Upgrade CPU Problemen; help

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lilmicstar

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2007
Berichten
167
Goedendag,

In het verleden heb ik al meermaals een CPU vervangen, maar deze keer kan ik de pc wel uit het raam gooien. Het verhaal:

De algemene pc in het huis was toe aan een upgrade, daar hij langzamer werd en de HDD steeds slechter begon te draaien.
Specs:
OS: Windows 10 Home
Moederboard: P7H55 M LX
CPU: Intel i3-540
RAM: 4GB DDR3
Opslag: 500GB HDD
PCIe Videokaart: Geforce GT220

Nu waren de twee dingen waar ik mee wilde beginnen voor de meeste performance een upgrade in CPU en Opslag. Dus bestelling geplaatst voor een SSD van 120GB voor Windows en wat programma's, nieuwe HDD voor de opslag. Ook heb ik een Intel i5-750 op de kop weten te tikken.

De CPU kwam wat later binnen, dus ik had Windows al over gezet naar de SSD en de nieuwe HDD voorzien van alle bestanden die wel wat langzamer geladen mochten worden (gebruiksgegevens dus, foto's/video's/muziek/documenten)

Nou komt ie:
CPU gisteren binnen gehad. Alles netjes voorzien van koelpasta(zat erbij). En twee problemen die ontstaan.

1: Als ik de nieuwe CPU aansluit, dan weigert de onboard GPU. Waarom is dit een probleem? De PCIe kaart maakt teveel lawaai(ventilator) en wil ik dus liever niet gebruiken. In de loop van de tijd zal deze ook vervangen worden. De onboard GPU ( VGA en DVI) doen het perfect, want met de oude processor krijg ik alles te zien. Wie hier een antwoord op heeft krijgt echt een duimpje

Degene die het volgende kan beantwoorden, krijgt er zoveel hij wilt hebben.

2: De PC start op. 9 van de 10x krijg ik een BSOD(met verschillende foutmeldingen). De ene keer dat hij wel opstart krijg ik een BSOD na ongeveer 2 á 3 minuten iets gedaan te hebben ( meestal googlen hoe ik het probleem kan verhelpen:rolleyes:). Oude CPU erin en hij gaat weer als een zonnetje. Makkelijkste is te zeggen dat de CPU stuk is, maar; en misschien weet ik er te weinig van om hier een zinnig antwoord op te hebben, waarom kan ik in Safe Mode alles doen(wat je in Safe mode kan doen).

En nee, ik kom niet als eerst hier naar toe. Wat ik al heb geprobeerd:

- CPU opnieuw schoongemaakt en voorzien van pasta
- Windows met de nieuwe schijf in de pc 3x opnieuw geherinstalleerd (gaat met een SSD gelukkig wat sneller)
- Tweede HDD los gekoppeld, zodat alleen de SSD stroom nodig zou hebben en de CPU meer stroom zou krijgen (euh...misschien helemaal niet logisch, mja, wat men leest op internet hé:confused:)
- Windows geïnstalleerd op de oude CPU+SSD via de VGA poort van de onboard GPU en daarna de CPU geïnstalleerd, maar ook dan krijg ik alleen beeld met de PCIe kaart.
- Alle drivers (van randapparaten) geüpdated. CPU heeft geen driver right?
- BIOS geupdate
- BIOS gereset
- RAM eruit gehaald en per bankje gekeken of er daar een probleem in zat
- RAM vervangen (had nog een bankje van 2GB als reserve)

De BSOD Meldingen die ik krijg:
- kmode exception not handled
- attempt to write to readonly memory
- system service exception
- irql not less or equal
- reference by pointer
- NTFS.sys
- critical process died
- zero at system service

SSD zit er nu in, de i5 eruit, totdat iemand de oplossing heeft.
Wie maakt mij blij :love:

Ik probeer bij request voor meer info zo goed mogelijk antwoord te geven.
 
@1 ... uhm nou vooral omdat de 750 nooit geleverd is met een interne videokaart lijkt me een belangrijke reden dat het niet werkt.....

@2 klinkt als een geheugen probleem. Als je echt geen problemen hebt in safe mode is de huidige videokaart misschien wel gewoon kapot. Heb je niet een andere videokaart of kun je er mogelijk 1 lenen bij iemand? Je weet zeker dat met de i5 je niet je geheugen per ongeluk aan het overklokken bent?

CPU simpelweg kapot kan natuurlijk ook, maar dan zou je ook problemen in safe mode verwachten (tenzij het specifieke hoger niveau functies zijn)
 
Laatst bewerkt:
1. Oh...Daar stond ik niet bij stil. Daar heb ik niet op gelet. Waaruit kan ik dat opmaken ? Ook voor in de toekomst. Ik heb namelijk alleen maar gekeken of hij Compatible was met m'n systeem.

2. Ik moet even gaan rommelen, om te kijken of ik ergens nog een andere kaart vandaan kan trekken. [EDIT] Overigens doet de kaart het wel gewoon wanneer ik de i3 erin heb zitten, dus of deze dan stuk zou zijn? [\EDIT] Waar zou ik moeten zien of de i5 m'n geheugen overklokt. Ik heb heb gewoon geswitched, wat in het verleden altijd genoeg was voor een werkend systeem.

Bedankt voor de info zover. :thumb:
 
Laatst bewerkt:
Voor zowel de 13_540 als de i5-750 is bios versie 0303 vereist. Aangezien de i3 wel goed werkte zou ik ook de biosversie eens checken.
Aangezien je blijkbaar geen beeld krijgt als je de i5 er in zet. Klinkt bij mij deels als niet herkennen van de cpu door je bios.
 
Voor zowel de 13_540 als de i5-750 is bios versie 0303 vereist. Aangezien de i3 wel goed werkte zou ik ook de biosversie eens checken.
Aangezien je blijkbaar geen beeld krijgt als je de i5 er in zet. Klinkt bij mij deels als niet herkennen van de cpu door je bios.

Daar heb ik ook aan gedacht. Ik heb m'n Bios geupdate naar de laatste (0404 uit m'n hoofd). Met de i5 en de externe gpu dan doet hij het wel, alleen valt hij dus uit. In de bios staat overigens netjes i5. Daar, en dus in veilige modus, blijft ( of bleef, zie reactie hieronder) hij gewoon aan.

Thx voor het meedenken
 
Een bios reset met de CLR_CMOS is voldoende na een CPU wissel.

Lijst van alle Intel CPU's.
https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_Intel_processors

Die had ik ook gevonden. Ik weet echter niet welk aspect van de Specs betekenen dat hij sowieso niet werkt met een onboard gpu en dus altijd een pci(e) videokaart nodig heeft

Haal Whocrashed op, staat meer info in de log, de log hier plaatsen kan helpen.
http://www.resplendence.com/downloads

Toen ik wilde rapporteren gebeurde het weer...
Nadat ik de testen van het geheugen had uitgevoerd, heb ik windows laten starten in de hoop op een BSOD ( kan je hier ooit echt op hopen?) maar dit keer blijf hij gek genoeg uit. Ik kon zowaar de drivers van m'n GT220 installeren(had hem al gedownload) en heb hem zelfs 2 keer herstart om te kijken of ik gek was geworden. Blijkt dus dat hij nu random uitvalt. Zwart beeld, start ook niet uit zichzelf meer op. Bij de tests hieronder zag ik wel een belangrijk verschil. De i3 werd zo'n 73 graden, en de i5 nog wat warmer, terwijl hij een lagere kloksnelheid heeft (basis). Water zou bijna kunnen koken. Daarna ook in windows een tool gedraaid (RealTemp) en deze gaf hetzelfde beeld. M'n gestoei met de pc is even gestaakt, daar ik afspraken had. Om aan de bestanden te komen heb ik de ssd+hdd+RAM in een simpel gevalletje gezet met een Intel E5800. Zelfde tool gaf daar een max van 39 graden. Andere CPU, i know, maar denk dat ik de conclusie moet trekken dat de i5 véél te heet wordt. Ik ga even kijken of het overzetten van de moederborden soelaas bied (andere behuizing is wat beter gereguleerd qua warmte. Probleem is alleen dat ik ook een low profile gpu nodig zal hebben. Fijn die technologie :D

Test voor het geheugen, v.a. stick of cd draaien en per reepje geheugen.
http://www.memtest.org/

Testen gedaan. Zowel met de i3 en de i5 erin. Beiden geven een 'pass'. Ik concludeer dat hierdoor er geen fouten zijn in het RAM (?)
 
Je hebt veel dingen geprobeerd, en daarmee ook uitgesloten, wat nog zou kunnen is dat de voeding op de teentjes loopt en het met de I5 het niet doet.
Verder geef je aan dat de temp van de CPU veel te hoog word, en misschien daarom uitvalt, een andere/betere koeler is wellicht aan te raden ..
Welke koeler heb je nu en welke voeding gebruik je?
 
whittey heeft hier zeker een punt dat ook bij mij op kwam..

Het verschil in TDP tussen de i3 en de i5 is "maar" 20 Watt maar als de voeding op z'n teentjes loopt kan dat net het breekpunt zijn, ook gelet op de verschillende foutmeldingen die niet consistent zijn.
Ik zou dus ook een voeding met een hoger vermogen proberen en de koeling verbeteren ( cpu-koeler en eventueel extra kast-koelers om de luchtstroom te verbeteren ).
 
Ik ga een nieuwe cpu cooler bestellen, en hem in een beter geventileerde case stoppen dan dan hopen dat de temperatuur inderdaad lager uit zal vallen. Blijf toch die BSOD's raar vinden. Als het daadwerkelijk de temperatuur is, en hij sporadisch uitvalt snap ik dat, maar leid een té hete cpu voor BSOD's? Die conclusie durf ik niet te trekken. Nu zou moeten uitwijzen dat een lagere temperatuur het probleem gaat oplossen. Ik weet niet hoe snel alles binnen is, maar wanneer alles geïnstalleerd is zal ik rapporteren.
 
Je vergeet denk ik de voeding...
Een brakke voeding kan leiden tot alle foutmeldingen die je eerder hebt opgenoemd...
Ik ben eerder geneigd de oorzaak daarin te zoeken omdat een te hete cpu meestal leidt tot een traag systeem ( throtteling waardoor de cpu wordt terug geklokt om de temp. te laten zakken ) of totale uitval door de temp.-beveiliging.
Anders gezegd: ik verwacht dat, ondanks verbeterde koeling, de BSOD´s zullen blijven voortduren.....ik zou eerst een zwaardere voeding proberen.
 
Sorry, je hebt helemaal gelijk. Ik was vergeten je vraag te beantwoorden.
Momenteel heb ik een PSU van 460 watt. Welke van een niet nader gespecificeerd merk is. Qua vermogen lijkt het me wel goed, qua kwaliteit zal dit te wensen over kunnen laten. De fan ervan draait, maar niet van harte (heb hem wel al schoon gemaakt). De PSU van de kast waar ik hem nu tijdelijk met de i3 in heb gestopt is er een van 250 watt, beduidend lager. Dit is een PSU die uit een zakelijke pc komt. Deze fan draai dan wel weer een stuk beter, en de case waar deze in zit heeft in tegenstelling tot de andere, wel een casefan ( zou heb natuurlijk ook over kunnen zetten gezien die tweede, nu gebruikte case, een back-up geval is).

De cooler ga ik sowieso vervangen, vanwege de verhoogde TDP.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Okay. Zojuist koeler vervangen. De nieuwe kan wat meer TDP aan. Scrapheap zou niet raar opkijken als ik zeg dat het niets heeft uitgemaakt. Heb ook Windows maar weer een keer opnieuw geïnstalleerd, maar het mocht niet baten. Opnieuw BSOD's. Geprobeerd te installeren met de i5, Windows maakte dit keer de installatie niet eens af. Daarna geïnstalleerd met de i3, en i5 erin gezet, maar nul op het rekest.

Voor ik een nieuwe PSU ga kopen, hoe zou ik kunnen controleren of het hier daadwerkelijk aan ligt?

Temperaturen zaten overigens netjes onder de i3 temperaturen met de nieuwe koeler.
 
Laatst bewerkt:
De enige mogelijkheid die ik zo kan bedenken is in je kennissen / vrienden / familie-kring vragen of er iemand zoiets heeft liggen en anders een lokale pc-winkel eens vragen...
Prijzen van een beetje A-merk voeding met een voor jou bruikbaar vermogen beginnen zo rond de € 45.
 
Maar wat is dan 'bruikbaar'. Alle apparaten bij elkaar optellen qua verbruik (SSD, videokaart etc.) En daar 100w bovenop gooien? Ik denk dat ik dan aan 460w echt wel genoeg zou hebben, en dat heb ik nu. Het is niet dat ik niet wil luisteren, maar ik probeer gewoon weten wat ik dan precies nodig heb. En zijn er meer gevallen geweest die jij kent dat er BSOD's waren, die te herleiden waren naar de voeding?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De meest vermogen vretende zaken in een pc zijn de cpu en videokaart. ( cpu in dit geval zo'n 185 Watt, videokaart rond de 58 Watt = totaal 243 Watt )
Als je daarvan de max. opgenomen vermogens bij elkaar optelt ( 243 Watt ) en daarboven op nog eens een 150 Watt voor HDD's, dvdrom, geheugen, rendement voeding etc. ) kom je rond de 400 Watt uit.
Nvidia adviseert voor deze GT220 een systeemvoeding van minimaal 300 Watt dus als je zou kiezen voor bijv. deze Seasonic van 430 Watt zit je safe, in elk geval olang deze videokaart voldoet maar ook bijv. met een videokaart die wat verbruik betreft het vermogen van het PCI-e slot ( 75 watt ) niet overtreft zoals bijv. een GT 750Ti...
 
Ik vind hier andere cijfers over de CPU ( maakt ook niet uit voor het verhaal, maar denk ik kaart het even aan)

Idle power consumption 69.5W
Peak power consumption 140.1W
Typical power consumption 122.45W

Er zit nu een voeding in van 460w, kan ik hiervan meten/testen of hij wel al z'n vermogen levert? Ik kan mezelf niet verantwoorden een PSU van 430W te kopen, als ik er nu een van 460W in heb zitten. Ik zou dan eerst moeten weten dat die defect is.
 
Lees niets over de bsod via die Whocrashed.
Blijft nu palingen vangen in een emmer snot.
 
De 185 watt van de cpu vond ik in een full stress meting van betreffende cpu maar maakt verder niet uit oor het geheel, elke benchmark levert variëerende resultaten op.
Wat betreft je vraag over de voeding...ligt maar net aan de kwaliteit er van.
Genoemde Seasonic van 430 Watt heeft een Bronze certificaat en die heb ik 10x liever dan een goedkoop " noname 750 Watt" chinees prul-ding van € 38 ( zoals bijv. MS-Tech e.a. ) waarvan je geen rendement en stabiliteit weet..
Je zou niet de 1e zijn die daarmee zijn systeem ruïneert...:rolleyes:
 
Wat een ontzettend pijnlijke zaak.

Ik zat even te zoeken en vond dit:
(de link naar het hele onderwerp kan ik nog plaatsen)

Hate to revive a 3 year old thread but I can provide some insider insight.

I am a computer consultant in Chicago and do a lot of hardware diagnostic repair. I have seen this issue on multiple occasions over the years specifically on Core i5 ivy bridge cpu's (desktop AND mobile) and not even on i3 or i7.

I recently replaced an i5 3220m in an HP Elitebook 8470p with an i3 3130m to correct the Intel graphics anomaly. Previously I've seen this problem on desktop PC's such as Lenovo ThinkCentre m72's and HP Compaq Pro 4300's (two of each in fact since 2013) but my first mobile experience was last week. I suspect this issue will slowly crop up as more and more systems of this era are cycled out to refurbishers. I've talked to other r2 and MAR recyclers and they have indicated a notable defect rate in ivy bridge systems compared to previous generation sandy bridge and especially Nehalem (which lacked integrated graphics and was primarily used in workstations) but wouldn't elaborate on what the defective components were (or what they thought they were) because most people will assume it is the motherboard (I would have in the case of the Elitebook 8470p if it had not been for my experience with this particular graphics driver black screen issue on other ivy bridge systems) when you need to realize Intel is not invincible.

It's hard to say if it is a lithography defect or a bad generation stepping or even a bad microcode, but in all cases once I narrowed it down to the CPU (replacing the CPU always fixed the problem) the faulty CPU always passed Intel's diagnostics tool, so even Intel's utility couldn't detect what can only be designated as a defective graphics core. Considering the graphics EU's account for a huge portion of the CPU die, a failure here isn't as hrs to rule out as you think.


Long story short, it's the CPU. Replace the CPU in any system exhibiting a BSOD (in this case black screen of death) and it will most certainly boot right to the desktop on the new CPU.

If you have a desktop chip, consider a warranty claim, although as I said, even Intel's utility won't detect a problem so you are going to have to 'talk them into it'

Hope this helps blow the lid off of what I see as becoming more common place in the future. Don't jump to conclusion and just replace that motherboard people, you might be wasting your time.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan