• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Niet zaterdag, zondag

Status
Niet open voor verdere reacties.

frans kooijman

Gebruiker
Lid geworden
22 apr 2008
Berichten
517
Weet iemand hoe ik in een formule in kan bouwen, dat als
een bepaalde datum op een zat of zon valt, er dan niets
in de cel van die datum geplaatst moet worden, maar juist
in de cel 1 werkdag eerder?

Zie graag mijn voorbeeld in de bijlage.

Ik heb in kolom C staan dat iets op 10 mei gedaan moet worden.
Dus een X bij de juiste datum.
So far, so good.

Maar...Als de 10e op een zat of zon valt (zoals in mijn voorbeeld),
dan zou ik het X teken niet bij de 10e, maar op 1 werkdag eerder (in dit geval op de 9e)
willen hebben.

Zou dat kunnen met een toevoeging van iets in de formule in kolom C?

Dank,
Frans
 

Bijlagen

  • Niet zat zon.xlsx
    8,2 KB · Weergaven: 42
Wat is het probleem om het zelf het kruisje op 9 juni te zetten.

Nu zet je in 17 formules zelf een 10 ?
Dat is toch veel meer werk

Ik denk dus dat je voorbeeldbestandje niet geheel overeen komt met wat je echt wilt hebben.
 
Deze?
Code:
=ALS(EN(LINKS(TEKST(B1;"DDD");1)<>"z";TEKST(B1;"DD")="10");"X";"")
 
Ja, deze werkt. Zaterdag 10 juni blijft nu keurig leeg.
Maar ik denk dat het niet mogelijk is om nu nog het X automatisch in 1 werkdag eerder (dus bij vrijdag 9 juni)
te krijgen?

Frans
 
Ik zou daar een routine in VBA voor maken die je achter een knop hangt.
 
Laatst bewerkt:
Probeer het eens.
Code:
=ALS(EN(WEEKDAG(B1;2)=5;OF(TEKST(B1;"dd")="08";TEKST(B1;"dd")="09"));"X";ALS(EN(TEKST(B1;"dd")="10";WEEKDAG(B1;2)<6);"X";""))
 
of ?

PHP:
=choose((weekday(B1;2)<6)*(mod(--TExT(B1;"dd");11)>7)+1;"";"X")
 
Laatst bewerkt:
@snb. Je formule gaat niet helemaal goed. Ik krijg een kruisje bij zowel DO 8 juni als VR 9 juni (naast de tekstuele fout TEXT, maar daar heb ik ook altijd last van dankzij autocorrect).

Maar belangrijker. Ik snap het doel niet van de vraag. popipipo stelt volgens mij al de hoofdvraag in #2.

Is het de bedoeling dat als je een kruisje zet op zaterdag 10 juni dat dit middels een routine automatisch wordt aangepast naar de laatste werkdag voor die datum?
Is het de bedoeling dat als je een kruisje zet op zaterdag 10 juni (in kolom B) dat in kolom C het kruisje wordt gezet op de laatste werkdag voor die datum?
Geldt dit alleen voor de 10 juni of moet dit gelden voor alle weekenddagen?
Geldt dit alleen voor de weekenddagen of ook voor de feestdagen?
 
Hi Peter,
Het geldt voor alle weekenddagen (niet voor de feestdagen), waarbij je 1e regel van toepassing is, dus dat het via een formule automatisch aangepast wordt naar de laatste werkdag voor die datum.
 
Een formule kan niet op dezelfde plek staan als een invoerveld. Dus wil je dan (in dit voorbeeld) in kolom D het kruisje op de laatste werkdag, of moet, als je in kolom C een kruisje zet, automatisch een routine gaan lopen die het kruisje "verplaatst" naar de laatste werkdag?
 
Ja, maar ik gebruik nu de formule van HSV hierboven: =ALS(EN(WEEKDAG(B1;2)=5;OF(TEKST(B1;"dd")="08";TEKST(B1;"dd")="09"));"X";ALS(EN(TEKST(B1;"dd")="10";WEEKDAG(B1;2)<6);"X";""))
Die werkt perfect!

Frans
 
Als het altijd alleen om de 10e van de maand gaat is dat idd. een prima oplossing. Dan ben ik ergens op het verkeerde been gezet ... Excuus.
 
Dan nog een creatieve (denk ik) oplossing. Als zaterdag of zondag op de 10e valt, zal de vrijdag op resp. de 9e of de 8e vallen:
Code:
=IF(OR(DAY(B1)=8;DAY(B1)=9)*WEEKDAY(B1;15)=1;"X";"")
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan