HIRENS boot cd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gimli

Verenigingslid
Lid geworden
5 aug 2001
Berichten
1.192
Ik heb de Hirens boot cd gebrand en in m'n "gammele" winXp computer opgestart.
Ik ben nu een Windows Memory Diagnostic aan 't draaien.
Dit duurt nu al een uur of vijf, dus ik vroeg me af:

Alle passes (nu inmiddels 20) geven failed.
Daarmee bedoel ik : LRAND-STRIDE6 -WMATS+ - WINVC - INVC.

Wat doe ik met dit resultaat?
Is dit een indicatie dat m'n windows geheugen verkeerd werkt?
Heeft 't iets met 't RAM geheugen te maken?

Ik heb nog niet eerder met deze CD gewerkt, dus ik weet niet wat ik er van moet verwachten.
 
De Windows Memory Diagnostic vind niet eens alles maar die fouten ken ik niet.
Maar fouten in geheugen zijn sowieso not done.

Een goede test is die met Memtest86+ per reepje geheugen, die geeft aan welke geheugenadressen niet goed zijn maar ook hier geldt, elke fout is niet goed en betekend geheugen vervangen.
http://www.memtest.org/
 
http://ccm.net/download/download-10889-windows-memory-diagnostic

Het is een bekend programma waarvan een vereenvoudigde versie werd meegeleverd bij Windows Vista. Het kan trouwens ook laten blijken welke geheugenmodule stuk is. Sneller kan daar uitsluitsel over verkregen worden door, bij meerdere geheugen reepjes, deze afzonderlijk te proberen. Wel op de goede plaats natuurlijk.

Bij Input/Output problemen van het moederbord zullen er willekeurig fouten worden gevonden wat u ook doet. Dit geeft een beleving van dat grotere programma's niet geïnstalleerd kunnen worden en meestal zijn er geen problemen met eenvoudige taken.
 
@lange pier - er zit wel een verschil in de hirens cd opstartbestanden.
Win memory diagnostics heeft bij mij zo'n negen uur gedraaid, en bij pass 43 heb ik 't maar opgegeven.
Aangezien elke pass failure gaf dacht ik 't wel voor gezien te houden.
De memtest86+ doet echter precies 't zelfde, alleen aanzienlijk vlugger. (ongeveer 1 uur).
Deze geeft echter dezelfde 3683 errors weer.

Nou was ik nieuwsgierig geworden wat Specky's ervan zou zeggen.
Deze geeft echter geen foutmelding, alleen dat er 1 Gb geheugen aanwezig is(?!).
Hier de specificatie van de computer:

specky.JPG
memory.jpg

@Alfred2 - een raar bestand "mtinst2.exe"
zodra ik 't installeer wordt 't een windiag.iso.
via poweriso wordt 't een bestand "I386" met een windiag link die ik niet kan openen.
 
Je bent graag bezig met trekken aan een dood paard?
Fouten in geheugen is voer voor de kliko.

En Speccy geeft geen fouten weer alleen wat er zoal in een PC zit en wat erop draait, alleen SMART.
 
een raar bestand "mtinst2.exe"
zodra ik 't installeer wordt 't een windiag.iso.
via poweriso wordt 't een bestand "I386" met een windiag link die ik niet kan openen.

Van die download weet ik niets maar met een .iso bestand kan een bootbare schijf worden gebrand. Bijvoorbeeld met CDBurnerXP (ook voor andere Windows versies). Zo een controle programma heeft een opstartbaar schijfje nodig omdat anders een deel al toegewezen en gereserveerd is.
 
De memtest86+ doet echter precies 't zelfde, alleen aanzienlijk vlugger. (ongeveer 1 uur).
Deze geeft echter dezelfde 3683 errors weer.
Conclusie is dus: geheugen verrot en dus einde oefening zoals L.P. al eerder aangaf.
Als je dat geheugen niet vervangt hoef je ook viet verder te zoeken, zonde van de tijd en moeite.
 
Wel nu. Aangezien ik nogal wat geheugenblokjes heb liggen ben ik aan de slag gegaan.
Elk blokje apart getest, en ik hield er twee over. Toch zijn deze samen niet compatible.
IK houd er dus één van 256Mb over.
Goed. Beter één goed, dan de indruk dat er 768Mb inzit.

@langepier- bedankt voor de Hirens CD.
@alfred2 - 't bestand is 600kb, nogal weinig om een cd voor te branden.
Dit kon ook op de HD gezet worden, maar geeft me verder weinig "sjoege".
@scraphead- duidelijk, al was dus niet heel 't geheugen in error.

Wat er dus gebeurd is dat die twee "goede" blokjes samen niet compatible waren.
Die derde hief de foutmelding op en gaf me de indruk dat 't wel OK zat.
Dat ze niet compatible zijn wijst op 't feit dat geheugenblokjes altijd van 't zelfde soort moeten zijn.

Bedank voor Uw antwoorden, vooral de Hirens cd die me op de goede weg heeft gezet.
 
Het 600 kilobyte bestand is er voor om het gewenste bestand te downloaden. Dat .iso schijfimage is groter.

Ik begrijp nu dat u niet heeft opgestart vanaf de Hirens Boot CD. Dat is wel de bedoeling. Misschien krijgt u anders foutmeldingen omdat het geheugen niet kan worden aangesproken om te schrijven en lezen. Fijn dat het er nu beter uit ziet.
 
@alfred2 - ik was er eerder verbaasd over dat ik in de veronderstelling verkeerde dat de drie geheugeblokjes goed functioneerden.
't Was juist de Hirens cd, waarmee ik opstartte die me de foutmelding gaf.
De andere bestanden op de CD zijn een waardevolle toevoeging om computers, die niet opstarten te controlleren.

Wat 't windiag.iso bestand betreft, als ik 't open met PowerIso krijg ik een bestand waar ik niet mee op kan starten.
Ik vermoed dat 't iets is wat 't gevolg is van een al wat oudere computer.
De floppy drive is meer decoratief aanwezig. Ook blijf ik moeite hebben met de servicepacks 123 voor WinXP.
(verkeerde taal versie).
Maar verder draait ie nog goed, dus ik ben er best tevreden mee.

winidiag_iso.jpg

:)
 
MTINST.EXE is 639 KB in size

Het programma is dus maar klein. Als je het aanroept dan zou je de keuze moeten krijgen om een opstartbaar medium te maken maar dit gedownloade bestand heet mtinst(2).exe en ik kan je niet verzekeren dat die optie er nog bij zit. Een veel gemaakte fout is de veronderstelling dat een diskette of CDRom vanzelf opstartbaar wordt wanneer een .iso image bestand er naartoe wordt geschreven. Vandaar mijn bezorgdheid. Hier onder staat een link naar een beschrijving van het programma. Verder laat ik het bij mijn advies om CDBurnerXP te gebruiken voor bootbare CDRoms en de eerste versie van MTINST.EXE (zonder de 2) voor een bootbare diskette te maken.

In de handleiding van het moederbord staat in welke combinatie de geheugens geplaatst mogen worden. Wanneer je weet wat er maximaal in kan (tot 2 Gigabyte aan volume meen ik) dan kan je iemand deze snelste soort vragen via peerby.nl of opsporen via advertentiezoeker.nl. Ik heb hier bijvoorbeeld een schoenendoos vol met minder courante geheugens waar niets meer mee gaat gebeuren. Geheugens in het zelfde bankje zijn meestal beide enkel of dubbelzijdig en van de zelfde snelheid. Soms ook moeten de afzonderlijke bankjes vol zijn. De kleur van de slotjes is bepalend voor welk bankje het betreft. Groet. Alfred 2

http://www.pcug.org.au/boesen/memory/memory_test.htm
 
Dit is inderdaad een goede toelichting op de Hirens CD.
Beter uiteengezet dan op de site zelf, waar enkel een paar screenshots staan.

Vriendelijk dank voor de link.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan