• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Userform om data toe te voegen aan bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hunuloeloe

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2016
Berichten
311
Beste Helpers,

Ik kom er maar niet uit hoe ik data kan toevoegen aan een bestaand bestand middels 1 druk op de knop (Userform?). Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen!
Ik heb een databestand waar gegevens in staan van tariefberekeningen per klant. Echter het berekende tarief is niet altijd het tarief wat uiteindelijk betaald wordt. Ik wil dus graag vanaf een "extern bestand" dit overeengekomen bedrag toe voegen...
Het overeengekomen bedrag moet in kolom AA toegevoegd worden.
Bekijk bijlage Database.xlsx

Is dit mogelijk?
 
User form maar weet niet hoe ik hem nu moet opzetten

Ik heb even zelf zitten puzzelen met de opmaak van een userform en in onderstaand bestand heb ik gemaakt wat ik eigenlijk voor ogen heb...
Echter ik zou totaal niet weten wat voor codes hier dan bij moeten om tot het gewenste resultaat te komen :/

Bekijk bijlage agreed price toevoegen.xlsm

Kan iemand helpen met de codes?

(Nogmaals het userform komt in een ander bestand en haalt gegevens uit de database..)
 
Ik kan je daar niet mee helpen, heb er te weinig verstand van.
Alleen dit weet ik wel;
Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
  UserForm1.Show
End Sub
om het formulier te openen.
 
Ik zie regelmatig gast0660 zich helemaal uitleven met Userform vraagstellingen als deze...
Ik ben als oefening voor mijzelf een beetje wezen stoeien met zijn toepassingen en jouw vraagstelling.
Misschien kun je er wat mee: Bekijk bijlage agreed price toevoegen.xlsm :thumb:
 
Gijsbert
Hartelijk dank voor je hulp en hier kan ik zeker wat mee, echter staat de commandbutton nu in de database zelf en het is de bedoeling dat de command vanaf een andere excel file uitgevoerd wordt.
Is dit mogelijk? :)

Ik hoor het wel van je!
En misschien de meester gast0660 zelf ;)
 
De button stond ook op een ander tabblad.
Maar als het vanuit een andere file moet, vraagt deze kwestie om een andere benadering!

Bekijk bijlage agreed price toevoegen knop.xlsm
Bekijk bijlage agreed price toevoegen.xlsx


PS. beide bestanden moeten zijn geopend. :thumb:

EDIT: Zorg er voor dat het bestand "agreed price toevoegen.xlsx"
Niet wordt geopend met (1) erachter. anders werkt de macro niet.
Dus als na downloaden het bestand "agreed price toevoegen (1).xlsx heet moet je eerst even opnieuw opslaan als: "agreed price toevoegen.xlsx"
 
Laatst bewerkt:
Zonder naar het bestand gekeken te hebben wil gelijk doorgaan op het feit dat beide bestanden geopend dienen te zijn.
De databank waar de gegevens in opgeslagen worden moet juist ten alle tijden gesloten zijn. Meerdere gebruikers voegen namelijk dagelijks vele orders hierin (ook via een macro) en om deze macro te laten functioneren moest de databank gesloten blijven.
Dus daarom gelijk mijn vraag hoe moet de code dan worden? :)

PS. Ik ga nu even kijken hoe dit eruitziet ook, en nogmaals de opzet is precies wat ik zoek!
 
Euh?
meester gast0660 zelf
Dit is heel sterk overdreven.
@ Gijsbert1,(the one and only:)) klopt:
Ik zie regelmatig gast0660 zich helemaal uitleven met Userform vraagstellingen als deze
Vind ik leuk en probeer iedere dag opnieuw mezelf te verbeteren.(gaat niet meer zo snel op mijn leeftijd:eek:),en waar jij een krak in bent (formules) probeer ik te vermijden.
Om TS gerust te stellen, ik zal eens kijken wat ik voor TS kan betekenen, alleen heb ik de volgende paar dagen wat weinig tijd.
@ TS, post eens een vbtje met je twee bestanden, die waar de berekeningen gebeuren en die waar je het overeengekomen bedrag vandaan haalt.
En liefst wat uitleg over de formule van + 1 km lang in uw berekeningsblad, ik en formules zijn niet echt vrienden. (Berekeningsblad is die met de gele vakjes, ik weet je die hier al hebt gepost maar ik heb geen zin om die te gaan zoeken.)
 
Hey gast0660, Dank voor het aansluiten
Hierbij de bestanden
Bekijk bijlage Concept Tool.xlsm
Bekijk bijlage Database.xlsx
In het bestand concept tool staat de uitleg! Gijsbert1 gaf de voorzet net al, ik ben benieuwd of er nu gescoord kan worden :p;)

Code:
=ALS(OF($B$2="";$B$3="";$B$4="";$B$5="";$BS$6="";$B$8="";$B$9="");"";(SOM($B$14:$B$15)*2+SOM($B$10;$B$12;$B$13;$B$16;$B$18;ALS($B$17<>"";($B$7+$B$8)*$B$17;($B$8+$B$7)*$B$20))*ALS($B$24="no";2;ALS($B$22<>"";(2-$B$22);ALS($B$23<>"";2;1))))/$B$9-$B$23)
<-- formule B26 is al veranderd ondertussen :)
 
Laatst bewerkt:
Scoren zal wel lukken, alleen zoals ik al zei, ik heb de volgende paar dagen weinig tijd maar ik neem aan dat binnen een paar dagen nog Hunuloeloe vrachtwagens zullen rondbollen.
 
@Dotchie,
Hunuloeloe mag met jou aansluiting in zijn handjes wrijven en zal dat geduld vast wel willen opbrengen! :p

De databank waar de gegevens in opgeslagen worden moet juist ten alle tijden gesloten zijn. Meerdere gebruikers voegen namelijk dagelijks vele orders hierin (ook via een macro)
Dit is dus waarin ik moet afhaken...
Volgens mij is het ook niet echt een heel gelukkige combinatie: een gedeeld macro-enabled-workbook. ;)
 
Beste Hunuloeloe,
Ik heb vandaag je bestaande code eens snel bekeken.
Je hebt in die zin een beetje geluk, maandag is een feestdag in België(misschien in Nederland ook?) ik heb dus een paar uurtjes extra tijd.
Maar een paar eerste opmerkingen.
Zie deze opmerking van onze vriend Gijsbert1.
Volgens mij is het ook niet echt een heel gelukkige combinatie: een gedeeld macro-enabled-workbook.
Door wat je op die manier wilt bereiken ben je bezig met een prachtige vrouw met de prachtige naam Excel te misbruiken.
Daarvoor is access veel beter geschikt. (desnoods met excel als front end en access als back end) Maar dit terzijde.
De volgende opmerking van Gijsbert1
De databank waar de gegevens in opgeslagen worden moet juist ten alle tijden gesloten zijn. Meerdere gebruikers voegen namelijk dagelijks vele orders hierin (ook via een macro)
Een van de eerste regels van uw bestaande code is
Code:
Workbooks.[COLOR="#FF0000"]Open[/COLOR] Filename:="I:\Anthony\Helpmij\Tool\Database.xlsx"
Hoe verklaar jij dit stukje code met
ten alle tijden gesloten zijn
Klopt niet en kan niet. Maar als het werkt voor jullie, wie ben ik?
Als je
ten alle tijden gesloten zijn
wilt gebruiken heb je een paar (lees veel) extra regeltjes nodig (ADO/ODBC)
Daar is er in uw vbtje nog geen letter code van terug te vinden.
Ik zal proberen tegen maandagavond een voorzetje klaar te krijgen waarbij ik uw Blad Tool ga gebruiken en de huidige manier van werken, iets gebruiksvriendelijker maar wel met het blad Tool. Waarom, ik kan al uw formules omzetten naar VBA buiten de formule in B27 (dan zou ik het blad tools niet nodig hebben maar mijn kennis van formules is ontoereikend) Misschien kan onze Gijs mij een voorzetje geven in gewoon Nederlands?:)
En natuurlijk met uw vraagje
dit overeengekomen bedrag toe voegen
inbegrepen.
 
Hoi Hunuloeloe,
In bijlage mijn poging.
Een paar opmerkingen.
Uw toolblad wordt gebruikt als rekenblad. dan kan je schuld voor rekenfouten niet op mij schuiven.:)
Verder heb ik uw code met Workbooks.Open ook gebruikt om de database in te vullen of aan te passen. Volgens wat ik begrepen had geeft dit bij jullie geen conflicten met meerdere gebruikers. Voor de rest mag de database gesloten blijven.
Uw toolblad kan je verbergen. (uw blad Information eventueel ook eenmaal dat je klaar bent met de gegevens aan te passen (planners, klanten etc.)
Ik heb in uw database een kolom IDs toegevoegd, dit is een unieke waarde (zoals een primaire sleutel zeg maar)
Het toevoegen van dit nummer gebeurt automatisch en heeft nu de layout 2017 - 1, 2017 - 2 .... Dit kan makkelijk aangepast worden naar bv Rit - 1000, Rit - 1001...
Deze IDs worden gebruikt om de juiste rit te zoeken waar je gegevens wilt veranderen (o.a. Agreed price invoegen)
Hoe ga je nu te werk.
Druk op de knop use tool vul gegevens voor een nieuwe rit en druk op New entry.
Wil je een rit aanpassen, zoek de rit in de lijst of klik op de juiste rit , verander de gegevens, vb agreed price invullen en druk op Change entry.
Code werkt als de Database in volgende locatie staat.
Code:
Workbooks.Open Filename:="I:\Anthony\Helpmij\Tool\Database.xlsx"
 

Bijlagen

  • Hunuloeloe.zip
    53,9 KB · Weergaven: 81
Goedemorgen,

Ik heb je beschrijving gelezen en heb op het moment je bestanden open staan! Ziet er op het 1e gezicht echt precies uit zoals ik wil hebben! ik ga even dingen etc en dan hoor je later van me hoe het ging :)
Dank voor de vele moeite die je hierin hebt gestoken!
 
Ik heb net even overlegt met de betrokkene, iedereen is het er over eens dat het een geweldig mooie Tool is maar.. Aangezien ik over enkele weken hier niet meer werkzaam zal zijn weten de andere niet hoe ze dit moeten bijhouden en aanpassen. Formules etc kunnen nog wel eens veranderen in de toekomst en aangezien het excel niveau van de meeste "gemiddeld" is, is deze (geweldige) Tool van jou 1 stap te ver :p

Ik vind dit vrij ***lig aangezien jij hier veel vrije tijd in hebt gestoken! (ik zal hem voor mijzelf wel gaan gebruiken in de toekomst!)

Misschien dat we even verder kunnen denken aan een andere oplossing!
Is het mogelijk om met de Tool die ik zelf gemaakt hebt verder te gaan? en kan de Databank nog steeds een "Losse Excel File" blijven..?

Dus dat we gewoon met de knop Agreed price verder borduren :)

Ik hoor wel van je of je hier nog naar wilt kijken! :)
 
Laatst bewerkt:
Sorry, blijkbaar werken er alleen idioten in het bedrijf wat jij gaat verlaten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan