Losse externe of NAS?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Berichten
672
Hallo allemaal, ik wil graag advies over het volgende: ik heb nu een 2 bay NAS die bijna vol is. Ik twijfel of ik voor een nieuwe, 4 bay NAS moet gaan of losse externe schijven.

Het punt is dat ik nu 2x 4TB in raid 1 draai en dus 'maar' 4TB beschikbaar heb en die is bijna vol.

Ga ik voor een nieuwe 4 bay NAS dan wil ik er minimaal 2x 8TB in en kan ik de 2x 4TB erbij zetten. Dit kost me tussen de €800-€1000.

Nu heeft Coolblue een aanbieding voor een externe harde schijf van Seagate genaamd Seagate Expansion Desktop van 5TB voor €140. Als ik er hier twee van koop voor €280 heb ik totaal 10TB extra maar mis ik de veiligheid van raid.

Aanvulling: Zie dat deze schijf vandaag €10 duurder is geworden.....Maar nog steeds goedkoper dan een NAS.

Maar op 1 schijf kan ik wel een complete backup zetten van huidige NAS en heb ik nog een tweede schijf over van 5TB.

Wat zouden jullie mij adviseren? Veiligheid voor alles en een 4 bay NAS + 2x 8TB of wat minder veilig en kiezen voor 2 externe schijven van 5TB?

Aanvulling: Voor een 4 bay NAS + schijven moet ik nog wel een tijdje sparen.

Ik hoor graag van jullie.

Mvrgr.

Nossie
 
Laatst bewerkt:
Als je de NAS alleen gebruikt als extra harde schijf, dan lijkt mij dat een dure oplossing. Externe harde schijven zoals je nu beschrijft, zijn dan een stuk goedkoper. Ik heb zelf ook een 2-bay NAS in RAID1, maar ik gebruik 'm dus om vanaf zo'n beetje alle mobiele apparaten te streamen. Iets wat bij een gekoppelde fysieke harde schijf niet gaat. Of je moet naar de laptop natuurlijk. Als backup medium dus los prima te gebruiken, en dan ben je denk ik goedkoper uit.
Heb je nooit problemen gehad met een harde schijf, dan zou ik voor de goedkope oplossing gaan. Ik ben juist overgestapt op een NAS omdat ik een keer een losse harde schijf heb kunnen weggooien, en tegelijkertijd dus ook de foto's die nog níet op de NAS stonden. Dat overkomt mij dus geen tweede keer meer...
 
Nee gebruik hem niet alleen als back-up, gebruik hem ook als mediaserver, al m'n muziek, films, foto's en homevideo staan er ook op.

Je zou eigenlijk 2 usb schijven in raid moeten kunnen zetten. Dat zou een handige oplossing zijn.

Maar mijn NAS is dus ook een mediaserver.

Maar bijvoorbeeld de map 'Documenten' staat op de NAS zodat ik op de pc en de laptop altijd dezelfde documenten beschikbaar heb. Het is nog net geen roaming profile want dan moet ik een Windows Server draaien... Dat zou helemaal mooi zijn. Op elke computer inloggen en dan je eigen achtergrond, instellingen, documenten enz. hebben.
Maar dat is weer een ander onderwerp.

NAS of externe schijven.... Dat is waar ik nu over twijfel. Je hebt gelijk als het alleen maar back-up is dan kun je gewoon een back-up van een pc op een externe schijf zetten.

Zijn er nog mensen die op deze mooie zaterdagmiddag achter hun schermpje zitten of is iedereen buiten aan het zitten....?

Ik hoor het wel als jullie nog ideeën hebben.

Mvrgr.

Nossie
 
Relatief eenvoudig op te lossen. Zet even al je keuzes in een lijstje en tel de antwoorden

1) Wel of geen bescherming nodig tegen uitval van een schijf
2) Data vanuit meerdere devices benaderbaar?
3) Data benaderbaar vanaf internet
4) Extra functionaliteit (camera opnemen, telefooncentrale, etc....)


Overigens kan een Synology NAS tegenwoordig prima een Samba server draaien (en dus een Windows domein nadoen en dus roaming profiles gebruiken)
 
Ik kwam net eigenlijk op nog een mogelijkheid: een tweede 2-bay NAS. Is toch weer wat goedkoper dan een 4-bay.
Dan zet ik alle 'gewone' documenten en pc backups op de oude NAS en gebruik ik de nieuwe als multimedia NAS.

Ik heb nu een tussen oplossing: Alle video bestanden op een externe schijf gezet en deze aan de routering aangesloten. Nadeel is dat iedereen, ook het gastnetwerk, toegang heeft en alle rechten heeft (dus iedereen kan schrijven (dus ook wissen) en wat normaal is ook lezen.

Als ik de externe harde schijf aan de usb van de NAS aansluit kan ik niet bij de media via een DLNA apparaat. De video bestanden moeten echt op de NAS zelf staan om gedeeld/gestreamd te kunnen worden.
 
Misschien dat je hier naar kan kijken? eze heb ik zelf, al weet ik niet of ze ok een 4 TB. versie hebben.
Dat is een NAS die ook alleen als externe HD kan functioneren.

Met een Wi-Fi harde schijf van MEDION haalt u natuurlijk een betrouwbare externe harde schijf in huis waarop u al uw gegevens veilig kunt back-uppen. Dit kan u naturlijk gewoon via de snelle USB 3.0 kabel doen zodat dit geen uren hoeft te duren.
Maar met deze WiFi harde schijf kunt u nog veel meer, wat dacht u van het draadloos bekijken van films en foto's op uw smartphone, tablet of computer. Of u nu thuis of onderweg bent; Met de gratis applicatie voor iOS en Android ™, bent u in no-time aan de gang.
Dankzij de geïntegreerde accu kan de Externe WiFi harde schijf ook nog eens worden gebruikt als extra stroomvoorziening voor onderweg om uw Smartphone of Tablet weer op te kunnen laden!
http://www.medion.com/nl/shop/exter...-0-wifi-harde-schijf-2-tb-2-5-50053019a1.html

Ik vind het echt een geweldig ding. Ik had eerst een Iomega maar de behuizing begon kuren te vertonen, dus heb ik de schijf daar uit gehaald en een externe behuizing gekocht. Dus heb ik er nog een externe HD bij, die ik als backup laat functioneren.
 
Dank je wel. Is inderdaad wel een handig apparaat maar is helaas niet wat ik zoek. Maar ik bewaar hem wel even wat ik vind het sowieso een handig ding.
 
Is het ook! Ik gebruik hem elke dag. Ik hang hem aan mijn router op mijn werkkamer en ik kan er dan overal in huis bij; dan werkt het als een NAS.
Maar soms neem ik hem mee als externe HD om hem even aan mijn laptop/netbookje te hangen.
Het werkt echt geweldig!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan