Zelf Hosten Op Eigen Systeem Met Apache (Ervaring, NUL!) XD

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lupus

Gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2010
Berichten
300
Mja... Het idee laat me niet los. Een eigen site(je) draaien op mijn eigen computer. Op de D Schijf die ik leeggemaakt heb.

Maar nu komen de vragen: Ik draai windows7-64. Apache (WAMP) staat al in set-up op mijn schijf. Kán ik dat Apache installeren op mijn D schijf en draait dat dan ook zelfstandig? Ik bedoel buiten windows om?

Ik heb een simpele site in elkaar gedraaid met Frontpage. Het is vrij kale HTML in een nette layout. Alleen moet ik het opschalen naar HTML5. Want Frontpage is leuk als WYSIWYG, maar niet veilig en niet per se compatible met Firefox. Ik zoek dus nog een editor/builder à la Frontpage omdat deze onafhankelijk zijn. Ik wil wel hosten, maar zonder reclame. Dus komt de site te draaien op mijn eigen systeem, vanaf de D schijf.

Hoe verder met dat WAMP?
 
Apache draait onder Windows. Windows is al sedert 1998 een primair besturingssysteem ;).
Verder kan je in de httpd.conf of andere bijbehorende configuratiebestanden de DocumentRoot aanpassen naar je D-schijf.
Uiteraard is het reklame-vrij omdat het open-source.

Verder is Frontpage zeer verouderd en is de HTML-code die eruit komt erg oud. Ik raad aan om Dreamweaver te gebruiken als je op de WYSIWYG-manier wilt werken, of anders lekker te gaan frotten met de opmaakcodes. Dat laatste is een stuk verfijnder waarbij je dan ook écht alle vrijheid hebt.

Je eigen server draaien voor de buitenwereld is wel tof, maar kent nadelen:
- Stroom, die je PC trekt. Kost een hoop op jaarbasis
- Veiligheid, Windows moet je continu updaten en veilig houden.
- Let op je bandbreedtte: Als jij een hoop video's op je server zet en dat massaal wordt gedownload gaat het wel ten koste van je internet verbinding.
Geen idee wat je bandbreedtte is.

Ikzelf heb een virtuele server (ook VPS genoemd) draaien bij een hosting. Die draait op een grote master-server en wordt daar als een virtuele computer gezien waarop ik alles kan doen wat ik wil. Ikzelf draai er Linux (Centos 7) op, omdat het naar mijn idee stabieler en sneller is. tevens met Apache en een handige besturingspaneel voor hostingzaken (DirectAdmin)
 
Laatst bewerkt:
De site waar ik aan werk is eigenlijk gewoon tekst. Moet nog een teller installeren. En een um... Invoerveld om reacties achter te laten... CSS is nog wat ver weg voor mij... Maar met wat copy/paste kom ik wat code betreft een heel eind, zoals het in blokken centeren en justifying van tekst. :D <div></div>

Kompozer gedownload... dus straks even de files opnieuw aanmaken in die editor. Soms pas ik wat code aan maar dat is minimaal. Ik werk meer met drag 'n drop... en kijk als dingen niet goed liggen in de lay-out naar de code.

Um d'r is zeker geen "kleutertje luister" handleiding voor dat Apache?
 
Laatst bewerkt:
Kompozer is ook behoorlijk oud ;-)

Er zijn op internet tal van tutorials voor Apache.
 
Mèh... Nou Dreamweaver dan maar hè? :) (Hoe oud is oud...?)
 
Een editor van meer dan 5 jaar oud zou ik zeker niet gebruiken. HTML en webontwikkeling staan nooit stil.

CSS is tegenwoordig de belangrijkste secundaire laag voor de bouw van een website.
 
Laatst bewerkt:
Zal er eens induiken... Maar voor nu lijkt (ahem) lijkt het te werken.:rolleyes:
 
Het lijkt mij allemaal een beetje veel in een "paar weken". Complete webserver, teller, mensen kunnen reacties plaatsen, enz. Ik wil je zeker niet ontmoedigen maar waar anderen een aantal jaren over doen om de kennis te vergaren kan je niet in een paar weken sponzen.

Wil je toch met iets beginnen, installeer dan Xampp. Dan heb je een lokale webserver op je pc. Ga dan eens wat html pagina's maken en kijk wat het doet. Daar heb je al een hele kluif aan als beginner.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan