Virus?

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariton

Gebruiker
Lid geworden
24 nov 2015
Berichten
152
Sinds kort kan ik geen kranten meer openen.(All newspapers of the world)
Komt met de url : Lt.webwombat.com
Hoe krijg ik dit weg
Mijn virusscanner (Kaspersky) ziet er geen fout in.
 
Enige wat ik zie is dat er (ooit) een palestijnse webkrant op die website was, maar de hele lt.webwombat.com website bestaat niet (meer). En www.webwombat.com stuurt me door naar (niet verrassend, gegeven het woord "wombat" erin) naar Australië: http://www.webwombat.com.au/

En welke verzamelwebsite bedoel jij met "All newspapers of the world"? http://www.allnewspapers.com/?? [Die website opent bij mij normaal, in ieder geval, en ik heb ermee (o.a.) De Telegraaf bereikt.]

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Er wordt dan voor omleiding gezorgd door iets dat op de computer draait of het blijft bij een poging daartoe.

Laat het programma AutoRuns een lijst maken van wat er op de computer opstart en kijk eerst bij de categorie Browsers. Vaak staat malware in browsers gewoon bij de add-ons en extensies van de browser. Helpt dit niet en zie je geen verdachte browser helpers, wis dan de tijdelijke Internetbestanden eens. Hoe draait deze pagina onder Chrome, of in ieder geval een andere browser als dat je nu gebruikt?
 
De site is: onlinenewspapers.com.
Zowel in I.Expl als Chrome en Firefox krijg ik deze melding.
En inderdaad: webwombat schijnt een australische browser te zijn.
 
Als ik op die site doordrill naar (weer) De Telegraaf, dan kom ik ook op http://lt.webwombat.com/site/4458/index.htm uit.
Overigens is de melding die ik krijg in Firefox: De server op lt.webwombat.com doet er te lang over om te antwoorden. Misschien is de website tijdelijk niet beschikbaar of overbelast
Gegeven wat ik eerder al beschreef (namelijk dat er ook links naar Palestijnse krant(en) te vinden zijn op Google die dezelfde site gebruiken met een parameter er achter) ga ik ervan uit dat niet jij maar de website zélf een probleem heeft (hetzij lt.webcombat.com hetzij onlinenewspapers.com , en dan speculeer ik dat het een probleem is bij lt.webcombat.com ).
Contacteer dus de beheerder van de onlinenewspapers.com site of maak stap ervan af en maak gebruik van (de link naar) www.allnewspapers.com die, qua opzet/werking (zover ik kan zien) ong. hetzelfde werkt als de site die jij gebruikt(e), dus o.b.v. geografische locatie doordrillen naar de krant(en) van die geografische locatie (bijv. (West-)Europa -> Netherlands -> De Telegraaf), met een belangrijk verschil dat (bij De Telegraaf, en naar ik aanneem overal) er niet via een referrer wordt gewerkt maar er rechtstreeks naar De Telegraaf wordt gelinkt.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Webwombat is geen browser maar een zoekmachine zoals Google. Eigenlijk één van de honderden webcrawlers of spiders of robots, die heel het Internet blijven afzoeken om woorden te vinden die ze kunnen indexeren. Een webcrawler wordt door sites anders behandeld dan de willekeurige bezoeker. Het kan voordelen en nadelen hebben. Misschien heb je dan deze signatuur.

Ik zou kijken in het Hosts file, waarmee je alle browsers op de computer voor bepaalde adressen gemakkelijk kan omleiden: https://www.argeweb.nl/domeinnaam/kb/hoe-pas-ik-mijn-host-file-aan-413.html en het bovengenoemde programma AutoRuns draaien, zodat je al zekerder weet dat de fout niet bij jou kan liggen. Je zou ook advertentieblokkers even moeten uitschakelen maar als je drie browsers geprobeerd hebt dan is er haast geen gemeenschappelijke factor - behalve bij malware, die meerdere browsers zou kunnen beïnvloeden.

Dus nogmaals AutoRuns draaien en vooral in de categorie Browsers kijken. Een controle van de vaak onbekende namen van op te starten programma's duurt wel even maar is meteen ook een goede manier om de computer schoon en snel te houden.

Uiteindelijk contact opnemen met de beheerder van die site.
 
Op 2 andere pc's geprobeerd met een andere provider.(Telfort) en zelfde probleem
Waarschijnlijk een fout van de website.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan