• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

data op halen uit vollebak met gegevens

Status
Niet open voor verdere reacties.

spoelstra

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2016
Berichten
36
Hallo,

Kan iemand mij een aantal tips geven om een grote hoeveelheid data in een rapport te genereren.

Ik heb eem rapport(*opmaak ed voor printbaar document) gemaakt waarbij ik met een matricformule gegevens ophaal uit diverse sheets van het workbook) op basis van één variable(bedrijfsnummer).

Wat ik dan ophaal is data welke achter deze variable staat in aparte kolommen en deze zijn allemaal gedefineerd(met aangegeven bereik) zodat ze leesbaar zijn in de matrix-formule.

Deze matrix-formules kopieer ik in het rapport zo vaak alsdat er aan variabelen voor het bedrijfsnummer voorkomen.

De data wordt goed opgehaald uit een bak met 53000 regels maar het wordt er allemaal wat trager van.

Een draaitabel kan er beter en sneller mee uit de voeten maar voor dit rapport minder geschikt.

Vraag : Wie kan mijn matrixformule sneller maken indien hier de oplossing ligt?

In onderstaande formule is AEE_bedrijven_bouwplan de sleutel waarmee ik in diverse kolommen zoek. In onderstaande formule rapporteert hij alle BRSNR van de AEE


[=IF(COUNTIF(AEE_bedrijven_bouwplan;$N$2)+ROW($T$36)>ROW();INDEX(BRSNR;SMALL(IF(AEE_bedrijven_bouwplan=$N$2;ROW(AEE_bedrijven_bouwplan)-ROW(bouwplan_gewas_opp!$B$2)+1;"");ROW()-ROW($T$36)+1));"")]

Hoor graag een aantal tips wat er beter kan.

Groet,

Jaap
 
Plaats eens een voorbeeldbestand aub
 
Hallo SjonR

Bijgevoegd een simpel bestandje uit het totale bestand .

Ben benieuwd of er een andere opzet of formule is die sneller werkt bij veel data

Jaap
 

Bijlagen

  • Book1.xlsx
    13,7 KB · Weergaven: 47
Misschien met filteren en kopiëren.
Zet op Blad3, in A1 de nummer en druk op de knop.
Op Blad1 wordt dan het rapport gemaakt.

Oei, ik zie nu pas dat het een printbaar rapport moet zijn.
Dus verder zoeken.
 

Bijlagen

  • Book1.xlsm
    1,4 MB · Weergaven: 33
Laatst bewerkt:
Wat is het probleem met een draaitabel precies? Misschien is er een mouw aan te passen?
 
Hallo, ik zou het via een draaitabel kunnen doen maar wil dan de format zoals in mijn rapport is weergegeven via matrix. Kan dat met draaitabel? Als hij tekst moet weergeven heb ik altijd een probleem met een draaitabel. Kun jij hier eens een opzet voor maken? Wat moet je dan kiezen bij onderdeel waarde moet de tekst van de betreffende kolom af te drukken?. Sum , count gaat wel is geen probleem maar bijvoorbeeld de kolom VL of VA hoe rapporteer je die in de draaitabel?

Jaap
 
Zoalng je erme akkoord gaat dat de op te tellen waarden aan het einde staan is er geen probleem. Zit je echt vast aan de kolomindeling van je rapport? Dat is zelden echt de beperking naar mijn ervaring.
 
Hallo,

Is op zich geen probleem voor het rapport als het maar naast elkaar komt in een tabel, Kun je eens een voorbeeld posten?

Jaap
 
Jacob, kijk eens in de bijlage
 

Bijlagen

  • Book1 spoelstra HS.xlsx
    20,7 KB · Weergaven: 44
Dank je wel voor het voorbeeld het kan inderdaad in een draaitabel maar dan moet je de instelling dus aanpassen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan