WP5.1 bestanden converteren naar Word docx Word 2007

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.635
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Ik heb nog ongeveer 400 WP5.1 bestanden en de vraag is kun je die op een handige manier converteren naar Word docx? Als je stuk voor stuk opent en je zou een macro hebben die automatisch opslaat zou ook kunnen.

Bij macro opnemen staat:
Macro toewijzen aan knop of toetsenbord, zonder toelichting?
macro opslaan in alle documenten, is dit goed?
 
Wellicht is dit nog handiger?
Weet niet of het werkt, kwestie van proberen.
 
Is niet geïnstalleerd. Zal kijken hoe dat moet, via Programma verwijderen etc. en eerst back-ups maken.

edit:
Kan het niet vinden.
If the Batch Conversion Wizard isn't installed, install it. Choose Start » Control Panel » Add or Remove Programs, select the Office item, and then click the Change button. Select the Add or Remove Features option, and choose the advanced customization option. At the advanced customization screen, expand the Microsoft Word item and the Wizards and Templates item under it. Click the More Wizards item and select "Run all from my computer" from the shortcut menu. Finish the installation, return to the Templates (or New) dialog box, and click the Other Documents tab.

> Wizards and Templates. Deze staat er niet.
 
Laatst bewerkt:
Waarom zou je het willen doen? Op het moment dat je een document nodig hebt, kun je het altijd openen en bewerken. Vervolgens kun je het dan opslaan onder de juiste extensie. Maar met een simpele macro is het makkelijk te automatiseren:

Code:
Sub ConvertWP()
Dim inp As Variant
Dim pad1 As String, pad2 As String, fName As String

    Application.ScreenUpdating = False
    pad1 = "H:\Mijn documenten\eDocs\Muziek\"
    pad2 = "H:\Mijn documenten\eDocs\Muziek\Conversie\"
    inp = Dir(pad1 & "*.wpw")
    Do While inp <> ""
        fName = Left(inp, InStrRev(inp, ".") - 1)
        ChangeFileOpenDirectory pad1
        Documents.Open FileName:=pad1 & inp, ConfirmConversions:=False, Format:=wdOpenFormatAuto
        With ActiveDocument
            .SaveAs2 FileName:=pad2 & fName & ".docx", FileFormat:=wdFormatXMLDocument, CompatibilityMode:=11
            .Close
        End With
        inp = Dir
    Loop
    MsgBox "Klaar!"
    Application.ScreenUpdating = True
End Sub
Wellicht nog even de extensie en (uiteraard) de paden aanpassen :).
 
Waarom zou je het willen doen?
Die documenten kan ik niet inzien en de inhoud is ook niet af te leiden aan de bestandsnaam. Destijds in WP gaf ik namen als
L2010201.REL en O6050604.VER dus zo staan ze in de map.

Die Wizard is niet meer aanwezig in Office 2007. Einde verhaal.

Op het moment dat je een document nodig hebt, kun je het altijd openen en bewerken.
Je hebt gelijk. Ik open nu een stuk tien en > Opslaan als onder dezelfde naam > Sluiten > Volgende etc.

Dan kan ik de inhoud wel bekijken onder voorbeeldscherm en de naam aanpassen. Bedankt voor het meedenken. Een macro heeft alleen zin als je veel bestanden in een map kunt converteren naar Word. Telkens een macro activeren in een document heeft geen zin. Dan is > Opslaan als, net zo snel.
 
Een macro heeft alleen zin als je veel bestanden in een map kunt converteren naar Word. Telkens een macro activeren in een document heeft geen zin. Dan is > Opslaan als, net zo snel.
Heb je de macro goed bekeken? Die loopt door een complete map heen, en converteert alle bestanden (die aan de naamconventie voldoen) in één keer.
 
Heb je de macro goed bekeken?
Goed bekeken is één, alles begrijpen is twee. Ik zie in ieder geval .wpw deze zou dan de extensie zijn van het oude bestand, maar dat kan niet, want die hebben allemaal verschillende extensies zoals .KGP .BSR .KMI allemaal fantasie gebaseerd op '8.3' dos. Dan het pad, dit zijn ook vijftig of zestig verschillende paden incl. sub mappen. Ik heb er niet zoveel verstand van, maar lijkt mij dat je een verplaatsbaar script moet hebben dus in de te converteren map die daar aan het werk gaat. Dan is het open het document, >sla op (docx) > evt naam invullen of direct doorgaan > volgende document etc. Maar een script is volgens mij wat anders.
 
Tja, ik ken de situatie natuurlijk niet, dus ik lever een generiek script aan :). Maar dan nog: als je alle bestanden bij elkaar hebt staan in een boomstructuur, dan kun je de macro prima gebruiken. Om te beginnen doe je dan natuurlijk geen extensie, maar ".*" om de bestandsnamen in te lezen. Verder zul je een tweede loop moeten maken, (eigenlijk een eerste, gezien de handeling) die eerst de map uitleest, dan de submap etc. en op die manier dus door de hele boomstructuur heen loopt. Dat kan dus allemaal best, alleen is het nu wat meer werk om de extra lus die dus niet naar bestanden kijkt, maar naar Directories, erbij te maken.
 
Software gevonden die bestanden kan converteren, Doxillion. Echter deze herkent de files niet. Toen heb ik de extensies renamed met
rename *.* *.wpd

Nu is mijn idee als je dat in een (verplaatsbaar) batchfile kunt zetten, waarbij uitvoeren alleen in de actieve directory plaatsvindt dan kun je snel werken.

Moet het dan zijn:
cls
e:
%cd%
rename *.* *.wpd

e is de schijf waarop de bestanden staan. Echter het pad kan dan map1\map2\map3\map4 zijn en dan zet ik de batch-file in map 4 waar de bestanden staan.

edit:
deze nog gevonden:
@echo off
rem This batch file deletes all .txt files in a specified directory
pushd %1
del *.txt
popd
cls
echo All text files deleted in the %1 directory

wat is dan die specified directory %1?

Bovenstaande is overbodig geworden. Men kan de opdrachtregel in de actieve directory openen met
Op de map Shift-down > RMK > Opdrachtvenster hier openen
Dan kun je daar renamen.

Gaat prima, alleen Doxillion wil nu geld zien.
 
Laatst bewerkt:
In het begin las ik dat men simpel de extensie kon veranderen. Dit deed ik in docx en dat had doc moeten zijn. Dan werkt het namelijk wel. Als je dan doc hebt is in het voorbeeldvenster niets te zien dan moet je het doc openen en converteren en dan normaal > Opslaan. Dan is het compleet. Veel fouten gemaakt maar daar leer je van. Alle tools zitten in verkenner en Office zelf.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan