• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cellen met tekst en getallen optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fransjansen67

Gebruiker
Lid geworden
10 nov 2009
Berichten
19
Beste,

Ik zit met een probleem die ik niet zelf kan oplossen.
Het zal wellicht makkelijk zijn voor u, maar voor mij is het een onoplosbaar probleem.

Ik heb voor de duidelijkheid het bestand toegevoegd.

Wat wil ik weten:

In het tabblad Overvecht wil ik een formule hebben in kolom G die de cellen C, D en E optelt.
Nu is dat normaal niet zo'n probleem voor mij.
Maar in deze cellen staan of letters of cijfers.

Dit zelfde geld dan voor de kolommen L, Q en V, maar die formule kan ik dan wel door kopiëren.

Uiteindelijk zal ik in de kolom AF het totaal laten optellen.

Alvast bedankt voor de genomen moeite.Bekijk bijlage 300165
 

Bijlagen

  • Ondergrondse route Noordwest - Overvecht Week 21.xls
    886,5 KB · Weergaven: 207
wat is het probleem dan? SOM functie negeert tekst, dus kan je gewoon optellen.

Of vertegenwoordigen de letters ook een waarde ?
 
Wat doe je met de letters? moeten die opgeteld worden of buiten beschouwing gelaten worden?
 
En als je naar tabblad "Uitleg" gaat treft u daar een tel-nr die geraadpleegd kan worden! :thumb:
 
Heren,

De letters mogen niet genegeerd worden, deze moeten ook opgeteld worden als een waarde.

Voor alle duidelijkheid. Het bestand laat zien hoeveel bij plaatsingen er zijn bij de ondergrondse containers in een bepaald gebied in mijn stad.
De letter P geeft aan dat er papier/karton is weggehaald.
De X geeft aan dat er grofvuil lag en het getal geeft het aantal zakken aan die op de betreffende locatie zijn aangetroffen.

Nu wil ik dus opgeteld zien hoeveel bij plaatsingen er zijn aangetroffen bij de betreffende locaties door deze drie cellen bij elkaar op te tellen?

Ik hoop dat ik het verhaal hiermee hebt verduidelijk :confused:
 
Heren,

De letters mogen niet genegeerd worden, deze moeten ook opgeteld worden als een waarde.

Voor alle duidelijkheid. Het bestand laat zien hoeveel bij plaatsingen er zijn bij de ondergrondse containers in een bepaald gebied in mijn stad.
De letter P geeft aan dat er papier/karton is weggehaald.
De X geeft aan dat er grofvuil lag en het getal geeft het aantal zakken aan die op de betreffende locatie zijn aangetroffen.

Nu wil ik dus opgeteld zien hoeveel bij plaatsingen er zijn aangetroffen bij de betreffende locaties door deze drie cellen bij elkaar op te tellen?

Ik hoop dat ik het verhaal hiermee hebt verduidelijk :confused:
 
Dus aan ieder teken dat is ingevoerd, tekst of getal, moet een waarde van 1 worden toegekend?

Dan kan je met AANTALARG toch tellen hoeveel cellen er in een bereik gevuld zijn.
 
Mij lijkt het geen enkele relevante informatie op te leveren. Los geplaatst afval geef je op in M3. Bijgeplaatste zakken zijn vaak 60 liter en dus om te rekenen naar M3.

@roeljongman,
zonder als;)
Code:
=(C4="p")+D4+(E4="x")
 
Laatst bewerkt:
@Roeljongman,

Jij zit er dichtbij. Het aantal zakken dat in cel D34 vermeld staat, moet niet als aantal opgeteld worden maar als 1.
Dus de som zou uitmoeten komen op 2 en niet zoals nu op 5
 
Dan verder bordurend op VenA.

Code:
=(C4="p")+AANTAL.ALS(D4;">0")+(E4="x")
 
Laatst bewerkt:
@V&A, o ja.. sommige dingen leer ik nooit (of ik vergeet ze steeds weer) :D

@Frans
op basis van de suggestie van V&A zet onderstaande formule in G4.
Daarna kun je het naar onderliggende rijen kopieren en naar de andere kolommen

Code:
=(C4="p")+(D4>0)+(E4="x")
 
In mijn optiek heb je nog steeds geen informatie als je voor deze opzet kiest. Hooguit dat er behoefte is aan een grotere ophaalfrequentie van grofvuil of papier. Of dat de container mogelijk wat vaker geledigd moet worden.

@roeljongman, om nooit meer te vergeten ONWAAR = 0 al het andere is WAAR = 1:d
Code:
=(C4="p")+N(D4)+(E4="x")
 
Heren,

Mijn dank is wederom ontzettend groot.
Echter werkt de code van VenA niet en die van RoelJongman wel.

Ik kan in ieder geval weer verder.

Groet,

Frans.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan