Flikkerende iconen en zeer trage computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

BramVan

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2016
Berichten
31
Hey allemaal, ik zit met een probleem op mijn HP Pavilion 15. Sinds kort ging deze extreem traag en begon deze soms te flikkeren. Eenmaal deze flikkert dan gaat hij nog trager en houdt het niet op. Het rare is; enkel de pictogrammen op het bureaublad flikkeren, maar het bureaublad zelf niet. Vandaar dat ik denk dat ik met één of andere spyware te maken heb.

Wat heb ik gedaan?
Ik heb een verse installatie van Windows 10 gedaan, maar het probleem was niet opgelost (gewoon geboot vanuit USB en op die USB een Windows 10 file gemaakt met de windows creation tool).
Gescand met Malwarebytes (deze was klaar in 1 minuut, en dat vond ik wat raar, maar er staat ook zo goed als niets op de schijf op dit moment vanwege de verse installatie). 0 bedreigingen gevonden.

Heeft iemand hier ervaring mee en wat zijn nu best mij volgende stappen?

Alvast bedankt!
 
Een andere mogelijkheid is dat je screen memory volloopt. Dat zou niet moeten gebeuren, maar mogelijk heb je een defect aan je videokaart / videogeheugen. In een extreem geval zelfs mogelijk problemen met je powersupply.

Heb je eventueel al gekeken naar errors in de eventviewer? In ieder geval zou ik ook hardware niet afschrijven als een mogelijk probleem.
 
Een andere mogelijkheid is dat je screen memory volloopt. Dat zou niet moeten gebeuren, maar mogelijk heb je een defect aan je videokaart / videogeheugen. In een extreem geval zelfs mogelijk problemen met je powersupply.

Heb je eventueel al gekeken naar errors in de eventviewer? In ieder geval zou ik ook hardware niet afschrijven als een mogelijk probleem.

Mits een defect aan de videokaart of videogeheugen, waarom flikkert het hele scherm dan niet, en enkel de pictogrammen?
Mits een defect aan de voedingsbron, bedoelt u dan de power adapter of de batterij zelf? (ik kan eventueel een andere lader gebruiken van iemand om dit te testen).
Ook; de kans is wel echt klein toch dat zowel het onboard graphicschipje en de externe (gt 840M) dit probleem geven? Ik heb zowel met driver als zonder driver van de externe GPU al eens geprobeerd.

Omtrent errors in de eventviewer, wat bedoelt u hiermee en hoe bekijk ik dit? Geen ervaring mee.

Alvast bedankt voor uw reactie, Wampier!
 
Je hebt je windows versie en taal niet vermeld.

win10: druk op start en type: eventvwr.msc
win7: druk op start en in de run box type: eventvwr.msc

views: admin... events en dan "open" en de rechter kolom.

Qua flikkeren van icons en niet de achtergrond: de achtergrond wordt standaard getekend in een enkele event. vervolgens worden de icons daar overheen getekend elke keer als er een "refresh" wordt aangeroepen. Software kan een oorzaak zijn als er extreem veel refreshes worden aangeroepn. Echter bij een nieuwe installatie zou ik eerder denken aan een constant crashende driver of iets dergelijks en niet een zeer diepgravende malware die een herinstallatie overleeft.
 
Je hebt je windows versie en taal niet vermeld.

win10: druk op start en type: eventvwr.msc
win7: druk op start en in de run box type: eventvwr.msc

views: admin... events en dan "open" en de rechter kolom.

Qua flikkeren van icons en niet de achtergrond: de achtergrond wordt standaard getekend in een enkele event. vervolgens worden de icons daar overheen getekend elke keer als er een "refresh" wordt aangeroepen. Software kan een oorzaak zijn als er extreem veel refreshes worden aangeroepn. Echter bij een nieuwe installatie zou ik eerder denken aan een constant crashende driver of iets dergelijks en niet een zeer diepgravende malware die een herinstallatie overleeft.

Mijn windows versie is Windows 10 Home, in het Nederlands.
Ik probeer dit even uit van zodra ik weer bij de laptop ben (ben nu niet thuis). Waar ga ik precies naar opzoek in die events, gewoon errors?
Dat het toch nog steeds een hardwareprobleem kan zijn is natuurlijk een jammere zaak, want het herstellen van bijvoorbeeld een grafische kaart zal qua kostprijs geen lachertje zijn gok ik.
Malware begin ik ook meer en meer uit te sluiten omdat ik inderdaad een versie installatie deed en niets kan vinden met Malwarebytes, tenzij het zeer gesofisticeerde malware is, maar waarom zou iemand of een groep mensen daar zoveel tijd in stoppen als ze er zelf niets uit halen vraag ik me dan af.

Bedankt voor de hulp en ik update hier eenmaal thuis :)
 
Tja, het kan nog steeds een kapotte ventilator van een tientje zijn. Oververhitting is ook een hardware probleem en zou ook zulke symptomen kunnen geven
 
Tja, het kan nog steeds een kapotte ventilator van een tientje zijn. Oververhitting is ook een hardware probleem en zou ook zulke symptomen kunnen geven

Puur door oververhitting zouden deze refresh events ook kunnen vastlopen? De laptop krijgt niet speciaal heel warm op een bepaalde plaats. Hardwarematig zou het dan misschien best zijn raad te vragen aan een computerherstelzaak, maar ik zou graag de kost van "uitzoeken wat het probleem is" zelf oplossen, zo moet ik enkel betalen voor het vervangen van de eventuele kapotte component.
 
HP Pavilion 15 zegt niet zo veel, welke is het exact?
https://tweakers.net/product/335098/hp-pavilion-15/

En in de logboeken bij Windows, systeem en toepassingen kijken en zoeken naar rode stoptekens, de event geeft ook een 0x00000000 code met het bestand wat de oorzaak is.

Staat de driver update van W10 uit?

Hp Pavilion 15-p181nb is het volledig modelnummer.
Ik bekijk dit straks even of er errors zijn en post deze hier. Bedankt voor de hulp!

Om even te vervolledigen, ik heb windows opnieuw geinstalleerd en geen instellingen veranderd, dus ik denk dat de driver update aan staat
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de beide logs even afgehaald, kan ik dit op de een of andere manier hier posten? Geraak er zelf weinig wijs uit..
 

Er zit een geforce GT840M videokaart in, dus dat is toch third party denk ik?

EDIT; er staat bij "Driver-display/Monitor" een driver voor zowel Intel als Nvidia, dus ik denk dat deze wel 3rd party videokaarten gebruikt?
 
Laatst bewerkt:

Op de site van HP zelf met drivers, dewelke kunnen interessant zijn om even te herproberen om dit probleem eventueel op te lossen? Dikke merci voor de hulp!
 
Niet doen, die van de chipset en grafische kaart, de GPU, van Intel zijn interessant, de rest niet zo en als die werken hoef je daarmee niets te doen, maar als je de laatste wilt hebben, haal ze dan op bij de maker van het desbetreffende onderdeel maar als die van Microsoft werken, prima.
 
Niet doen, die van de chipset en grafische kaart, de GPU, van Intel zijn interessant, de rest niet zo en als die werken hoef je daarmee niets te doen, maar als je de laatste wilt hebben, haal ze dan op bij de maker van het desbetreffende onderdeel maar als die van Microsoft werken, prima.

Je begint je zin met "niet doen", maar ik weet niet waarop dit wijst? Ik haal eruit dat ik van Intel de chipset en grafische kaart eens opnieuw doe, en de rest niet?
Ik wil ook graag en Nvidia GT840 driver doen maar de installer zegt dat de installatie mislukt want er is al iets anders aan het installeren.. Of hoef ik me geen zorgen te maken over die Nvidia driver, en enkel over de Intel?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan