Mac mini

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stef2487

Gebruiker
Lid geworden
11 jun 2017
Berichten
7
Mijn Mac mini heeft plotseling het probleem dat hij de harde schijf maar ook de dvdspeler niet meer vindt.
bij het opstarten krijg je een lichtgrijs scherm met een afbeelding van een map met daarin een groot vraagteken.

Heb boven en onderkant los gemaakt om te kijken wat er mis is maar kon niets vinden.
heb dus geen toegang tot dvd en harddisk maar ook internet wordt niet opgestart(logisch)
Wat is het probleem kan iemand mij adviezen geven, heb op dit forum gelezen een probleem met een macbook maar dat betrof alleen de harddisk en de mac mini zit toch anders in elkaar het schijven gedeelte is een unit boven op het moederbord en wordt verbonden met een soort insteekcard (lijkt op een ide plug).

Alvast dank voor de goede adviezen.
 
Dat lijkt op een hardwarefout. In de eerste plaats zou ik een kapote harde schijf en een reeds erder overleden DVD speler denken.
 
reactie op Lutz

Dank voor je reactie.

Heb de Harddisk vervangen door een andere maar geen resultaat ik ben bang dat het i/O board stuk is maar wel vreemd dat dat zomaar ineens gebeurd.
 
Hallo

Geen flauw idee hoe handig , en hoe veel kennis/ervaring je bezit , maar ...

Controleer of beide toestellen hun voedingsspanning nog krijgen.

Ik gok op afwezige voedingsspanning van 1 , of zelfs beide toestellen.

D.v.d. drive neemt nog d.v.d. en eject deze nog ---> voeding o.k.

H.d.d. spindelt nog ---> voeding o.k.

Desnoods controleren d.m.v. multimeter indien het vereiste materiaal ontbreekt.

Indien voeding afwezig --> controleren op eventueel aanwezige defekte zekeringen , uiteraard dan alsook controleren op kortgesloten condensatoren.

Mocht al het bovenstaande chinees voor u zijn --> laten controleren door iemand die weet met wat hij bezig is.

Peter
 
reactie op bericht Peter

Hallo Peter,

Allereerst dank voor je reactie.

Alles krijgt stroom is alleen niet benaderbaar, ook een externe harddrive gaat wel draaien maar na enige tijd (paar minuten) schakelt de computer uit
identiek gedrag met de dvd-drive.
Als ik op dezelfde usb-poort een muis of toetsenbord aansluit doen ze het wel.
dus groot raadsel waarom de data niet te benaderen valt alle onderdelen op zich functioneren alleen geen onderlinge conectie lijkt
 
Hallo

" na enige tijd (paar minuten) schakelt de computer uit..."

Blijkbaar is er hier toch meer aan de hand dan origineel vermeld ...

Toestel moet volgens mij blijven draaien , zelfs met verwijderde interne h.d.d. alsook c.d./d.v.d. lezer .

O.k. --> in fout komen , met foutmeldingen , etc .... , maar wel niet uitvallen.

Geef eens korrekt typnr A ???? ...

Je weet nooit , dat ik nog iets van extra voor u nuttige info kan krijgen via collega's .

Peter
 
Hallo Peter,

Stel het zeer op prijs dat je het wilt uitzoeken.

Het is mac mini A1176 productcode: YM714247W0A
CORE DUO 1.66 HARDDISK 120 GB HARDDISK 2 GB INTERN GEHEUGEN
LATE 2006 MA206LL/A. EN COMBO-DRIVE dvdspeler.

Standaard was deze Mac met 512 Mb intern geheugen en 60 gb harddisk

Hoop dat je er iets mee kunt.

Dank alvast

Groeten
Stef
 
Hallo Peter,


Heb een proef gedaan met een linux installatiedvd hierbij kun je proefdraaien zonder installatie dit functioneert dus goed.
alles wordt gevonden en kan gebruikt worden.
Las dit ergens dat het een prima optie is om te kijken of er een hardware probleem is.
in dit geval geen probleem dus, heb linux daarna geinstalleerd en het werkt ook erg goed.
Maar blijft vreemd dat de Mac dvd's niet worden gevonden evenals een Usb-stick met lion install er op.

Ik wil je danken voor het meedenken en puzzelen
Groeten Stef
 
Indien je wel Linux kan installeren en dan vanaf de harde schijf kan opstarten dan was misschien iets met het bestand systeem op de harde schijf. Je zou nu nog een keer kunnen proberen Mac OS X vanaf de DVD te installeren, indien je wilt.
Vervolgens zou je dat kunnen bijwerken tot de laatste versie die op je Mac mini nog wordt ondersteunt.

Eventueel kan je dan, voordat je weer terug gaat naar OS X, kijken op je je firmware kan bijwerken. Onder Windows heet dat BIOS, UEFI, OS X heeft daar weer een ander naam voor.
 
Mac min

Hallo Lutz,

Jou voorstel heb ik geprobeerd maar zonder succes, de dvd's worden uitgespuugt en/of de computer gaat uit nadat er een verbodsbord op het scherm verschijnt.

dat geldt voor dvd maar ook voor USB ik heb er een die binnen blijft en die is dan alleen te benaderen vanuit linux met installESD er op het gaat hier om Lion.

Het is best vreemd allemaal hoop er achter te komen hoe het is op te lossen.

Onder de dvd's is een install dvd voor de imac (ik weet dat dat niet kan op de mac mini) maar ook die wordt niet geaccepteerd er staat wel Snow leppard op.

Ik wil jou ook dank zeggen voor het meedenken en we puzzelen verder, ben wel blij dat het op deze manier werkt.

Groeten Stef
 
Het probleem met mijn mac mini is opgelost.
Na installatie van linux werd duidelijk dat er met de hardware niets mis was.
Heb daarna Sow Leopard besteld bij Apple
Deze dvd werd meteen herkent en kon na de harddisk gewist te hebben en gepartitioneerd de mac software installeren.
Om Lion te installeren zal een upgrade van de processor nodig zijn of ik dat ga doen ?
Nog geen idee.
Ik wil de beide meedenkers heeeeel hartelijk dank zeggen voor de goede adviezen

Vriendelijke groeten
Stef
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan