Atlantis de verloren legende

Status
Niet open voor verdere reacties.

DannyBru

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2016
Berichten
46
Beste dames/heren,

Tweede topic zelfde probleem. Ik heb de de originele Atlantis de verloren legende gekocht. Nergens meer aan te komen in het Nederlands maar ik had iemand via marktplaats in België gevonden. Nu had ik het probleem dat het spel niet draaide op mijn computer omdat het spel voor w95/w98 gemaakt is. Comptabiliteit modus werkt ook niet in W10 dus op zoek naar wat anders. Virtual PC werkte niet en dosbox ook niet.

Nu heeft een vriend van mij geholpen een virtual PC op te zetten en deze werkt. (VMWare Workstation Player) W98 wel te verstaan. (via winworld.com) Ik installeer het spel en ik druk op het icoon voor het opstarten en het beeld wordt zwart en is binnen een halve seconde weer terug bij de desktop. Wat ik ook probeer niets werkt. Kleuren minder hoog gezet, alle mogelijke resoluties, opnieuw installeren etc. etc. Niets werkt.

Ik ben nu echt ten einde raad. Kan iemand mij helpen?

Ik weet dat de Engelse versie voor 2 euro online te krijgen is maar ik wil heel graag deze Nederlandse versie spelen.. Nostalgie
 
Op zich goed bedacht, maar ik vraag me ernstig af of het onder W98 wel werkt, want, zie deze link dat benodigd is:
Minimum System Requirements
OS: Windows 98/ME/2000/XP
Processor: Pentium 2 @ 266 MHz
Memory: 64 MB
Hard Drive: 350 MB Free
Video Memory: 8 MB
Sound Card: DirectX Compatible
DirectX: 8.0a
Keyboard & Mouse
CD/DVD Rom Drive

En juist over de vetgedrukte zaken vraag ik me af of je daar met jouw huidige versie van W98 wel aan kunt voldoen. Als je nou W98 SE (=Second Edition) had, dan was het waarschijnlijk anders geweest.

Goed, nu richting een mogelijke oplossing:
DirectX 8.0a (o.a. voor W98)
DirectX 9.0c (wel onofficieel, en mogelijk niet te installeren). Download-link: deze [Windows 98 gaat niet verder dan 8.0a, latere versies zijn niet compatible.]

Je begrijpt dat ik je aanraad om eerst de eerste link te gebruiken, mogelijk lost dat je probleem al op.
En verder: Heb je succesvol de VMWare Tools for Windows 95, 98, ME and NT (bijv. versie 7.7.0 ervan) geïnstalleerd in je VM? Of die in deze link? (De .ISO koppelen als CD-rom in je W98 VM, setup.exe zou automatisch moeten starten, maar kan ook handmatig).
PS: Maak altijd vooraf een volledige kopie van (de map van) een VM voordat je met dergelijke driver/hardware ingrepen gaat beginnen, zodat je altijd weer terug kunt naar een versie die in ieder geval start.

Verder vraag ik me af of je wel een goede grafische driver hebt voor W98 onder VMWare, want daar schrijf je 0,0 over. Overigens levert de VMWare Tools for Windows een SVGA driver.
Verder vraag ik me af of de ENG versie van de game het wel zou doen (je doet in je laatste zin net alsof van wel, maar waar dat op gebaseerd is??).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Tijs,

Bedankt voor je reactie. Sorry als ik niet helemaal compleet was in mijn verhaal. Was al de hele dag bezig met dingen proberen.. Ik gebruik w98 SE op de virtual machine. Ik gebruik de Creative soundblaster soundcard driver die bij de VMware tools zit. Als graphics driver gebruik ik de standaard VMware driver. Weet even niet hoe deze heet.

Ik ga morgen uit mijn werk gelijk je link proberen. Ik heb wel de directx van de cd geinstalleerd die bijgeleverd werd bij het spel.

De Engelse versie is te krijgen via gog dus volgens mij is die op ieder platform te spelen begreep ik? Kan ik naast zitten hoor maar dit heb ik gehoord.

Ik zal morgen even reageren als ik je oplossing heb getest. Alvast heel erg bedankt!
 
Ik heb nog wat bijgetypt in mijn vorige posting, dus kijk daar zeker nog een keer opnieuw naar.
Werkt die Soundblaster driver goed?

Gebruik in ieder geval dxdiag in je W98 VM, zodat je kunt zien welke versie van DirectX geïnstalleerd is, of in het tabblad Music een apparaat genoemd wordt (voor DirectX: Compatible soundcard).

Kijk ook in de VM of muziek inderdaad te horen is, dus Start -> Uitvoeren -> Media en open daar iets van de gepresenteerde bestanden. Luister of er wat te horen is.
Directe link naar de download van DirectX8.0a, zodat je die (indien nodig) in Internet Explorer kunt intypen in de VM (ik ga ervan uit dat die goed kan netwerken, en dus toegang heeft tot Internet):
http://www.oldapps.com/directx.php?old_directx=3?download

Aantekening: Soms start W98 niet door, nadat drivers etc. zijn geupdated. Reset de VM dan zodra gemeld is dat de update geslaagd is en Windows wordt gestart en hij daar (belachelijk) lang op blijft staan.

Alvast: De installatie van DirectX8.0a lukt in mijn W98 VM (hij pakt het eerst uit, daar naar toe gaan en in de diepste submap (standaard: C:\mssdk\redist\directx8a) dxsetup.exe starten).

Overigens heb ik de Creative Ensoniq AudioPCI driver gebruikt om audio te krijgen (gedownload vanaf deze link (epw9xup.exe), maar als jij het met een andere keuze/driver werkend hebt, dan is dat natuurlijk prima. Levert trouwens een standaard foutmelding dat MIDI niet werkt (en dat klopt). Uitgeschreven is de link:
http://support.creative.com/downloads/download.aspx?nDownloadId=259
Verder heb ik 7-zip in een W98 compatible versie gedownload vanaf deze link, omdat het wel handig is om .zip en .arj (etc.) bestanden te kunnen uitpakken onder W98. Uitgeschreven is de link:
http://www.oldapps.com/7zip.php?old_7zip=60?download

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Tijs,

Ik heb de DirectX 8.0A geïnstalleerd maar dit maakt geen verschil. Via DXDiag heb ik de direct sound gecontroleerd en die werkt! Ik heb denk ik wel iets gevonden. Als ik bij display wat tests doe dan geeft hij aan dat hij 640X480 bij 16 bit kleuren niet kan toepassen. Heeft dat er misschien iets mee te maken?

Screenshot.jpg

Als ik die grijze knoppen zie denk ik niet dat de grafische kaart naar behoren werkt voor wat ik ermee wil doen of wel?
 
Laatst bewerkt:
Dezelfde meldingen krijg ik ook: De VMWare SVGA driver ondersteunt geen 640x480x16bits kleuren (wel 32bit en 8bit en 16 kleuren).
Zou ik niet direct vermoeden als reden van je problemen met het spel maar hopelijk kun jij opzoeken (of terugdenken) of het spel aan de resolutie in Windows liep te knagen toendertijd of niet.
[Op Internet is zo goed als niets te vinden over het spel, tenzij jij een link hebt naar een Wiki o.i.d. die (puur) over dat spel gaat?]

En inderdaad wordt DirectDraw(-versnelling), Direct3D(-versnelling) en AGP(-versnelling voor patronen) niet door de VMWare SVGA driver ondersteund.

Omdat (ook) VirtualBox geen DirectXXXX ondersteuning heeft voor W98 en W95 ben ik even verder gaan zoeken, en vond deze link over het draaien van (o.a.) Windows 95 of Windows 98 in DosBox (wel de juiste versie van DosBox gebruiken, wordt ook uitgelegd).
De link naar de instructies om Windows 98 te installeren/draaien in DosBox begint met pagina 1 hier, maar is ook gewoon bereikbaar vanaf eerstgenoemde link, evt.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Tijs,

Het wordt nu wel een heel moeilijk verhaal allemaal. Ik vind het jammer dat andere mensen het zo voor elkaar hebben en dat het mij gewoon niet lukt. Het is een win 95/98 spel en hij doet het gewoonweg niet op een emulatie. Om nu via een dosbox eenzelfde virtuele OS te draaien lijkt me heel veel werk met waarschijnlijk hetzelfde resultaat. Ik denk dat ik me er maar bij neer moet gaan leggen..

Heel erg bedankt voor je hulp in ieder geval :D
 
Ik zou persoonlijk het verhaal over W98 in DosBox nog geprobeerd hebben, maar de keuze is aan jou.
Graag gedaan m.b.t. de hulp. Was alweer een tijdje geleden dat ik me met W98 binnen VMWare Player/VMWare Workstation had beziggehouden.

Tijs.
 
Hoi Tijs,

Dan ga ik dat nog proberen deze week. Ik houd je op de hoogte maar het zal wat later in de week worden. Heb een drukke week verder.

Danny
 
Je zou ook nog kunnen proberen om het spel op een virtuele Windows XP (m.b.v. VMware) te laten draaien. Grafische support voor XP onder VMware is vele malen beter dan voor 98.

De GOG versie werkt hier op Windows 8.1, maar het afspelen van de filmpjes gaat wel wat traag. Het spel zelf is prima te spelen.
 
Bedankt Marco. Ik ga het even proberen komende week. Beide oplossingen
 
Met blijdschap kan ik melden dat het met Windows xp in compabiliteitsmodus Windows 98/ME gelukt is! Het spel draait in zijn volle glorie! Tijs en Marco, jullie zijn mijn helden! Heel erg bedankt beide :D
 
Dat is mooi. Even voor de duidelijkheid: heb je het m.b.v. VMware gedaan?
 
Ja dat heb ik ja. Zit nu alleen nog met het probleem dat het beeld heel klein is. Dit natuurlijk omdat het spel 640x480 is en mijn scherm 1920x1080 is.. Maar ik ben al aan het googlen hoe ik dat op kan lossen
 
Het kleine beeld heb ik aardig opgelost maar ik krijg nu steeds dit. Kom ik alsnog niet verder! o o o..

IMG_8915(1).JPG
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan