drive letter toekennen aan NAS

Status
Niet open voor verdere reacties.

jafrako

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2007
Berichten
148
Ik wil een drive letter toekennen aan mijn NAS maar dat lukt niet. Ik kan een serie drive letters toekennen aan allerlei mappen op de NAS maar dat is niet mijn bedoeling. De NAS zelf moet een letter krijgen.
Even terzijde; mijn complimenten voor dit forum want ik ben gewend dat ik op mijn vragen binnen no-time antwoord krijg. Wel is het uiterst frustrerend dat je een half uur verder bent met zoeken naar een knop om de vraagstelling te plaatsen. Van een forum verwacht ik dat de mogelijkheid tot het stellen van een vraag prominent op de homepagina aanwezig is.
 
Dat kan dus NIET.

Je koppelt netwerkschijfletters met \\server\gedeeldemap dus niet met \\server

Tijs.
 
Snelkoppeling naar mijn NAS:
NAS.JPG

Wel is het uiterst frustrerend dat je een half uur verder bent met zoeken naar een knop om de vraagstelling te plaatsen. Van een forum verwacht ik dat de mogelijkheid tot het stellen van een vraag prominent op de homepagina aanwezig is.

Je bedoelt dat je een half uur hebt gezocht naar deze knop???
Helpmij.JPG

Waar met grote letters staat:
"Klik hier en stel Helpmij.nl uw vraag" ?
 
Laatst bewerkt:
Tijs bedankt voor je bevestiging van mijn bevindingen. Een drive letter aan een NAS toekennen kan dus niet maar het kan wel aan een map op de NAS. Ik hoef dus niet verder te speuren.

En wat Edmoor betreft ... tja. Daar ben ik al die jaren dat ik een sporadische vraag stelde nou nog nooit tegenaan gelopen. Het staat er inderdaad wel heel erg prominent. Ik denk dat ik dat nooit had verwacht. Ik zocht naar iets kleins maar wel opvallends. Of het is gewoon een gevalletje voortschrijdende seniliteit. Hardstikke bedankt Edmoor.
 
Als je iets wilt verstoppen moet je het in direct zicht plaatsen ;)
 
Als je vraag eigenlijk inhoudt dat je alle shares tegelijk wilt zien dan kan dat met een omweg. Op mijn MyBookLive werkt het maar ik vermoed dat dit niet bij iedere NAS werkt. In de verkenner heb ik een snelkoppeling naar een webdocument gemaakt en ingevuld bij de URL: file://192.168.1.200/ (ter info: in mijn router heb ik dit IP adres gekoppeld aan het MAC adres van MyBookLive). Dan krijg ik alle shares te zien.

MBL.jpg

Als je een driveletter op de servernaam nodig hebt (ik weet zo gauw geen toepassing) dan kan dit niet zoals Tijs hierboven al aangaf.
 
Kleine toevoeging, nog: De meeste NASsen draaien op Linux en die kent het concept van de root-folder (dus "/") waar alles in/onder valt qua mappen en bestanden. Dat is anders dan in Windows, waar alles een schijfletter moet hebben voordat het gedeeld kan worden.
Dus stel dat je "/" zou kunnen delen met gedeeldemapnaam "alles" en de NAS heet MijnNas, dan zou je dus alle mappen en bestanden op de NAS kunnen bereiken via een netwerkschijfletterverbing
\\MijnNas\alles

[Echter, ik ken geen NASsen die het toestaan dat "/" gedeeld wordt, dus zul je in de praktijk dit niet kunnen gebruiken.]
Ik heb bovenstaand verhaal voor je opgeschreven om aan te geven dat "gedeeldemapnaam" alleen maar een naam is waaronder datgene wat gedeeld wordt bereikbaar is. Waar het effectief naar verwijst is helemaal afhankelijk van hoe "gedeeldemapnaam" is gedefinieerd/ingesteld op het delende apparaat.

Tijs.
 
Dat is anders dan in Windows, waar alles een schijfletter moet hebben voordat het gedeeld kan worden.
Alleen bij degene die de verbinding met een share maakt. Je kan uiteraard wel een map delen zonder schijfletter.
 
Nog even ter verduidelijking van enkele gegeven tips: Een snelkoppeling is niet hetzelfde als een netwerkschijfletter.
Een netwerkschijfletter kan alleen verwijzen naar wat ik aangaf, namelijk \\server\gedeeldemapnaam (en evt. \\server\gedeeldemapnaam\submapvangedeeltemapnaam) en een snelkoppeling kan zowel verwijzen naar \\server (om (bijv.) te zien welke gedeeldemapnamen die deelt) als naar \\server\gedeeltemapnaam (en evt. \\server\gedeeldemapnaam\submapvangedeeltemapnaam)

Somige programma's kunnen niet overweg met \\server\gedeeldemapnaam (=UNC paden) maar wel met (netwerk-)schijfletters. Het nut van de snelkoppelingen in dit kader is dus vrij beperkt, en bovendien niet gemakkelijk te gebruiken bij het opslaan van bestanden.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
RE: Sommige programma's kunnen niet overweg met \\server\gedeeldemapnaam
Bijvoorbeeld sommige backup programma's die claimen dat backup op NAS mogelijk is, zonder te vermelden dat dit via een schijfletter moet.

RE: Het nut van de snelkoppelingen in dit kader is dus vrij beperkt
Zie #6. Vanuit alle moderne programma's kan ik direct bij alle shares (zonder schijfletter) en elk bestand openen, opslaan of uitvoeren. De snelkoppeling heb ik in map /Koppelingen/ (onder Gebruikers) gezet. Alleen oude programma's die de oude WinAPI gebruiken hebben er moeite mee.
 
@bron: Bedankt voor je aanvullingen.
Evengoed blijft voor netwerkschijfletters (waar het de vragensteller om gaat) het verhaal wat ik al schetste: \\server\gedeeldemapnaam
En zelfs als je het oplost zoals jij het doet sla je uiteindelijk bestanden op in \\server\gedeeldemapnaam
dus het blijft allemaal afhankelijk van welke mappen er gedeeld waren op de server en onder welke naam.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan