets over het computersysteem, maar kijk in het boekje van het moederbord na of virtualisatie is aan te zetten. Afhankelijk van de BIOS en processor:
Benodigd:
Hardware-assisted virtualization support: This is available in processors that include a virtualization option; specifically, Intel VT or AMD Virtualization (AMD-V, formerly code-named "Pacifica").
An NX bit-compatible CPU must be available and Hardware Data Execution Prevention (DEP) must be enabled.

Als ik me goed herinner moet dus (naast Intel-VT danwel AMD Virtualization/AMD-V) ook die NX bit zaken en DEP aangezet zijn in de BIOS. Van het eerste ben ik zeker, van het laatste niet zo, maar kijk maar in het boekje of er iets over te vinden is.

Uiteraard kan het zijn dat je met de tip van Edmoor helemaal geen Hyper-V nodig hebt.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Mogelijk komt de Hyper-V foutmelding vanwege het ontbreken van (het ingesteld zijn van) Virtualisatie in de BIOS.
Uiteraard (?) vermeld je niets over het computersysteem, maar kijk in het boekje van het moederbord na of virtualisatie is aan te zetten. Afhankelijk van de BIOS en processor:
Benodigd:
Hardware-assisted virtualization support: This is available in processors that include a virtualization option; specifically, Intel VT or AMD Virtualization (AMD-V, formerly code-named "Pacifica").
An NX bit-compatible CPU must be available and Hardware Data Execution Prevention (DEP) must be enabled.

Als ik me goed herinner moet dus (naast Intel-VT danwel AMD Virtualization/AMD-V) ook die NX bit zaken en DEP aangezet zijn in de BIOS. Van het eerste ben ik zeker, van het laatste niet zo, maar kijk maar in het boekje of er iets over te vinden is.

Uiteraard kan het zijn dat je met de tip van Edmoor helemaal geen Hyper-V nodig hebt.

Tijs.

Ik zal ik het boekje kijkenspeccy.jpg
 
Handleidingen etc. voor jouw moederbord: hier
Directe link: hier

Op pagina 4-24 zie ik wel het NX bit verhaal (die standaard staat ingeschakeld), maar ik zie nergens Intel-VT of AMD-V... Ik denk echt dat je pc/moederbord te oud is voor Hyper-V (of welke andere virtualisatie-software ook).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
We geven nog niet op, alhoewel het ontbreken van de genoemde instellingen in de BIOS wel zorgen baart:
a. Begin met checken of .Net Framework 3.5 wel aanstaat: appwiz.cpl , check in Windows onderdelen inschakelen en uitschakelen (of zoiets, in de linker marge).
b. Start cmd.exe "Als Administrator uitvoeren"
Daarin:
Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth
Dism.exe /online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup
sfc /scannow
Dism /Online /Enable-Feature /All /FeatureName:Microsoft-Hyper-V


Als het dan nóg niet werkt, dan zal het probleem met geen virtualisatie in de BIOS/CPU de bottleneck zijn. (*) Ik zal ondertussen nog even kijken naar de oplossing van Edmoor, of ik nog wat tips heb m.b.t. de foutmelding die je kreeg.
Alvast daaromtrent: Ik krijg o.b.v. de foutmelding het idee dat de bron-map (in zijn naam) geen spaties mag hebben, dus je zou kunnen proberen om de map H:\Drivers Epson Scanners\28195 unzip te hernoem naar H:\Drivers Epson Scanners\28195unzip en daarna diens vader-map naar H:\DriversEpsonScanners, dus dat de totale mapnaam met Setup.exe wordt (zie dat er helemaal geen spaties meer in staan):
H:\DriversEpsonScanners\28195unzip
Ik ga er wel vanuit dat Windows zelf op C: schijfletter staat, dus in C:\Windows

(*) BIOS instelling kan er (bijv.) zo uit zien, op een pc/laptop met Intel chipset/cpu die virtualisatie ondersteunt, even gelinkt vanuit deze instructie, voor W8.1
6116.HVW8a.jpg


Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Waarom je virtualisatie nodig zou hebben voor het installeren van een oude scanner ontgaat mij.
En virtualisatie met een 64bit OS en 4GB is ook een crime.
Met de remapping aan kun je Vmware player free draaien b.v.

Laatste driver is voor W7 32bit, overigens.
https://epson.com/Support/Scanners/.../s/SPT_B126021?review-filter=Windows+7+32-bit
De Twain driver zal eerst moeten werken vermoed ik.

Of deze manier.
https://www.drivereasy.com/knowledge/how-to-fix-scanner-not-working-in-windows-10/

En bij die foutcode lees ik alleen maar problemen met de update.
https://www.google.nl/search?site=&....1.0....0...1.2.64.psy-ab..0.1.44.8tZ3BKQnXJs
 
Laatst bewerkt:
@Lange Pier:
a. Het gaat over een scanner, niet een printer. En de vragensteller wil proberen via Hyper-V XP te installeren, dus je slaat de plank mis waarom virtualisatie nodig is, want dat is nodig voor Hyper-V, niet voor de scanner.
b. Ik heb tips gegeven over juist over het repareren van (updates etc. van) Windows (b. in mijn vorige posting). Wel handig die tweede link van je, onderdeel "Solution 2: Configure Related Services".
c. Ik ben het met je eens dat (bijv.) voor Windows 10 er geen driver staat, alleen een hulpprogramma dat verder geen driver bevat. Bovendien vereist het: "The EPSON Scan or Epson Scan 2 Utility must be installed prior to using this utility." en die wordt niet eens gelinkt etc.
Onduidelijk is of de scanner "out-of-the-box" door Windows 10 wordt ondersteund, je zou het wel haast vermoeden, trouwens, gegeven dat bij Windows 7 64-bit wél een verwijzing staat naar een 3rd party tool (VueScan).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ik vond nog 2 tips in dezelfde discussiedraad, die beiden ong. hetzelfde moeten doen:
Van Pattech2000 (posting #32): link
De geciteerde instructie van WildOne (posting #34)
Dan worden hier nog tips gegeven welke scannersoftware er mee bruikbaar is én nog een (driver-)truc met verbouwde .inf bestand (in het commmentaar van H.J.Meyer).

Komt erop neer dat de driver voor de Perfection 1200 ook werkt op de Perfection 2400 (indien 'handmatig' als zodanig aangegeven) of rechtstreeks de Perfection 2400 driver (weer 'handmatig' als zodanig aangegeven) die weer werkt met xxxxSU scanners.

Verder kun je overwegen om gewoon VueScan van Hamrick aan te schaffen, wat waarschijnlijk zijn geld wel waard is, gegeven geen support onder W10 én je problemen met Hyper-V.

Uiteraard alleen nodig indien Hyper-V niet werkend wordt. Ik vond nog een tip m.b.t. wel of niet virtualisatie ondersteuning actief:
Start cmd.exe "Als Administrator uitvoeren"
Voer uit:
systeminfo.exe
It should list, under Hyper-V Requirements:
VM Monitor Mode Extensions: Yes
Virtualization Enabled In Firmware: Yes
Second Level Address Translation: Yes
Data Execution Prevention Available: Yes
Zoals gezegd: Weinig kans met jouw moederbord, maar dan kun je het in ieder geval zeker weten.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Toch nog een toevoeging: hier is een ICA driver te downloaden. Of die (bij jou) werkt weet ik niet, maar kan evt. ook geprobeerd worden.
ICA is de opvolger van WIA, wat weer een opvolger is van TWAIN.

En verder staat ook hier een vergelijkbare instructie met oudere drivers om het werkend te krijgen.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Okay allemaal heel hartelijk bedankt voor jullie hulp. Ik zal dit alles gaan proberen ander blijft er niets anders over dan vuescan aan te schaffen en maar hopen dat het daarmee wel lukt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan