WiFi SSID probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Berichten
672
Hallo allemaal,

Ik blijf maar problemen houden met m'n WiFi.
Ik heb 2 TP-LINK routers. Eentje als router en eentje als switch/accespoint.

Ik ben begonnen met op beide routers hetzelfde SSID en verschillende kanalen. Hiermee werden na verloop van tijd beide routers draadloos onbereikbaar.

Nu heb ik 2 verschillende SSID's. Netwerk en Netwerk_2. Dit geeft weer als probleem dat een aantal mobiele apparaten (telefoons, tablets laptops), ondanks dat ze het wachtwoord hebben van beide, toch op het zwakste netwerk blijven hangen, ik moet dan WiFi uitschakelen en weer inschakelen en dan wordt er wel voor het sterkste netwerk gekozen.
Toen ik op allebei de routers dezelfde SSID had, had ik gewoon altijd een sterk signaal.
Is dan de optie dezelfde SSID's en hetzelfde kanaal nog een mogelijkheid? Of moet ik het gewoon houden zoals het nu is met twee verschillende SSID's en dan maar af en toe WiFi uit/aanzetten.....?

Graag jullie mening.

Mvrgr.

Nossie
 
Ik denk dat je je TP-Links moet overstappen op dd-wrt (check op deze link of dat kan), en stel dan RSSI disconnect in o.b.v. een klein onderzoek m.b.t. de verbindingskwaliteit in de verschillende plekken in huis en de plekken waar de 2 routers overlappen etc.
Googel op: RSSI disconnect dd-wrt
en hopelijk vind je nuttige tips daaromtrent hoe/waar het in te stellen etc. Mogelijk helpt deze je verder (de "Long version", gebruik de instellingen die overeenkomen met de functie van TP-Link1 en TP-Link2 (dus TP-Link1 in stap 4 op "Router", TP-Link2 juist niet, even TP-Link1 als centrale router genomen en TP-Link2 als Accesspoint/switch).
M.b.t. de originele setup die je had: Ik heb op het werk meerdere WR1043ND die allemaal hetzelfde SSID uitzenden, dezelfde beveiligingsinstellingen hebben, verschillende vaste ip-adressen hebben en kanaalnummer hebben die (als ze in elkaars bereik liggen) minstens 3 'los' zijn van het kanaalnummer van de overlappende AP. Werkt vrij aardig (bij niemand 2 wifi netwerken hoeven in te stellen), maar met een verplichte disconnect zou het nóg beter werken qua roaming.

Even over RSSI disconnect: Is een "armoedzaaier optie" om clients van een wifi netwerk te laten kicken als de verbindingskwaliteit te laag is. Zie de duidelijke posting van dion_b omtrent handoff etc., zodat je begrijpt wat je eigenlijk zou willen hebben (handoff door de routers zelf) maar wat je met je huidige apparaten niet voor elkaar kunt krijgen (danwel dat de verbindende apparaten het niet (aan)kunnen) etc.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Je wilt kunnen "roamen" tussen twee netwerken. Voorwaardelijk hiervoor is dat beide netwerken exact dezelfde instellingen gebruiken. Controleer of het SSID en de beveiligingsinstellingen overeenkomen. Gebruik bij voorkeur op beide netwerken WPA-2 (beveiliging) met AES (encryptie). Ook de wachtwoorden moeten overeenkomen. De kanalen houd je wel verschillend (zie onderaan).

Voorzie de router die nu als access point is ingesteld is van een statisch IP-adres buiten de DHCP-scope van de router. Begint jouw DHCP-scope bijvoorbeeld bij 192.168.1.100/24, dan kun je 192.168.1.10/24 als statisch IP-adres instellen. P.S.: /24 is de CIDR-notatie voor 255.255.255.0 (het subnetmasker).

Controleer of beide access points zowel op 2.4 GHz als op 5.0 GHz uitzenden. Houd hier ook weer overeenkomende instellingen aan!

Voer ook eens een scan uit om uit te zoeken welke kanalen/frequenties er op jouw locatie zoal worden gebruikt. Zorg ervoor dat beide access points op een zo vrij mogelijk kanaal uitzenden om interferentie met andere netwerken te voorkomen. Bij zeer veel interferentie (volle 2.4 GHz-band) wordt ook nog wel eens gekozen voor uitzenden op slechts de 5.0 GHz-band. Uiteraard offer je dan wel dekking op.

[EDIT]
Zie net dat mijn post die van @dnties heeft doorkruist.
[/EDIT]
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan