• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Geleverde producten opgeteld

Status
Niet open voor verdere reacties.

diego1984

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2017
Berichten
25
Ik wil graag dat de geleverde producten op het tweede tabblad opgeteld worden weergegeven op het eerste tabblad.

Enige probleem is dat de omschrijving niet volledig overeenkomt. Hebben jullie enig idee of dit op een of andere manier opgeteld kan worden? Ik heb een als/isnb/vert.zoeken formule gebruikt.



Ik heb een voorbeeld bestand geupload.




Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx
 
Laatst bewerkt:
zo?

Code:
=SOMPRODUCT((ISGETAL(VIND.SPEC(B2;'1'!$B$2:$B$7)))*('1'!$C$2:$C$7))
 
met een sommen.als formule moet dat wel lukken.

Code:
=SOMMEN.ALS('1'!$C$1:$C$12;'1'!$B$1:$B$12;"*"&Art!B2&"*")

De formule kijkt of de omschrijving uit de B kolom van het Art-blad voorkomt in de B kolom van blad "1"

Bekijk bijlage Kopie van Voorbeeld-8.xlsx
 
Beide formules werken voor mij. Mag ik jullie weer bedanken voor de hulp :thumb:
 
Laatst bewerkt:
Nog 1 ding. Hoe kan ik het optelbereik en het criteriumbereik aanpassen aan mijn bereik? Loopt bij mij van B/C7 tot B/C397
 
Door de nummers 1 en 12 aan te passen in resp. 7 en 397 ?
Code:
=SOMMEN.ALS('1'!$C$[B][COLOR="#FF0000"]1[/COLOR][/B]:$C$[B][COLOR="#FF0000"]12[/COLOR][/B];'1'!$B$[COLOR="#FF0000"][B]1[/B][/COLOR]:$B$[COLOR="#FF0000"][B]12[/B][/COLOR];"*"&Art!B2&"*")
 
Dat werkt inderdaad, ik had een ding niet veranderd.


Over het algemeen klopt de formule. Heb 1 artikel gezien waarbij de omschrijving op het tabblad Art langer is dan op het tabblad 1.


Ik zal het laten zien aan de hand van de bijlage. Deze twee producten worden niet opgeteld.
 

Bijlagen

  • Formule.xlsx
    10,6 KB · Weergaven: 39
Laatst bewerkt:
Maak een representatief voorbeeld zou ik denken.
 
Ik heb het voorbeeld aangepast. Het is de bedoeling dat beide ACCS 300ml producten worden opgeteld (167 stuks). Nu wordt alleen 25 stuks weergegeven. De twee formules die ik van RoelJongman en VenA werken goed met uitzondering van het geval in dit voorbeeld.

Ik denk dat dit te maken heeft met de omschrijving die bij het tabblad Art langer is dan bij het eerste record op tabblad 1.


@VenA ik hoop dat je hier iets mee kan.




Bekijk bijlage Formule.xlsx
 
maak een aparte tabel waarin alle variant zijn opgenomen.

vervolgens breng je de gegevens met vert.zoeken bij elkaar.

vervolgens maak je een draaitabel van de data om deze op te tellen.

Heb zojuist een voorbeeld toegevoegd.
 

Bijlagen

  • (oeldere) helpmij Formule.xlsx
    15 KB · Weergaven: 41
Laatst bewerkt:
Lijkt mij ± hetzelfde bestandje als in #7 wat 'Tabblad Art' of 'Tabblad 1' is weet ik niet of moet dit gezocht worden in eerder geplaatste bestanden? (Ga ik niet doen);) Verder is er nergens een formule te ontdekken.
 
Ik heb weer een nieuw voorbeeld gemaakt. Ik denk dat je nu wel kan zien wat ik bedoel. Heb beide formules gebruikt.


=SOMMEN.ALS('1'!$C$1:$C$12;'1'!$B$1:$B$12;"*"&Art!B2&"*") (van RoelJongman)
=SOMPRODUCT((ISGETAL(VIND.SPEC(B2;'1'!$B$2:$B$7)))*('1'!$C$2:$C$7)) (VenA)

Als de basis (NMLWV) bevat, dan wordt het niet opgeteld. Het is de bedoeling dat Tuinpot A en Tuinpot A (NMLWV) worden opgeteld.
 

Bijlagen

  • 1.xlsx
    12,2 KB · Weergaven: 63
Met een representatief bedoel ik dat ook. Of beginnen de eerste 7 tekens altijd met 'Tuinpot'? en dan optioneel gevolgd door een spatie vervolgens een letter en dan weer een spatie en dan een "(" ?

Een tabnaam met de naam '1' impliceert dat er meerdere zijn dus maakt het er ook niet veel duidelijker van.

Bekijk ook even de suggestie van @oeldere in #10
 
Laatst bewerkt:
Tuinpot is gewoon een voorbeeld. Het is wel zo dat er altijd een spatie tussen zit en dan bijvoorbeeld (NMLWV). Tabblad 1 heeft verder geen diepere betekenis of meerdere tabbladen, vond het een makkelijke naam.


De formule klopt, behalve in het voorbeeld wat ik heb geschetst.
 
Ik heb al een oplossing gevonden. Iedereen bedankt voor de hulp. Dit topic kan gesloten worden.
 
Dat kun je eenvoudig zelf doen door de vraag als opgelost te markeren. :thumb:
 
En als je deze oplossing dan ook nog even deelt, zodat anderen die met een soortgelijke vraag zitten er ook wat aan hebben, dan heeft dit forum pas echt nut.
 
Ik heb een nieuw probleem ontdekt. Is het mogelijk dat aantallen worden opgeteld aan de hand van de unieke productomschrijving?

Wat er nu gebeurt is dat de aantallen van Potlood 5.0 en Potlood 5.01 worden opgeteld. Het zou ideaal zijn als dit alleen voor alle records met Potlood 5.0 geldt.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld nieuw.xlsx
    10,8 KB · Weergaven: 42
Alweer zo'n verhelderend bestand. Ik zie ook nog geen reactie op #17.
 
Om terug te komen op #17. Het eerste woord staat altijd tussen ()

Ik heb alles wat na het eerste woord tussen () staat verwijderd.

Wat betreft het nieuwe voorbeeld. Het is lastig om het goed uit te leggen, maar ik ga het proberen.

Graag zou ik zien dat alleen alle records waar Potlood 5.0 in staat opgeteld worden. In mijn geval zou het dan kunnen gaan om Potlood 5.0 20x en Potlood 5.0 (NMLWV) 22x. Als het goed is komt er dan een resultaat met als totaal 42x.


Nu kan het in mijn bestand ook voorkomen dat er records zijn met Potlood 5.0 20x, Potlood 5.01 22x, Potlood 5.036 23x. Met de formules die ik tot nu toe heb gekregen worden deze allemaal opgeteld, omdat ze allemaal beginnen met 5.0.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan