Backup van de overige partities op C:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Berichten
1.964
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal,

Regelmatig maak ik een Backup van de C: schijf (althans het gedeelte waar het Operating Systeem staat)

Heeft het eigenlijk ook zin om de partities :
De HerstelPartitie op C: en de EFI-Systeemparitie op C: eveneens te Backuppen?

Met vriendelijke groet
Dukkel
 
Puur uit nieuwsgierigheid: heeft het wel nut om het stuk waar het Operating Systeem op staat te backuppen? Ik kan me niet herinneren dat wanneer windows crashed ik de mogelijkheid krijg om een backup van een externe schijf te laden.

Ik zou er liever voor kiezen om mijn afbeeldingen en documenten veilig te stellen en windows fresh te installen.
 
@Dukkel: hoe maak je de backup / welke handelingen verricht je precies om de backup te verkrijgen? De manier waarop is namelijk relevant voor een gedegen antwoord.
@Bandito : als jij met backup bedoelt dat in de verkenner het e.e.a. naar een andere lokatie wordt gekopieerd, dan zijn wij het helemaal eens. Wanneer echter dooor TS met het woord 'backup' een systeemkopie / mirror wordt bedoeld, dan zijn wij het volledig oneens.
 
Laatst bewerkt:
Hallo gast0225

Ik maak een Backup door middel van Ghost (Symantec/Norton). werkt echt perfect. De Backup wordt gemaakt van OS + alle bestanden die op die partitie staan.

Eerst selecteer je de partitie en vervolgens de plaats waar je de Backup wilt neerzetten. Het enige vervelende is dat je uit Windows moet, de Computer moet opgestart worden van af een USB-stick waar de DOS installatie van Ghost opstaat. Daarom kan ik geen Afbeelding weergeven van de bewerking.

Ook een Backup terugzetten gaat perfect, en uiteraard weer in DOS

Met vriendelijke groet
Jan
 
Laatst bewerkt:
Helaas, ik heb nog niet eerder met deze tool kopietjes gemaakt. Wel is het zo dat wanneer je Windows systeemkopie draait, de herstelpartitie automatisch wordt 'meegenomen', maar ik begrijp uit jouw vraag dat je met de door jou gebruikte tool deze herstelpartitie etc. etc. bewust niet mee hoeft te nemen. Reden dat Windows het e.e.a. automatisch 'meeneemt' is dat de schijf (de C schijf) eerst volledig wordt gewist alvorens de systeemkopie wordt teruggezet.
 
Hallo gast0225

Okay, het is dan misschien toch beter als ik de Herstelpatitie meekopieer

Ik kan me voorstellen dat als je twee Backups heb, van verschillende datum en waarschijnlijk ook verschillende versies en je haalt deze herstelpartities door elkaar, dat je juist op het moment dat je MOET herstellen dniet over de juiste gereedschappen beschikt.

Bedankt, hier denk ik wat aan te hebben

Met vriendelijke groet
Jan
 
Ja zal voor een compleet antwoord mogelijk even moeten wachten op iemand die dat progje gebruikt / kent. Door de bank genomen is het echter wel zo dat wanneer de C schijf in schijfbeheer door Windows is verdeeld in een C partitie, een herstel partitie en de bekende +/- 100 MB partitie, bij een systeemkopie / mirror AL die partities worden 'meegenomen', want nogmaals, bij een compleet systeemprobleem wordt de C schijf m.i. door de meeste (alle?) mirror tooltjes eerst even geformatteerd en pas daarna wordt de kopie teruggezet.
 
Ghost (Symantec/Norton)?
Is dat een legaal product en welke versie is dat?
De 'normale' Norton Ghost versie ??' staat op de pc. Daar maak je de back-ups. Ghost werkt met stations. Ik werk al jaren met Norton Ghost en de benaming partities ben ik nog niet tegengekomen.

Regelmatig maak ik een Backup van de C: schijf (althans het gedeelte waar het Operating Systeem staat)
Daar staat het antwoord op je vraag. Je vraagt namelijk:

Heeft het eigenlijk ook zin om de partities :
De HerstelPartitie op C: en de EFI-Systeemparitie op C: eveneens te Backuppen?
Je ziet, alles staat op de C en deze wordt in zijn geheel geback-upt en wordt zo ook hersteld. Het hele station wordt hersteld.
Of jouw verhaal klopt niet. Nogmaals je maakt back-ups van stations en die worden vertegenwoordigd door schijfletters.

Puur uit nieuwsgierigheid: heeft het wel nut om het stuk waar het Operating Systeem op staat te backuppen? Ik kan me niet herinneren dat wanneer windows crashed ik de mogelijkheid krijg om een backup van een externe schijf te laden.

Het antwoord is simpel. Waarvoor dient een systeemback-up? Om je computer te herstellen. In geval van nood doe je dat vanuit een herstelomgeving. Dit is meestal een herstelschijf maar kan ook een USB-stick zijn. Booten vanaf deze opslagmedia, volgorde is in BIOS te wijzigen. Het is belangrijk om alle stations een naam te geven want soms wijkt in de herstelomgeving de daar zichtbare schijfletter af van de originele schijfletters en dan weet je aan de naam om wel station het gaat.

Helaas, ik heb nog niet eerder met deze tool kopietjes gemaakt. Wel is het zo dat wanneer je Windows systeemkopie draait, de herstelpartitie automatisch wordt 'meegenomen'
Antwoord is al gegeven. Het station C is en blijft het hele station C. Norton Ghost werkt met schijfletters.

Reden dat Windows het e.e.a. automatisch 'meeneemt' is dat de schijf (de C schijf) eerst volledig wordt gewist alvorens de systeemkopie wordt teruggezet.

Bij herstel krijg je de mededeling dat bij herstel/bevestiging alles wordt overgeschreven. Bij geavanceerd kun je wel allerlei zaken (schijfhandtekening) instellen, maar dat is normaal niet nodig.

Moge duidelijk zijn dat post 6 onzin is. In post 7 komt de verwarring terug, want gast0225 schrijft: 'wanneer de C schijf in schijfbeheer is verdeeld in een C partitie, een herstelpartitie en 100 MB partitie…

Okay, het is dan misschien toch beter als ik de Herstelpatitie meekopieer
Nu ben ik alleen nog benieuwd hoe je dat dan doet. Hoe selecteer je die dan met Norton Ghost? Graag het antwoord op die vraag.
 
Laatst bewerkt:
Is dat een legaal product en welke versie is dat?
De 'normale' Norton Ghost versie ??' staat op de pc. Daar maak je de back-ups. Ghost werkt met stations. Ik werk al jaren met Norton Ghost en de benaming partities ben ik nog niet tegengekomen.


Daar staat het antwoord op je vraag. Je vraagt namelijk:


Je ziet, alles staat op de C en deze wordt in zijn geheel geback-upt en wordt zo ook hersteld. Het hele station wordt hersteld.
Of jouw verhaal klopt niet. Nogmaals je maakt back-ups van stations en die worden vertegenwoordigd door schijfletters.



Het antwoord is simpel. Waarvoor dient een systeemback-up? Om je computer te herstellen. In geval van nood doe je dat vanuit een herstelomgeving. Dit is meestal een herstelschijf maar kan ook een USB-stick zijn. Booten vanaf deze opslagmedia, volgorde is in BIOS te wijzigen. Het is belangrijk om alle stations een naam te geven want soms wijkt in de herstelomgeving de daar zichtbare schijfletter af van de originele schijfletters en dan weet je aan de naam om wel station het gaat.


Antwoord is al gegeven. Het station C is en blijft het hele station C. Norton Ghost werkt met schijfletters.



Bij herstel krijg je de mededeling dat bij herstel/bevestiging alles wordt overgeschreven. Bij geavanceerd kun je wel allerlei zaken (schijfhandtekening) instellen, maar dat is normaal niet nodig.

Moge duidelijk zijn dat post 6 onzin is. In post 7 komt de verwarring terug, want gast0225 schrijft: 'wanneer de C schijf in schijfbeheer is verdeeld in een C partitie, een herstelpartitie en 100 MB partitie…


Nu ben ik alleen nog benieuwd hoe je dat dan doet. Hoe selecteer je die dan met Norton Ghost? Graag het antwoord op die vraag.

Hallo Senso
Ik ben het niet met je eens. Zelfs in schijfbeheer van Microsoft kun je zien dat Schijf 0 verdeeld is, in meerdere partities en die overige partitie van schijf 0, worden beslist NIET vanzelf meegenomen met een Backup van de SSD Samsung (C:) (waar uiteindelijk de gehele installatie op staat)
2017-06-01.png

Met vriendelijke groet
Dukkel
 
Beste Dukkel,
Wij zullen het ook nooit met elkaar eens worden. Het is weer overduidelijk, geen antwoord op mijn vragen. Ik laat me in ieder geval niet voor de gek houden.
Met vriendelijke groet,
Senso
 
Helaas, ik heb nog niet eerder met deze tool kopietjes gemaakt. Wel is het zo dat wanneer je Windows systeemkopie draait, de herstelpartitie automatisch wordt 'meegenomen', maar ik begrijp uit jouw vraag dat je met de door jou gebruikte tool deze herstelpartitie etc. etc. bewust niet mee hoeft te nemen. Reden dat Windows het e.e.a. automatisch 'meeneemt' is dat de schijf (de C schijf) eerst volledig wordt gewist alvorens de systeemkopie wordt teruggezet.

Hallo gast0225
Ik wou toch nog effe terugkomen op een alinea die je in het verleden zei. En wel over het gedeelte waarin je bwwrd dat MET de schijf C ook het Herstelgedeelte "mee komt"
Ik heb een versie van Symantec Ghost Backup (waarmee ik overigens dik tevreden mee ben) en waarin je zelf kunt kiezen welke partitie je wilt Backuppen en ook welke partitie je dan ook later weer wilt terugzetten


Hieruit blijkt dus dat de Herstel-paritie NIET automatisch "mee gebackupped" wordt.

Op de Afbeelding is Partitie F: dus de Herstelpartite

59971e4791202-IMG_20170818_185422.jpg


Eigenlijk zou ik ook nog een aparte afbeelding moeten maken over het terugzetten van de gemaakte Backups, als je er behoefte aan hebt doe ik dat natuurlijk, maar ik denk dat je het je wel kunt voorstellen.

De vraag blijft dus Behoort een bepaalde Herstelpartitie expliciet bij een bepaalde Backup, m.a.w. als je een Backup terug zet (die al enige tijd geleden gemaakt is) moet je daarbij ook de desbetreffende Herstelpartitie Backuppen?

Met vriendelijke groet
Jan Filarski
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik al eerder aangaf, heb ik nog niet met het tooltje gewerkt, ik weet het dus niet. Wel weet ik dat Windows Systeemkopie die partitie automatisch 'meeneemt'.
 
Is dat een legaal product en welke versie is dat?
De 'normale' Norton Ghost versie ??' staat op de pc. Daar maak je de back-ups. Ghost werkt met stations. Ik werk al jaren met Norton Ghost en de benaming partities ben ik nog niet tegengekomen.


Daar staat het antwoord op je vraag. Je vraagt namelijk:


Je ziet, alles staat op de C en deze wordt in zijn geheel geback-upt en wordt zo ook hersteld. Het hele station wordt hersteld.
Of jouw verhaal klopt niet. Nogmaals je maakt back-ups van stations en die worden vertegenwoordigd door schijfletters.



Het antwoord is simpel. Waarvoor dient een systeemback-up? Om je computer te herstellen. In geval van nood doe je dat vanuit een herstelomgeving. Dit is meestal een herstelschijf maar kan ook een USB-stick zijn. Booten vanaf deze opslagmedia, volgorde is in BIOS te wijzigen. Het is belangrijk om alle stations een naam te geven want soms wijkt in de herstelomgeving de daar zichtbare schijfletter af van de originele schijfletters en dan weet je aan de naam om wel station het gaat.


Antwoord is al gegeven. Het station C is en blijft het hele station C. Norton Ghost werkt met schijfletters.



Bij herstel krijg je de mededeling dat bij herstel/bevestiging alles wordt overgeschreven. Bij geavanceerd kun je wel allerlei zaken (schijfhandtekening) instellen, maar dat is normaal niet nodig.

Moge duidelijk zijn dat post 6 onzin is. In post 7 komt de verwarring terug, want gast0225 schrijft: 'wanneer de C schijf in schijfbeheer is verdeeld in een C partitie, een herstelpartitie en 100 MB partitie…


Nu ben ik alleen nog benieuwd hoe je dat dan doet. Hoe selecteer je die dan met Norton Ghost? Graag het antwoord op die vraag.
 
Onnodige quotes zijn alleen maar vervuiling. Ik was destijds iets te voorbarig in mijn conclusies. Ik heb later wat meer gelezen en toen bleek dat jouw verhaal wel ongeveer klopte en ook andere software zo met partities omgaat. Echter ik pas dat nooit toe en herstel altijd hele stations.

Nu schrijf jij dat F: een herstelpartitie is. Dus door systeem gereserveerd is hetzelfde als een herstelpartitie. In de artikelen op internet worden weer andere teksten gebruikt. Dat vind ik allemaal verwarrend.

De vraag blijft dus Behoort een bepaalde Herstelpartitie expliciet bij een bepaalde Backup, m.a.w. als je een Backup terug zet (die al enige tijd geleden gemaakt is) moet je daarbij ook de desbetreffende Herstelpartitie Backuppen?

Toevallig dat ik vandaag een Met EaseUS TodoBackup een System Backup heb gemaakt. Ik ga dus kijken wat daar staat. Er staat Windows 7 Service pack 1 C:\*\ 167,68 GB. Ik kan geen partities aanvinken.
Dan weet ik nog niet genoeg. Ik kijk in het log. Daar staat:
The content of backup c:\ partitions and 1 partitions without drive letter (Unknow Partition).

Dus als jij dit ook zou doen dan zou je kunnen zien en vaststellen wat exact onder een Systeem Backup valt. Logs staat onder Tools. Het is freeware, gratis en een leuk programma.

Schijf 1 Standaard 167,68 GB is bij mij:
Door systeem gereserveerd 100MB NTFS en Windows 7 (C: ) (Opstarten, Wisselbestand, Crashdump, Primaire partitie)


Lijkt mij dan duidelijk.
 
Laatst bewerkt:
Onnodige quotes zijn alleen maar vervuiling. Ik was destijds iets te voorbarig in mijn conclusies. Ik heb later wat meer gelezen en toen bleek dat jouw verhaal wel ongeveer klopte en ook andere software zo met partities omgaat. Echter ik pas dat nooit toe en herstel altijd hele stations.

Nu schrijf jij dat F: een herstelpartitie is. Dus door systeem gereserveerd is hetzelfde als een herstelpartitie. In de artikelen op internet worden weer andere teksten gebruikt. Dat vind ik allemaal verwarrend.



Toevallig dat ik vandaag een Met EaseUS TodoBackup een System Backup heb gemaakt. Ik ga dus kijken wat daar staat. Er staat Windows 7 Service pack 1 C:\*\ 167,68 GB. Ik kan geen partities aanvinken.
Dan weet ik nog niet genoeg. Ik kijk in het log. Daar staat:
The content of backup c:\ partitions and 1 partitions without drive letter (Unknow Partition).

Dus als jij dit ook zou doen dan zou je kunnen zien en vaststellen wat exact onder een Systeem Backup valt. Logs staat onder Tools. Het is freeware, gratis en een leuk programma.

Schijf 1 Standaard 167,68 GB is bij mij:
Door systeem gereserveerd 100MB NTFS en Windows 7 (C: ) (Opstarten, Wisselbestand, Crashdump, Primaire partitie)


Lijkt mij dan duidelijk.


Hallo Senso
Ik ben er helemaal uit, zie Afbeelding van de Structuur van de Herstelpartitie.

59995ee64bc33-2017-08-20.png


Het lijkt me nu overduidelijk dat als je een Backup gaat terugplaatsen die al enige dagen of weken oud is, en er mogelijk een Win10 update is geweest, je altijd de Herstelpartitie moet "mee-kopieren"
Alleen dat Mee-kopieren lukt niet met de uitvoering van Symantec Ghost die ik gebruik, maar na de Backup terugzetten van de C; schijf, kun je natuurlijk de Herstelpartitie eveneens terugzetten.
Overigens de uitvoering die ik gebruik heb ik op een USB-Stick staan en werkt zodoende perfect. En is Symantec Ghost versie 13.
p.s. hierbij nog een afbeelding, ik zag dat het laatste deel niet helemaal ontvouwen was

5999612c44152-2017-08-20_%281%29.png


Ik bedoel dus met niet zo veel woorden: Zolang de Winre.wim niet gewijzigd is hoef je mijnsinziens de Herstelpartitie niet te verversen.

Bedankt voor het meedenken
Met vriendelijke groet
Dukkel
 
Laatst bewerkt:
Hallo Dukkel,

Ik ben er al lang uit. Het is duidelijk dat jij zo intensief met jouw onderwerp bezig bent dat je niet alles leest en/of opneemt wat in de reacties staat. Ik schreef dat onnodig quoten erg vervelend is voor mensen die op zoek zijn naar oplossingen en dergelijke topics moeten doornemen. In Engelstalige topics zie je dat vaak en maar quoten, om gek van te worden.

Nu jouw conclusie. Uit alles is duidelijk en het meest voor de hand liggend dat alle partities van een station bij een systeemback-up worden meegenomen. Het bewijs is geleverd met EaseUS Todo Backup (post 14). Ik heb dat programma niet gemaakt.

Overigens begrijp ik niets van jouw DOS verhaal. Waarschijnlijk heb jij geen legale Norton Ghost met een Symantec Recovery Disk (SRD). Die kun je dan ook op een USB-stick zetten. Ik kan starten vanaf CD/DVD en USB-stick met deze SRD. Maar zoals ik al eerder schreef, is van partities hier geen sprake maar van stations/schijven. Andere software zoals AOMEI en EaseUS Todo Back-up bieden die mogelijkheid misschien wel. Of dat verstandig is bij een systeemback-up, is gezien de inhoud van deze topic een tweede. In post 15 geef jezelf met je tekst wel aan dat je het zelf soms nog moeilijk kunt volgen. Nu kun je het nog volgen, je bent er helemaal uit, en het werkt perfect, maar over veertien dagen ben je de draad kwijt en verschijnt jouw volgende topic over herstelproblemen.

Ik bedoel het niet met zo veel woorden: Wat schiet je met jouw 'procedure' op? Mijns inziens niet veel. Het is bij het herstellen alleen maar vragen om problemen.

Geen dank,
Met vriendelijke groet
 
Laatst bewerkt:
Hallo Senso

Ik heb EaseUS Todo Back-up gedownload en uitgevoerd

Werkt inderdaad uit de kunst.

Alleen:

Je kunt niet aan de omschrijving zien van- of naar welke Schijf je Backup neergezet wordt, want alleen de Schijf LETTERS worden aangegeven.

Voor de rest: De gehele Target-schijf wordt door de Backup in beslag genomen. Bij Symantec Ghost maar een gedeelte (en alleen in de directory die JIJ aanwijst.

Ik denk toch maar dat ik het bij mijn Symantec Ghost Backup hou.
Dan maar de Herstel-partitie apart terugzetten.

MVG
Dukkel
 
Voor de rest: De gehele Target-schijf wordt door de Backup in beslag genomen. Bij Symantec Ghost maar een gedeelte (en alleen in de directory die JIJ aanwijst.

Dus als de doel-schijf 1TB is neemt die 1TB in beslag? Onmogelijk! Bij Todo Backup wijs je ook een directory/map aan. Daar komt de Back-up te staan. Van mijn C-schijf is 167 GB maak ik een systeemkopie. Bezet is 76 GB met 'comprimeren normaal' is de uiteindelijke systeemkopie 51 GB en geen 167 GB. Mogelijk dat jij sector bij sector hebt gedaan en dat dit anders werkt.

Je kunt niet aan de omschrijving zien van- of naar welke Schijf je Back-up neergezet wordt, want alleen de Schijf LETTERS worden aangegeven.

Je geeft toch een zelf een naam mee aan de back-up! Bijvoorbeeld de naam K-Drive-C. K is de bestemming en C is de bronschijf. K-Drive-B K is de bestemming en B is de geback-upte schijf. De eerste letter is altijd de bestemming.
 
Laatst bewerkt:
Route99

Ja, ik beken. Dom van me.
MVG
Dukkel
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan