Print grote wijzigen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Exoltes

Gebruiker
Lid geworden
10 sep 2015
Berichten
33
Ik zou een groot aantal slides wensen af te drukken.

Ik opteer om ze met 9 op 1 pagina af te drukken. Maar hierdoor word de tekstgrote redelijk klein.
Echter bevind er zich nog veel lege ruimte op de pagina.

Ik zou dus willen weten of ik de dia's zelf niet groter kan maken en zo met 9 dias op 1 blad af te drukken toch de hele pagina kan vullen (binnen de printmarges natuurlijk).

Graag had ik even gehoord of dit mogelijk is.
En indien het mogelijk is word een snelle walk through ook zeker geapprecieerd.

Alvast bedankt.
 
Even voor ieder's (of toch minstens die van mij) duidelijkheid:
Begrijp ik goed dat tussen (de binnenranden van) de dia's onderling en van de buitenrand van de dia's naar de rand van het papier veel witruimte overblijft?
[Ik bedoel hier met witruimte de ruimte (op het afdrukpapier) die niet in beslag wordt genomen door (de afmetingen van) de dia's, niet dat (de afmetingen van) de dia's zélf slecht/weinig 'gevuld' zijn met afdrukbare tekst+plaatjes.]
En gaat het inderdaad daar om: Is er aan de bovenkant en onderkant proportioneel veel ruimte over als aan de zijkanten of niet? Want anders moeten de dia's horizontaal worden 'uitgerekt' en ik neem toch aan dat je de dia's in hun eigen lengteXbreedte verhouding wilt afdrukken...

En dan zou het ook handig zijn als je vermeldt welke afmetingen (lengteXbreedte) de dia's nu hebben, want ik vermoed eigenlijk dat je alleen wat kunt bereiken m.b.t. je probleem door de afmetingen / verhoudingen van de dia's zélf te veranderen.

Tijs.
 
De dia grote is de normale verhouding 4:3.
Opzich zou de grote kunnen aangepast worden maar dit brengt het risico mee dat niet alle tekst even goed uitkomt en alle dia's manueel moeten nagekeken worden.
Mits het toch over een bijna 1000 dia's gaat, doe ik dit liever niet.

Verder gaat het inderdaad over de ruimte op het blad tussen de verschillende dias en niet over de beschikbare ruimte in de dia zelf.

De bedoeling is om deze grote hoeveelheid slides af te drukken met zoveel mogelijk dia's per pagina maar er toch voor te zorgen dat alle tekst op elke dia leesbaar blijft.
 
Even een afbeelding om het toch nog net iets duidelijker te maken.

Ik zou dus wensen om de dia's te vergroten in de rode zones. (en dit voor alle 9 dia's)

Powerpoint - voorbeeld.png
 
Ok, het gaat dus inderdaad om het beperken van de witruimte zoals ik het bedoelde in mijn vorige posting.
Helaas bevat mijn Office versie alleen Word, Excel en Outlook, maar een Google zoektocht op: multiple slides per page powerpoint "white space"
levert allerlei Youtube filmpjes, instructies etc. op.

Jij vermeldde niet jouw versie Powerpoint, maar ik zou dezelfde zoektocht eens loslaten en kijken of voor jouw versie van Powerpoint een nuttige instructie te vinden is.

Andere optie is alle dia's opslaan/printen naar PDF (dus gewoon 1 dia per pagina) en dan in je PDF leesprogramma bij het afdrukken meerdere pagina's (=dia's) per vel aangeven. Je PDF leesprogramma doet het (hoogst-)waarschijnlijk beter dan Powerpoint, want jouw probleem schijnt in ieder geval t/m versie 2010 van Powerpoint er in te zitten (te veel witruimte tussen de slides bij afdrukken als 'handout').
Weer een andere optie is alle dia's afdrukken en in de printerdriver instellingen aangeven dat je meerdere pagina's per vel wilt hebben (test dat samen met het PDF verhaal en kijk welke het beste werkt; zijn beiden min of meer dezelfde oplossingen).
Alternatief, en tot versie 2010, kun je betaald gebruik maken van Handout Wizard: link
Deze 3 opties worden allemaal uitgelegd en/of aangeduid in deze link

Tijs.
 
Ik heb PowerPoint 2016 (windows).

Ik ga even kijken of ik met pdf of printer wat gedaan krijg.
 
Uiteraard ervoor zorgen dat de dia's zo groot mogelijk (lees: met zo weinig mogelijk witruimte) worden afgedrukt, dus (mogelijk) is (vanuit Powerpoint) Liggend afdrukken/exporteren beter, "Passend maken" (of hoe het maar heet, in ieder geval een optie om zo papiervullend mogelijk bezig te zijn) etc. want als de pagina's/papiervellen met jouw afdrukinstellingen vanuit Powerpoint maar matig zijn gevuld dan creeer je natuurlijk hetzelfde probleem als dat Powerpoint zélf (al) heeft bij het afdrukken van 'handouts'.

Tijs.
 
Dedankt voor alle hulp.

Ik heb het kunnen oplossen via opslaan als pdf en dat wat wijzigingen in de print opties.
 
Graag gedaan, fijn dat het je geholpen heeft. Ook dank voor de terugmelding, zodat (latere) lezers van deze vraag er mogelijk wat aan hebben.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan