wat is de beste en stabielste manier voor een raid1?

Status
Niet open voor verdere reacties.

rino26

Gebruiker
Lid geworden
21 mrt 2011
Berichten
253
hallo,

ik heb een vraag had eerst een raid1 via mijn msi moederbord ingesteld.
dat ging allemaal goed, tot dat op een dag mijn moederbord ineens zich zelf heeft gerest.
dus daarna viel mijn raid uit. en als ik het opnieuw wil in stellen moet hij weer formateren en ben ik het weer kwijt.

is er een manier dat in een raid1 setting kan maken dat gewoon stabiel is. en niet als mijn windows crash of bios reset dat ik mijn raid setting kwijt ben.
want is echt een gedoe alle bestanden er weer af en er weer opnieuw op zetten na dat de raid setting weg valt.
het mag ook iets extern hij als dat beter is.
of software dat gewoon 1 hdd als hoofd stelt en die gegevens gewoon overzet naar hdd2 na dat je heb net in raid hebt gezet.
zonder al dat gedoe met bestanden er af halen en zo.


Rino26
 
Dat ligt dan eerder aan slechte software of ondersteuning van het moederbord. Heeft het moederbord tijdens het booten of in de BIOS geen aparte raid-opties? Mijn moederbord heeft een "repair" actie, waar je gewoon aangeeft welke schijf de schijf is die leidend is en dan wordt er een check gedaan op consistency en repareert die zelf de raid.

volgens mij kan windows dat ook:

https://www.techwalla.com/articles/how-to-rebuild-raid-1-software
 
Vertel ook eens het merk en type van het moederbord want het hoort niet zo te zijn dat je een raid1 set kwijt bent na een uitval etc. Sterker nog: je had zelfs je moederbord moeten kunnen vervangen door een zelfde en dan je raid1 set weer werkend moeten kunnen maken.
Normaal gesproken is de technische methode het importeren van de RAID1 set, maar met merk+type moederbord komen we er (hopelijk) van uit de handleiding er achter wat je opties zijn.

Uiteraard zou het handig zijn als jij (ondertussen) even speculeert wat de oorzaak zou kunnen zijn van het verlies van de bios instellingen (oververhitting, overklokken, ...), want ook dat is niet normaal.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
ik heb echt geen idee waarom mijn bios ineens alle instelling kwijt was. vond zelf ook raar. was ben niet aan het overclocken behalve de turbo mode en heb een watercooling dus oververhit zou het niet zijn zelfs onder stress test bijft de cpu 60 graden.
wel heel vreemd in hwmonitor tempin5 is 127 graden maar die veranderd nooit. dus ga er van uit dat dat een verkeerde meeting is. na dat ik alles weer goed heb ingesteld ging alles gewoon weer goed.
als ik raid wil opzetten staat er dat allebij de hdd worden geformatteerd in de bios.
ooh ja ben vergeten me hardware specs er tussen te zetten.

specs:
msi z170a-g45
intel i5 6600K
msi R9 390
ssd samsung evo 850.

raid HDD:
wdc wd30efrx-68euzn0
 
a. Ik neem aan dat je de originele schijven met de RAID1 configuratie erop niet hebt ingezet voor wat anders ondertussen of geformatteerd hebt voor 'normaal' gebruik, he? Dus dat de RAID1 set op beide schijven nog volledig intact moet zijn én dat de schijven zich nog op precies dezelfde SATA/RAID controller aansluitingen zich bevinden als voordat de problemen ontstonden?
b. Wat doet die Turbo mode, en had je dat ingesteld (vlak) voordat de instellingen zich gereset hebben in de BIOS?

Ik zal ondertussen proberen ergens een handleiding van het moederbord te scoren en te kijken wat je zou kunnen doen om de RAID1 set te redden.

Tijs.
 
Alvast: Handleidingen/support/specs/etc. van het moederbord: hier
Handleidingen:
[Engels] hier
[Euro] hier

Ik ben nog niet begonnen aan het doorspitten van de handleiding(en), maar dan kunnen anderen alvast ook (mee-)kijken, evt.

EDIT: Alvast: Ik zie in de handleiding:
Intel® Z170 Chipset
●●Supports RAID 0, RAID 1, RAID 5 and RAID 10 for SATA storage devices
●●Supports RAID 0 and RAID 1 for M.2 PCIe storage devices*
* M.2 PCIe RAID volume can be created with UEFI BIOS
c. Ik neem aan dat je gewoon SATA schijven hebt gebruikt voor je RAID1 set? [Dus niet M.2 PCIe schijven.]
EDIT2: Alleen de [Engels] handleiding zegt wat over (het instellen etc. van) RAID, en de [Euro] handleiding is meer een quick install guide in verschillende EU-talen.
Dus als er helpers zijn die mee willen kijken m.b.t. het probleem in de startposting: Richt je op de [Engels] handleiding, zoals hier boven gelinkt.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb in de handleiding alleen gezien dat het mogelijk is om optie 4 ("Recovery Volume Options") te kiezen nadat je, via Ctrl+I toetscombinatie, in de RAID bios bent gekomen.
Je hebt daar dan weer 2 keuzes:
1. Enable Only Recovery Disk
2. Enable Only Master Disk

Probeer optie 2

Als ik het goed interpreteer zou het dan zo zijn dat als je het RAID menu verlaat de pc wordt geherstart en (in Windows) de RAID set wordt hersteld, dus dat de Master en Recovery Disk weer gelijk zijn aan elkaar én de RAID1 set weer hersteld is.

d. Ik ga ervan uit dat je niets hebt gedaan/doorgezet m.b.t. "Create RAID Volume" (optie 1 in het RAID menu) en ook niet met opties 2 en 3 (dus niet de RAID set hebt verwijderd en ook niet de schijven weer teruggezet hebt naar Non-RAID).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
de bios reset gebeurt random was geen aan leiding toe. wat er gebeurt als hij reset gaat hij uit de raid setting in de bios heb hem daarna weer op op raid mode gezet want anders starte me windows niet op. dus hij is uit de raid mode geweest en nu weer opnieuw in de raid mode. maar geen raid setup. na de reset heeft hij dus zelf de raid setting verwijderd. omdat hij uit raid mode ging door de reset. ik wil me gegevens niet kwijt door opnieuw een raid setting te maken.
wat gebruiken server voor een raid setup bijv.? want hun kunnen nooit de gegevens kwijt raken. en neem aan dat als hun raid setting weg valt dat hun toch niet hun hdd hoeven te formateren? als het bijv. over 40tb gegevens gaat van servers. en wil eigenlijk niet weer met de bios de raid maken omdat ik bang ben dat ik weer de raid setting kwijt raak. en weer me gegevens op andere hdd moet zetten en dan weer terug op de raid.

en de turbo mode is niks bijzonders. dan boost hij je cpu met 0,5 ghz of zo. ligt aan de cpu.
 
Laatst bewerkt:
Als je nou eens inhoudelijk reageert op wat ik allemaal voor je opgeschreven had? Bijv. of je zelf (toch) nog aanpassingen hebt gedaan die het recoveren van de RAID-set onmogelijk maken etc.?
En je lijkt nog helemaal niets geprobeerd te hebben van wat ik als recovery-tips voor je had:
Zie posting #7: Wat heb je daarvan geprobeerd? Desnoods haal je (als je weet welke schijf het is) danwel de Master schijf van je Raid-set uit je systeem danwel je Recovery schijf en kies je (nadat je de RAID Bios setup hebt gestart met Ctrl+I tijdens het opstarten en daarna de 4 ("Recovery Volume Options") had gekozen:
1. Enable Only Recovery Disk (als je de Recovery disk hebt laten zitten in je systeemkast).
2. Enable Only Master Disk (als je de Master disk hebt laten zitten in je systeemkast).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
ja sorry, heb het heel druk gehad en heb nog niet echt tijd gehad om het allemaal te proberen. dat ga ik in de loop van deze week doen.
 
oke, ben in het raid menu van mijn bios geweest en kan alleen create raid of exit selecteren. dus moet gewoon een nieuwe raid maken wat is nu de beste manier verder? is er software die dingen opslaat en dat je die gewoon weer herteld na een windows crash of zo. wat ik al zei door de random bios reset ben ik alle instelling kwijt geraakt van de bios.
 
De handleiding is zodanig beknopt dat ik daar niet uit kan halen wat je nu (nog) kunt doen om de RAID-set te redden vanaf (1 of beide) schijven.

Ik raad je (dus) aan om contact te zoeken met MSI Nederland voor (technische) ondersteuning. Per slot zijn van hún moederbord 'zomaar' de instellingen zoek geraakt, incl. (blijkbaar) de RAID configuratiegegevens zoals opgeslagen in/vanuit de RAID bios.

Contactgegevens:
MSI COMPUTER EUROPE B.V.
Tel: 040-2676100
Adres: Science Park Eindhoven 5706, 5692 ER Son

Alternatief (als de eerste niets oplevert):
Mystar Computer B.V.
Tel: 040-2676600
Adres: Ekkersrijt 6050, 5692 GA Son

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
ik hoef dit niet te redden. mijn vraag begon wat de beste manier was voor een raid1. en niet hoe kan ik mijn raid redden. ik wil gewoon een nieuwe raid maken. en niet de oude herstellen. en de nieuwe raid die ik maak wil in niet kwijt raken of iets. dus daarom wil een een raid maken die je mee kunt nemen naar nieuwe windows (na een windows crash bijv.) of hardware (behalve mijn moederbord raid) waar het in opgeslagen word me raid setup.

dus kan ik nu gewoon antwoord op de vraag krijgen en niet de problem oplossingen die niet opgelost hoeven te worden?
 
Laatst bewerkt:
Het antwoord is al gegeven : software RAID in Windows.
Alleen is het de vraag of jouw versie van Windows wel software RAID heeft, want dat was altijd voorbehouden aan Windows Professional en hoger (Prof, Enterprise, Ultimate), dus niet voor Home versies, Home Premium versies en ook niet Starter versies.

Kijk dat dus na of dat nog steeds zo is en zo ja, of jouw versie van Windows er wel aan voldoet (bijv. via msinfo32.exe is je versie Windows te achterhalen).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
ik heb win10 pro. ik heb wel de driver van intel om raid te maken maar ik denk dat je die niet bedoeld. en als mijn windows crash of iets kan ik de raid dan herstellen?
 
Mooi.

En nee, je hebt geen driver nodig van Intel, want het gaat om software RAID, niet om hardware RAID (wat je met een driver + hulpprogramma van Intel zou doen (of vanuit de RAID BIOS)).

Start Schijfbeheer (= diskmgmt.msc ) en verwijder alle partities die evt. zichtbaar zijn op de 2 schijven die je in RAID1 wilt zetten. Maak hier natuurlijk geen fouten mee, want weg = weg.
Rechtsklik (per stuk) in het onderste deelvenster op die 2 schijven (dus rechtsklikken op het grijze vakje aan de linkerkant met schijfnummer erop) en kies voor "Omzetten naar dynamische schijf" (of zoiets).
Rechtsklik op de 2de schijf en kies voor "Mirror (RAID1)" (of "Spiegelen (RAID1) of wat maar lijkt op RAID1) en geef aan dat die schijf een mirror moet zijn van de andere schijf die je in RAID1 wilt opnemen.
Zie ook deze instructie, waarbij niet vooraf de schijven als Dynamisch worden gemaakt maar achteraf (die vraag komt automatisch).

Daarna zul je zien dat beide schijven zich als 1 gedragen, en kun je er partities etc. op gaan aanmaken.

Stel dat Windows crasht en je moet die helemaal opnieuw installeren, installeer Windows dan met beide RAID schijf losgekoppeld. Daarna Windows afsluiten en de beide RAID schijven weer aankoppelen. In Schijfbeheer (onderste deelvenster) dan rechtsklikken op de schijf en kiezen voor "Foreign disk importeren" (of zoiets). Mogelijk moet je dan dan ook doen met de tweede schijf van de RAID set of (als die Offline staat) erop rechtsklikken en kiezen voor Online.
Is alleen 1 schijf van de 2 gecrasht, zie dan de 2de link die wampier citeert in zijn posting.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Intel RAID controller BIOS oproepen.
V.a. blz. 82 van het manual staat alles over raid.

Array aanmaken en opstarten, dienen wel GPT schijven te zijn maar die zullen nog wel zo zijn.

Wel de eerste keer dat ik lees dat een bios/raidbios zichzelf kan resetten.
 
@Lange Pier: Zie vermeld in deze discussiedraad dat de recovery opties in de RAID bios niet-bestaand zijn als de instellingen (blijkbaar incl. de RAID-set gegevens) door 'pech' gewist zijn. Ik betwijfel dus ernstig of je tip wel hout snijdt (in dit specifieke geval), vandaar dat ik ben ingesprongen op software RAID.

Tijs.
 
Mijn tips snijden altijd hout.:cool:
TS vraagt wat de beste manier is om een raid 1 aan te maken, vanuit de raid bios, blijft een software raid maar de herstel opties zijn dan vanuit de raidbios op te roepen.
 
Ahum, die herstelopties verschenen dus niet... Ik heb daar uitgebreid op ingezoomd, maar de terugmelding erop was:
ben in het raid menu van mijn bios geweest en kan alleen create raid of exit selecteren. dus moet gewoon een nieuwe raid maken
Dus niks optie 4 ("Recovery Volume Options")

Goed, jij mag vasthouden aan wat jij denkt o.b.v. wat er al besproken is, ik blijf bij het mijne. :D

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan