Uitslag maken van koppeltijdrit met traagste tijd van koppellid

Status
Niet open voor verdere reacties.

JohanRVT

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2011
Berichten
545
Beste,
graag even een aanzet goed onderstaand probleem best op te lossen. Een uitslag per PLOEG wordt gevraagd van een koppeltijdrit waarbij dat koppels van dus 2 renners tesamen vertrekken om de minuut en waarbij dat de finishtijd van de traagste van het koppel in rekening wordt gebracht. In bijlage een (uitgeklede) Db met een tabel/rapport van de uitslag met de individuele atleten (zie ook de printscreen afbeelding van de uitslag_individueel hieronder). Er moet dus gekomen worden tot een gelijkaardige uitslag "per koppel" maar dan dus met de teamnaam met daarnaast de tijd van dus de traagste renner van ieder team (beetje zoals printscreen van de Xls uitslag_koppels hieronder). Opgelet de finishtijd is samengestelde tekst uit uren/minuten/seconden en milliseconden. Hoe bepaal je dus de "slechtste" tijd van ieder team in bv een query als je ook rekening houdt met de milliseconden
Merci
 

Bijlagen

  • Test.rar
    55,9 KB · Weergaven: 36
  • Uitslag_koppels.PNG
    Uitslag_koppels.PNG
    118,5 KB · Weergaven: 52
  • Uitslag_individueel.PNG
    Uitslag_individueel.PNG
    62,3 KB · Weergaven: 47
De teams staan of geen enkele manier gekoppeld. Er is dus niks zinnigs van te maken om dit via een query te doen.

Ik had gedacht het maar te joinen via de teamnaam, maar zelfs die komen niet overeen tussen alle mensen in de lijst. De enige plaats met wat consequentie is de "teamleden" kolom, maar daar kan een database niets mee.
 
Ik had in de DB inderdaad bewust geen relaties gelegd maar je kan bv de tabel "inschrijvingen" en "reeks" linken aan de "huidige_uitslag" met het Reeks_id ; ieder team heeft één bepaalde reeks (met een unieke starttijd dus die hier in de kolom gemeente staat) gemeenschappelijk. Beetje verder gewerkt en denk al iets te hebben met het "RptUitslag". Maar er wordt nog niet gecheckt of ze effectief alle twee zijn aangekomen en dat is wel vereist.
 

Bijlagen

  • Test2.rar
    60,6 KB · Weergaven: 33
Maar als je de "plaats" al uitrekent dan kun je dat toch gebruiken met het bijbehorende resultaat?

even kort door de bocht:

-match op reeks_id
-neem max(plaats)
-neem tijd bijbehorende bij max(plaats)

Ik denk dat het meest verwarrende is wat je nu wel en niet wil automatiseren en welke ruwe data er binnen komt. Als de plltsbepaling al bekend is, is opzoeken niet meer dan bovenstaande
 
De plaatsbepaling gebeurd pas nadat ik een VBA routine heb uitgevoerd om de invididuele uitslag te maken, daarbij wordt de tabel huidige uitslag aangepast en worden de kolommen met plaats per categorie, etc.... opgevuld.
Als ik de uitslag voor de koppels kan maken zonder eerst die routine uit te voeren scheelt dat in tijd en PC belasting
 
Je hebt in je tweede voorbeeld totaal onzinnige relaties gelegd; een relatie moet altijd tussen een sleutelveld een een koppelveld zijn, en dat doe jij dus niet: [ReeksID] uit [Inschrijvingen] koppelen aan [ReeksID] uit [Huidige_uitslag] is net zo nuttig als [Atleet_Voornaam] op [Run4]. Sowieso zou ik niet eens beginnen aan een antwoord te bedenken op je probleem (en dat doe ik dus ook niet, chapeau voor wampier die het nog wél probeert) zolang je de tabellen niet normaliseert. En dat houdt natuurlijk in dat je de tabel [Huidige_uitslag] eens zodanig inricht dat er per record maar één uitslag wordt vastgelegd, en geen 16.
 
Slechte dag Michel? In bijlage een nieuwe aangepast versie.
 

Bijlagen

  • Test3.rar
    47,8 KB · Weergaven: 41
Slechte dag? Valt wel mee, een eerlijke misschien :). Wat betreft de relaties: die zijn nog steeds niet in orde. Voorbeeldje: in de tabel [Categorie] is [Cat_Id] een sleutelveld, maar je probeert het veld
Code:
 te koppelen aan [Cat_Code]. Dat is dus wat ik een volkomen onzinnige relatie noem. Zo'n relatie doet helemaal niets, en is net zo waardevol als de koppeling [Teamleden] op [Geboortedatum]. En dat laatste veld is dan niet eens een datumveld, maar een tekstveld? Waar je dan vervolgens een lengte aan geeft van 255 karakters en dan een invoermasker nodig hebt om te voorkomen dat men iets anders als een 'datum' invoert. Neem mij niet kwalijk als ik dat een beetje vreemd vind :).
Maar je hebt de tabel als zodanig wel genormaliseerd, dus ik zal er een blik op werpen :). Wel zal ik de tabellen eerst netjes koppelen, want dat lijkt mij toch wel een vereiste.
 
Te weinig :). Maar ik zal er weer wat tijd voor maken de komende dagen.
 
Eigenlijk zou ik het tijdsregistratie systeem moeten opsplitsen in twee manieren; als we met de elektronische chipregistratie werken de berekening van de tijden laten gebeuren met getallen omdat we die nu ook aangereikt krijgen van het systeem als een getal in milliseconden, maar omdat ik over 20 jaar gestart had met manueel intikken van de nummers op een PC'tje, met Win3.1 en later laptopje met zwart-wit schermpje ter grootte van een postenveloppe, en de computerklok tijd die dan werd ingevoerd is dat, oa wegens tijdsgebrek, nog niet gebeurd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan