Grafische Kaart problemen / zwart scherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

Markster

Gebruiker
Lid geworden
11 jul 2009
Berichten
75
Hallo Allemaal,

Ik heb een probleem met mijn pc en dan vermoedelijk met de grafische kaart. Ik zat gisteravond te gamen (leauge of legends) en opeens werd het beeldscherm zwart en leek het alsof mijn beeldscherm naar stand-by ging. Het geluid van het spel was weg maar het geluid van mijn muziek deed het nog wel. De pc stond verder ook nog gewoon aan. Ik kon hem ook niet zichzelf laten uitschakelen behalve door een "hard reset". Ik heb het daarna nog een aantal keer geprobeerd en het lijkt alleen te gebeuren na 10 -15 min in game.

Mijn eerste gedachte was dit zou door de hitte kunnen komen. Ik heb dus speedfan geïnstalleerd en gekeken of ie "te warm" werd. Dit valt volgens mij wel mee en hij komt meestal niet boven de 70 graden. Wat me wel opvalt is dat ie de snelheid van de ventilator niet automatisch aanpast.

Weet iemand een manier om uit te zoeken wat het probleem precies is?

Dit zijn trouwens mijn specs:

• Intel Core i7 4790 / 3.6 Ghz - 8 MB cache - LGA1150 Socket
• Gigabyte H97-HD3 - Moederbord - ATX - LGA1150 Socket - H97 - USB 3.0 - Gigabit Ethernet - HD Audio
• WD Blue WD10EZEX - Vaste schijf - 1 TB - intern - 3.5" - SATA-600 - 7200 tpm -buffer: 64 MB
• Zalman Z11 Plus - Midtowermodel - ATX - geen voeding ( ATX12V ) - zwart - USB/Audio
• Microsoft Windows 7 Home Premium w/SP1 - Licentie en media - 1 PC - OEM - DVD - 64-bit - Nederlands
• Gelid Tranquillo Rev.2 - Koeler voor processor - ( Socket 775, Socket 1155, Socket 1156, Socket 1366, Socket AM3, Socket FM1 )
• Crucial Ballistix Tactical - Geheugen - 8 GB : 2 x 4 GB - DIMM 240-pins low profile - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800 - CL8 - 1.35 V
• Samsung SH-224DB - Schijfstation - DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM - 24x/24x/12x - Serial ATA - intern - 5.25" - zwart
• Crucial MX100 - Solid state drive - 256 GB - intern - 2.5'' - SATA-600
• MSI R9 280X GAMING 3G - Grafische kaart - Radeon R9 280X - 3 GB GDDR5 - PCI Express 3.0 x16 - DVI, HDMI, 2 x Mini DisplayPort
• SeaSonic M12II EVO 620 Bronze - Voeding ( intern ) - ATX12V - 80 PLUS Bronze - 220 Volt wisselstroom V - 620 Watt - actieve PFC

Alvast bedankt!
 
Allereerste vraag die bij mij opkomt is :
gebeurt het alleen tijdens het spelen van dat spel en verder niet?
 
Speedfan geeft geen betrouwbare resultaten. Gebruik HWiNFO.

Tijs.
 
Allereerste vraag die bij mij opkomt is :
gebeurt het alleen tijdens het spelen van dat spel en verder niet?

Nee gebeurde daarna ook bij het spelen van skyrim. Maar de rest van de dag had ik nergens last van. Het was redelijk opeens. Nu gebeurd het elke keer.
 
Speedfan geeft geen betrouwbare resultaten. Gebruik HWiNFO.

Tijs.
Geïnstalleerd.Is er een manier hoe ik dit aan kan hebben tijdens het gamen en dat ie er een rapport van maakt ook als ie crasht?

Er zat wel wat stof bij de ventilator van de videokaart. Ik heb voorzichtig stof verwijderd.
 
Als de kaart niet defect is (en daar ga ik niet vanuit omdat het alleen bij 2 games misloopt), dan is de kans groot dat je door het verwijderen van stof je probleem hebt opgelost.
 
Als de kaart niet defect is (en daar ga ik niet vanuit omdat het alleen bij 2 games misloopt), dan is de kans groot dat je door het verwijderen van stof je probleem hebt opgelost.

Helaas het gebeurde gisteravond weer.
Het ging de hele dag eigenlijk prima met het spelen van Skyrim. In de avond leauge of legends geprobeerd en na een tijdje crashte die weer 2 keer....

Hij kan wel elke keer weer gelijk opnieuw opgestart worden. Dus de rest lijkt gewoon prima te werken.
 
Tja, dan zou ik bij de processor, alle andere fans en roostertjes (ook de inlaatopening) eens extra goed op stof controleren, óók bij de voeding en ook de achterkant van de kast (uitlaatrooster).
 
http://www.resplendence.com/whocrashed
Wat geeft Whocrashed als probleem?

Kijk ook in de logboeken via eventvwr.exe in zoeken en bij Windows, systeem en toepassingen.

De 0x........ code met de naam van het bestand kan helpen.

En hoe is de monitor aangesloten? HDMI of anders?

En welk OS? indien W10, staat de auto driver update uit?
 
http://www.resplendence.com/whocrashed
Wat geeft Whocrashed als probleem?

Kijk ook in de logboeken via eventvwr.exe in zoeken en bij Windows, systeem en toepassingen.

De 0x........ code met de naam van het bestand kan helpen.

En hoe is de monitor aangesloten? HDMI of anders?

En welk OS? indien W10, staat de auto driver update uit?

Whocrashed=Crash dump directory: C:\Windows\Minidump. Crash dumps are enabled on your computer. No valid crash dumps have been found on your computer
Eventvwr.exe= Hier kom ik niet helemaal uit omdat er redelijk veel events zijn en de meeste mij niet zo veel zeggen. Ik zie ook zo snel niets over crashachtige dingen. Als het weer gebeurd zal ik de tijd beter in de gaten houden.
Monitor= VGA geloof ik.
OS=Windows 7
Autmatische updates aan= Windows wel, grafische niet maar die heb ik laatst nog ge update.

Tijdens het schoonmaken heb ik alles mee gepakt en zo goed mogelijk schoongemaakt. Er zit nog wel wat op maar het is erg weinig ( ik ben wel eens erger gewend bij andere pc's)
 
Koelsysteem van de grafische kaart en CPU, ventilatoren en koelribben ook schoongemaakt?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan