Onverwachte Fout

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gimli

Verenigingslid
Lid geworden
5 aug 2001
Berichten
1.192
Met veel moeite heb ik m'n computer met WinXp , die al een jaartje uitstond, weer aan kunnen zetten.
Wat is 't geval?
De schijf waar 't besturingsysteem opstaat (Samsung) doet nogal raar.
Telkens als ik de computer aanzet wilt ie één van de tien keren opstarten.
Niet zo erg lijkt me, als ik niet die ene keer geprobeerd heb om alle bruikbare bestanden naar een ander schijf te verplaatsen met het idee om opnieuw te formateren en winsdows xp opnieuw te installeren.

Nu ik eindelijk zover ben, en de computer opstart kom ik nergens meer bij.
Normaal opstarten, veilige modus, met netwerk, alles resulteerd in een ogenblik aandraaien, waarna de computer weer gewoon opnieuw opstart.

Nu dacht ik slim te zijn, in de bios als bootmenu cdrom te kiezen en de winXp schijf erin te doen.
Kom ik bij 't opstartbestand, systeemcheque en verder totdat ik de melding krijg:

Er is een onverwachte fout <803156032> opgetreden in regel 1768 in D:\nt\base\boot\setup\arcdisp.c.
Druk op een toets om verder te gaan.

Nou ja.., verder.
't apparaat start gewoon weer opnieuw op in een eindeloze herhaling van 't voorgaande.

Wat kan ik hieraan doen?
't Kan toch niet waar zijn dat de d:\ schijf hier iets mee te maken heeft?
Of zou m'n WinXp opstart schijf van slag zijn? Lijkt me ook sterk.
De Samsung schijf dan, waar een bootstrap virus opzit?

:(
 
Boot hij gewoon niet vanaf de D: schijf waar een brak OS op staat?

/nt is ook niet echt standaard de rootmap van Windows XP
 
@gast0225 - fdd?

Sorry, dit ontgaat me.

@PHP4H - Nee, opstartbestand staat op de C:\ schijf.
Ik gebruik WindowsXP MediaCentreEdition.
Dat heeft niets met nt te maken.

Wat me opvalt is wanneer ik veilige modus, met netwerken of prompt op wil starten,
ik wel de opeenvolgende regels zie verschijnen maar dat 't bij de 20ste afvalt
en weer opnieuw opstart.
Alsof die regel 1768 in D:\nt\base\boot\setup\arcdisp.c. een conflikt veroorzaakt.
 
Laatst bewerkt:
Vanwege XP (oudere machine) bedoelde ik of er misschien nog een FloppyDiskDrive in de machine aanwezig is?
 
Ik denk dat het een hardwarefout is.

Maak eens een HIRENS boot cd http://www.hirensbootcd.org/download/
en start daar dan de PC mee op in de HIRENS-XP mode. Als de XP van Hirens ook niet start (en hetzelfde probleem vertoond), dan is het zeker een hardware probleem.
Start Hirens wel op, dan kan het probleem in de HD zitten (want Hirens start niet vanaf de HD maar vanaf de CD), of in de Windows installatie op de HD. In dat geval een andere HD proberen en daar windows op installeren en kijken of die het wel goed doet.
 
Laatst bewerkt:
@Gimli :

Vanwege XP (oudere machine) bedoelde ik of er misschien nog een FloppyDiskDrive in de machine aanwezig is?

Vooruitlopend op je antwoord (als er een Fdd aanwezig is......?) en wanneer overige suggesties niet werken : download vanaf deze site het bestand "Windows 98 SE Custom, No Ramdrive | Mirror1 | Mirror2" en pak 't uit op floppy. Zorg er wel voor dat in het bios opstarten vanaf Fdd als eerste bootoptie staat vermeld.
Daarna boot je de machine ermee en als het e.e.a. gereed is, typ je het DOS commando

Fdisk

Vervolgens verwijder je alle harde schijf partities en herboot je de machine met die Floppy.
Daarna kies je weer voor Fdisk en vervolgens maak je een nieuwe ( C ) partitie aan.
Daarna nog maar eens proberen om XP te installeren.

(edit] is het een oude machine met nog wel een Fdd maar is in het verleden de IDE schijf (indien ooit aanwezig geweest?) vervangen door een Sata schijf, dan zal je zonder een extra handeling XP op de hierboven beschreven wijze nimmer kunnen installeren. Als er dus een SATA schijf in de machine zit, dan "roep" maar, dan volgen nadere instructies. [end edit]
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor Uw antwoord(en)!

@scrhulp- goed, Hirens boot cd downloaden.
@gast0225- ja er zit nog een floppy disk op.
Jammer dat de tweede image van de floppy download een severfout geeft.
Ik heb zelf nog een floppy met fdisk, maar deze geeft "onjuiste dos versie".
NFTC en Dos? Is dat geen water en vuur?
@lange pier- er staan er wel heel veel op die memtest.
Gewoon de laatste versie nemen?

Ik ben aan de slag gegaan met een andere schijf als bootable.
Daar kon ik wel m'n Windows opstartschijf op loslaten,
maar zodra deze halverwege opnieuw op wilde starten,
begon 't herhalen van 't opstarten weer opnieuw.
Dus daar kon ik niet veel mee.

Toen ik diep in de nacht de oude schijf weer aansloot begon ie wel de draaien.
Dus ik opnieuw m'n Windows opstartschijven genomen en WinXp geïnstalleerd.
Nou ben ik daar mee klaar, nieuw format (dacht ik) maar ik zit nog naar de vorige versie te kijken.
Ik ben al blij dat ie nou wel op wilt starten, maar ik vertik 't op de oude gebruikersnaam te hanteren.

Ik dacht dat ik, als WinXp draait ik toch een nieuw format kan gebruiken.
Bij 't installeren heb ik duidelijk een nieuwe versie aangemaakt zonder de oude bestuursbestanden.
Kan ik in WinXp niet gewoon de C:/schijf opnieuw formateren?
Of moet ik dan de oude partitie verwijderen en een nieuwe aanmaken?
 
Wat je in de laatste 2 regels van je bericht schrijft, was precies datgene waar ik je naartoe wilde 'brengen' met mijn verhaal in bericht 7.
Eenmaal vanaf de diskette opgestart en het commando Fdisk gegeven, krijg je (o.a.) de opties om NON disk partities te verwijderen. Dat is precies de optie die je als eerste moet kiezen, want de huidige op schijf staande Windowsinstallatie heeft NTFS indeling, vandaar dat je na het booten met die 98SE diskette en het voornoemde Fdisk commando moet gaan kiezen voor het verwijderen van NON Dos partities. Als dat eenmaal is gedaan, dan kun je eerst weer één of meerdere partities aanmaken en vervolgens Windows XP gaan installeren.

En nee, je kunt niet in een Windows installatie kiezen voor het verwijderen van die Windowsinstallatie.
 
Laatst bewerkt:
Jammer dat ik de tweede image disk voor FDISK niet kan downloaden.

Maar goed. Wat wilt het euvel.
Ik had nog een formatdisk liggen van Maxtor om een nieuwe schijf te partioneren.
Omdat al m'n pogingen toch mislukten die maar genomen om de de c:\schijf "schoon" te vegen.
Dat wil zeggen, alle bits naar 0 om te zetten, zodat die dus echt leeg was.
Dat duurde vrij lang, zo'n uur of vier (40Gb).
Daarna WinXp weer geïnstalleerd, en ja hoor, weer opnieuw dezelfde error.
Dat maakte me een beetje geïrrirteerd, want ik kan 't niet plaatsen.

Uiteindelijk opnieuw een partitie aangemaakt,
terwijl ik niet doorhad dat 't juist de ander harde schijf was.
Daar stonden alle bestanden op die ik wilde bewaren.
Maar omdat Windows die schijf D: noemde, en de partitie F: werd getiteld had ik dat niet door.
Dus ik wil windows daar op zetten vervalt ie weer in regel 1768 onverwachte fout.

Toen raakte m'n geduld op, en besloot ik niet WindowsMediaCentre te kiezen,
maar een andere WinXp opstart disk.
Deze draaide 't opstartbestand goed af, met als gevolg dat er nu windows op de D: schijf staat.
M'n bestanden zijn kwijt en wat ik kwijt wilde staat mooi op de c: schijf.

Zou 't nou werkelijk die MediaCentre CD van Windows zijn die de boel zo in de prak draait?
Op m'n andere computer heb ik er nooit last van gehad.
Weer wat geleerd dacht ik zo.
't Leek me zo'n koud kunstje, maar is me toch zwaar tegen gevallen.
:rolleyes:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan