• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulp

Status
Niet open voor verdere reacties.

Git80

Gebruiker
Lid geworden
7 jun 2017
Berichten
6
Beste allen,

Ik zoek hulp bij het automatisch overnemen van bepaalde cellen naar ander tabblad.

Stel ik heb een bronbestand met vele producten die mogelijk op meerdere pagina's terugkomen. Tabblad 1 is 'Bron', tabblad 2 is 'Merk a, tabblad 3 'Merk b', enz. Als op tabblad 'Bron' merk a iets is is ingevuld wil ik dat tabblad 'Merk a' bepaalde cellen van tabblad Bron automatisch overneemt.

Het doel is om bepaalde gegevens over te zetten die op dat merk van toepassing zijn. Het zou dus zomaar kunnen dat in kolom G onder het bepaalde merk geen gegevens staan omdat het product daar dan niet in wordt opgevoerd.

dus...als bron!C2 is ingevuld, dan automatisch Bron!C2 naar Merk!C2 | Bron!A2 overzetten naar Merk!A2 en Bron!B2 naar Merk!B2 overzetten.

Vervolgens vraag ik me af hoe ik het kan regelen dat de volgende regel die op Merk A van toepassing is en die bv in het tabblad Bron! op regel 4 staat, dat ik dan geen lege regels zie op tabblad Merk maar dat eea mooi op elkaar aansluit?

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit op kan lossen? Ben duidelijk geen expert...dus enige Jip en Janneke uitleg of voorbeeld zou perfect zijn.
Heb geprobeerd een voorbeeldje te maken...
Bvd

Bekijk bijlage Voorbeeldje.xlsx
 
Met Een combi van INDEX en Vergelijken.

Ik heb het voor Merk A ingevuld, voor de andere merken mag je zelf proberen :)
 

Bijlagen

  • Voorbeeldje.xlsx
    10,6 KB · Weergaven: 53
Beste SjonR,

Dankjewel voor de snelle hulp. Helaas kom ik er toch niet uit. Als ik de formule overzet en aanpas doet het niet wat ik wil...zal waarschijnlijk aan mij liggen of ik heb de uitleg niet duidelijk overgebracht :p

In iedere regel in het bron tabblad staat wel iets. Alleen de kolommen C (Merk A), D (Merk B) en E (Merk C) in het Bron tabblad kunnen al dan niet ingevuld worden, een product van Merk A kan tevens bijvoorbeeld opgevoerd worden onder andere Merken. Afhankelijk daarvan moet bepaald worden welke gegevens naar welk ander tabblad moeten worden overgenomen.
Dus staat in kolom C2 (Bron) onder kolom Merk A niets ingevuld dan hoeft er ook niets overgenomen te worden naar tabblad Merk A.

Staat in kolom C2 (Bron) onder Merk A wel iets ingevuld dan moet op Tabblad Merk A kolom a2, b2 en c2 overgenomen worden. Zou er dan vervolgens ook onder Merk B iets staan ingevuld, moet in zo'n geval a2,b2 en d3 overgenomen worden naar tabblad Merk B.

Hoop dat je er nog eens naar wilt kijken?
Groetjes
 
Met de extra uitleg ben ik de draad volledig kwijt, maar wellicht kan je in je bestand een beetje aantonen wat je wenst te bereiken.
 
Re:

Ai, hahaha...daar was ik al enigszins bang voor...
Nogmaals met een ander voorbeeldje...

Het gaat zich om producten die in meerdere webshops gelijktijdig kunnen worden opgevoerd, deze hebben bijvoorbeeld een Productnaam, ID-nummer en een URL. Productnaam en ID blijven altijd gelijk maar de URL niet. Dit is afhankelijk van een webshop. In het brontabblad zijn de ingevulde cellen onder de kolommen webshop 1 t/m3 (URL) bepalend of gegevens zoals de Webshop URL, ID en Naam worden overgenomen naar het tabblad van de betreffende webshop. Als er zoals onder Bronblad kolom Webshop1 in cel 3 niets staat, hoeft tabblad webshop 1 ook niets over te nemen uit die regel.

Hoop dat ik niet nog verwarrender heb gemaakt.
Bekijk bijlage Voorbeeldje.xlsx
 
zo dan?
 

Bijlagen

  • Voorbeeldje_POGING2.xlsx
    11,4 KB · Weergaven: 45
3e en laatste poging

Beste SjonR,

Sorry maar het lukt me met geen enkele mogelijkheid om de formule aan te passen. Zo moeilijk kan het toch niet zijn :rolleyes: dus waarschijnlijk overzie ik iets.
Ik heb dus nogmaals een bestand toegevoegd met een vergelijkbare opzet zoals ik het bestand daadwerkelijk heb.

In het Bron tabblad zijn de kolommen G (NL), H (DE) en I (EN) leidend voor de andere tabbladen. Op het moment dat er bijvoorbeeld onder de G (NL) kolom iets wordt ingevuld, zou het zo moeten zijn dat tabblad NL dit herkent en de cellen in de kolommen A, B en G van het Bronblad overzet naar de kolommen A, B en C van het tabblad NL in de eerstvolgende regel.

3 x is scheepsrecht. Mocht het me nu niet gaan lukken dan geef ik het op :(

Bekijk bijlage Poging3.xlsx
 
Nu met vertikaal zoeken, is simpeler.
 

Bijlagen

  • Poging3.xlsx
    12,1 KB · Weergaven: 55
Re:

Hè...moest even weg waardoor mijn antwoord wat langer op zich liet wachten. Helaas opent het bestand nu niet :shocked: Zal niet aan jou liggen...de andere bestanden blijven ook aan het laden.
Zal het morgen nog eens proberen te openen.
In ieder geval hartstikke bedankt voor de hulp!!!
 
Nou, vanochtend kon ik het bestand weer openen.

Maar zodra ik de formule aanpas en kopieer naar het uiteindelijke werkblad krijg ik de foutmelding #N/B. Ook als ik in het bestand een formule doortrek, krijg ik deze foutmelding te zien.
Wel lijkt het bestand in voorbeeldje-poging2 (met combinatie INDEX en VERGELIJK) zijn werk beter te doen omdat hierin rijen mooi lijken aan te sluiten in een ander tabblad op het moment dat een responderende kolom van tabblad Bron leeg blijft.

Wil het, nu ik zo dichtbij ben, nog niet opgeven ;-) ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan