• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Contracturen uitrekenen per kwartaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hig87

Gebruiker
Lid geworden
8 jun 2017
Berichten
47
Hallo beste mensen,

Ik zit met een brandende vraag. Voor een opdracht is het de bedoeling dat ik de contracturen uitreken per functie over 2017, 2018, 2019 en 2020 per kwartaal Ik beschik over de volgende informatie:

- Functie
- Datum start contract
- Datum eind contract
- Contracturen

Nu kan ik dit wel handmatig berekenen, maar dit is niet de bedoeling. Dus elke keer als je nieuwe gegevens plakt in Excel, en je vernieuwd de draaitabel, dat het automatisch per kwartaal aangeeft hoeveel uren per functie gewerkt is. Het lastige is bv dat wanneer je het over 2017 wilt berekenen, en het contract eindigt bv. 1-9-2017, hoe verdeel je dit dan over de 4 kwartalen? Zelf heb ik veel dingen geprobeerd. met draaitabellen kreeg ik het simpelweg niet voor elkaar. Verder ook met macro's, bv naast de beschikbare data ook de kwartalen zetten, en dan het verdelen, maar dit lukt me enkel handmatig, dus niet als er nog meer data bijkomt.

In de bijlage heb ik het document toegevoegd waar ik mee werk. Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd. Als iemand mij kan helpen zou dat echt geweldig zijn!:thumb:
 

Bijlagen

  • Contracturen.xlsx
    9 KB · Weergaven: 61
je schrijft dat je dat wel handmatig kan berekenen.
laat eens zien hoe je dat doet
 
Het is mij na veel gepruts en met wat hulp van een ander gelukt om de aantal dagen gewerkt in een jaar uit te rekenen. Nu moet ik deze enkel nog verdelen over de kwartalen. Dit krijg ik echter niet voor elkaar.. Weet iemand hier een handige manier voor? In de bijlage heb ik het handmatig berekend sylvester-ponte. (alleen de eerste)
 

Bijlagen

  • Contracturen per kwartaal.xlsx
    64,3 KB · Weergaven: 104
Poeh. Ik weet niet goed waar ik moet beginnen. Volgens mij heb je bijna alle gegevens, behalve dat ik zo op het eerste gezicht 2 fouten zie:
1. Waar komt in kolom T de factor 4,3 vandaan? M.i. kan het getal wat hier uitkomt niet kloppen. Vb. rij 8. Medewerker werkt 40 uur en is 365 dagen in dienst. Als ik e.e.a. goed begrijp werkt hij volgens de berekening 9,3 uur per dag (*365 dagen)
2. In de formules in V3 t/m X3 (je voorbeeld) ontbreken haakjes. Dit zou voor V3 moeten zijn =(31+28+31)*T3

Het enige wat je dan moet weten is hoeveel dagen er per kwartaal in het aangegeven jaar zitten. Dat is altijd 90, 91, 92, 92, behalve in schrikkeljaren. Je zou hiervoor een berekening kunnen zetten boven kwrt1 t/m kwrt4 en deze berekening gebruiken in de rest van de kolom.
 
Als je in V1 de volgende formule zet weet je het aantal dagen:
Code:
ENG =IF(OR(MOD(B1;400)=0;AND(MOD(B1;4)=0;MOD(B1;100)<>0));91;90)
 
ik gebruik jouw 4,3

dan krijg je dit ongeveer . zie voorbeeld (grijze cellen)

ps de opmerking van Peter over die "=(31+28+31)*T3 " maakt dat jouw antwoord afwijkt van de mijne.
 

Bijlagen

  • Contracturen per kwartaal 2.xlsx
    55,5 KB · Weergaven: 47
Bedankt voor jullie antwoorden!

Je hebt gelijk Peter B! factor 4,3 is misschien niet de goede manier, ik moet even kijken hoe ik dit anders moet doen. Bij die andere was ik inderdaad de haakjes vergeten :rolleyes:

sylvester-ponte, dit ziet er erg goed uit! Alleen zie ik nog 0 staan bij de mensen waar geen "Datum eind contract" staat. Hier moet het dan over heel 2017 berekend worden. Is dit ook mogelijk?
 
als je 20 contract uren per week hebt ,
en je rekent over alle dagen van een kwartaal,
dan moet je voor de contracturen per dag delen door 7 en niet door 4,3.
dat moet je zelf eventueel veranderen.

en eventueel kun je het aantal werkdagen per kwartaal berekenen met NETTO.WERKDAGEN.
dan moet je de contracturen per dag berekenen door ze door 5 te delen ipv 4,3

voor de berekening zonder einddatum krijg je zo iets:
 

Bijlagen

  • Contracturen per kwartaal 3.xlsx
    55,5 KB · Weergaven: 40
Laatst bewerkt:
deze berekening werkt met alleen de werkdagen per kwartaal

ps , als je 5 uren invult bij de contracturen zie je bij de kwartalen het aantal werkdagen voor dat kwartaal.
 

Bijlagen

  • Contracturen per kwartaal 4.xlsx
    17,2 KB · Weergaven: 43
verbeterd : die vorige nam de laatste dag van de kwartaalgrenzen mee.
 

Bijlagen

  • Contracturen per kwartaal 5.xlsx
    15,9 KB · Weergaven: 42
Dit is precies wat ik voor ogen had! Erg bedankt!

Ik zie zojuist dat er eigenlijk nog één kolom meegenomen moet worden, en dat is datum vroegtijdige beëindiging... als deze ingevuld is, moet deze gehanteerd worden ipv einde contract. Zijn hier mogelijkheden voor?

In de bijlage heb ik t extra kolom erbij gezet.
 

Bijlagen

  • Contracturen per kwartaal 5 (1).xlsx
    16,9 KB · Weergaven: 38
Hig, die kolom E kun je gewoon verwijderen . die heb ik gebruikt om de formule te ontwikkelen.
 
Ah ik zie het. Top! Ontzettend bedankt voor je hulp Sylvester!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan