Samsung 960 EVO plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

carl0956

Gebruiker
Lid geworden
15 mei 2011
Berichten
37
Zoals boven vermeld wil ik de M.2 SSD plaatsen op een ASUS H97M-E. Moederbord is hiervoor geschikt

Alleen loop ik tegen het volgende op:

Overzetten van de besturing leek goed te gaan maar de schijf start niet op, MBR aanwezig
Ook niet na verschillende keren de schijf met Windows te hebben geïnitialiseerd (letter toewijzen enz. waar een paar maal om gevraagd werd) blijkbaar gaat dat ook niet meer goed

De Samsung is niet te zien in Computerbeheer/ Opslagmedia
Wel op het moederbord bij opstartmedia. Maar weer niet bij aangesloten hardware (PCH Storage configuration)
Ter verduidelijking heb ik een paar foto's bijgevoegd


Wat ik nog gedaan heb is via CHKDSK C/ f en /r
Window popup verdwijnt direct weer, heb niets kunnen zien of veranderen

Via media schijfje getracht de SSD te bereiken via Disk Part, is hier dus ook niet zichtbaar/ bereikbaar.
De SSD staat er niet bij



Ik wacht in spanning af op jullie reacties

20170605_172538.jpg20170605_172646.jpg20170605_172800.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zie een paar tegenstrijdigheden, een UEFI heeft een GPT indeling nodig en je zien hem niet in de UEFI maar wel in Windows maar niet in schijfbeheer?

Een chkdsk /r impliceert /f overigens en die doe je als er wordt opgestart met de "oude" schijf en dan wordt hij wel gezien?

En waarmee was de kloon gemaakt?
De software van Samsung ervoor gebruikt?
Je dient wel de schijf te klonen en niet alleen de partitie.
Hoe groot is de "oude" schijf?
 
(?)
Beide niet
Gedaan met een Windows installatie CD, niet vanuit de andere SSD/ opstartschijf
Ja zichtbaar met Samsung software en Paragon Hard Disk Manager te zien maar start niet op
Gedaan
Ook 250 GB
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een UEFI is de vervanger van de BIOS en als die niet op legacy/CSM staat dan heeft de schijf een GPT indeling nodig en bij een m.2 nvme moet de UEFI worden gebruikt en dus ook de GPT indeling en je hebt het over een MBR.

En de kloon software zag de m.2 wel, hoe was die opgestart?

Als de UEFI hem wel ziet maar er wordt niet van geboot dan lijkt het mij iets met indeling te maken te hebben.
Wel vreemd dat schijfbeheer hem niet ziet als er met de oude schijf wordt opgestart.

Kun je een screenshot plaatsen van schijfbeheer of van die Paragon met de oude schijf erin?
 
Ja nieuwe schijf erin opnieuw opstarten, popup van windows dan staat MBR al aangevinkt... letter toewijzen

Heb verschillende keren gekloond, met beide software was de schijf te zien maar start niet op
Bij de Samsung software kreeg ik een foutmelding (niet genoteerd) en verwijzing naar chkdsk wat niets werd zoals al omschreven

(ja)
960 EVO zoals ook de HDD en de latere Crucial SSD (niet zelf geïnstalleerd) op hebben gestart, waarschijnlijk zit daar de kneep zoals je hieronder al suggereert
Dit kan ik me niet meer voor de geest halen
Morgen met nieuwe energie, tenzij dat met de nieuwe info niet meer nodig is
Blijkbaar kun je niet zomaar een SSD vervangen met een M.2 NVME
 
Laatst bewerkt:
Beste Carl0956
Het is niet nodig om na elke tegenreactie te quoten, helemaal niet als je in die quotes je antwoorden geeft.
Dit bevorderd de leesbaarheid en het begrip op de vraagstelling niet echt.
Heb daarom de berichten aangepast en de quotes weggelaten.
 
Weer even aan het zoeken geweest en heb het volgende gevonden;

https://www.youtube.com/watch?v=No-ct8pQcIg

De juiste handleiding? in verkorte versie weliswaar maar het lijkt te werken


Nog steeds SSD niet te zien zie foto maar rechts wel bij opstart volgorde, maar Windows start wel op nu

20170606_031119.jpg

Herinstallatie van de backup heeft dus niet meer opstarten tot gevolg, en de SSD is niet te zien



Screenshot computerbeheer bijgevoegd
20170606_123911.jpg

mijn vraag nu is; zou migratie met de samsung software nu wel goed gaan
Of moeten de afstellingen in CSM veranderd worden

Mijn afstellingen
20170606_141717.jpg


Gevonden op YouTube; zie bijlage de foto met blauwe bios
 

Bijlagen

  • image-2017-06-06.jpg
    image-2017-06-06.jpg
    98,1 KB · Weergaven: 71
  • 20170606_115631.jpg
    20170606_115631.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 60
Laatst bewerkt:
maar Windows start wel op nu
Als je dat leest is het klaar denk je dan.

Maar;
Op foto 3 staat de onderste optie niet goed, welke opties heb je daar nog meer?
Ook op foto 5, die vrij onduidelijk is, staan dingen met legacy of CSM, die moeten ipp allemaal UEFI zijn.
Ding zal ook niet te zien zijn in de SATA informatie, tis immers een nvme controller interface.

Zou alles op UEFI zetten met de secure boot aan, lijkt mij dat het ook zo stond want er staat een UEFI partitie op de gekloonde schijf/SSD.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan