Temperatuur CPU en Moederbord stijgen tijdens film kijken op Internet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stephan1964

Gebruiker
Lid geworden
22 jun 2012
Berichten
6
Als ik online een film kijk in browser Google Chrome ( up to date)
dan stijgen de temperaturen van mijn moederboard en van mijn cpu.
Van gemiddeld 27 graden naar 65 graden e/o hoger. ( mbv Piriform Speccy )
En als ik de film stòp, maar de tabbladen open laat staan
dalen de temperaturen weer naar zo'n 24 à 27 graden.
Moederbord > MICRO-STAR INTERANTIONAL CO.LTD MS-7367 (CPU 1)
Processor > AMD Athlon 64 X2 5200+
Brisbane 65nm Technologie
Besturingssysteem
Windows 7 Ultimate 64-bit SP1
Kan iemand mij hiermee helpen ??

Met vriendelijke groet,
stephanreisig
 
Hi Stephan,

Op het moment dat je videokaart zwaarder belast wordt gaat deze meer warmte opbouwen. Hier kunnen een aantal verschillende dingen aan de hand zijn.

1. De ventilatoren werken niet goed.
2. De koelpasta is niet goed aangebracht
3. Je pc kast heeft een "slechte" airflow.

Wat je zou moeten bekijken is of de ventilatoren van je videokaart aan gaan of als ze al aan staan harder gaan draaien als je een video kijkt. Als ze dan draaien kan je een controle doen om te kijken of je kast van binnen erg warm wordt en kijken of alle ventilatoren niet tegen elkaar indraaien. Normaal gesproken kies je redelijk 1 richting op van waar je de verse koude lucht gaat trekken en waar de warme lucht wordt afgevoerd. Als dit het allemaal niet blijkt te zijn zou ik de videokaart en cpu voorzien van nieuwe koelpasta
( https://www.bol.com/nl/p/cooler-master-htk-002-thermal-grease-compound- wit/9200000008853503/?Referrer=ADVNLGOO002013-G-39665182987-S-270007807850-9200000008853503 ).

Dit laatste kan een moeilijk werkje zijn als je zelf geen ervaring hebt hiermee en kan gevolgen hebben op eventuele garantie die je nog zou kunnen hebben. Als je nog garantie hebt zou ik de kaart lekker opsturen en het door de leverancier laten doen.

Succes!
 
Dat is een koele PC stephan.
De temperatuur van mijn grafische kaart is 51 wanneer ik niets met de computer doe en de processor is dan ruim boven de zestig. Dat die zo laag is komt waarschijnlijk doordat het geen hoogstandje is want we hebben het over slechts een chipset op het moederbord denk ik en daarom is er ook geen extra ventilator nodig maar voldoet de ventilatie van de kast en wat luchtbeweging van de CPU ventilator. Er zal wel niks stuk zijn. Als de vensters soepel schuiven en lange pagina's scrollen makkelijk, dan is de driver juist geïnstalleerd.

In de meeste stuurprogramma's kan je bij de instellingen kiezen tussen Kwaliteit en Snelheid. Als je een dergelijke schuifbalk ziet, speel dan eens met de mogelijkheden.

Vaak zit er een te grote klodder koelpasta onder de koel elementjes, soms zitten ze vast met een sterk tweezijdig klevende sticker. Koelpasta moet in elk geval niet uitdrogen en hoort zo dun mogelijk te worden aangebracht. Dat is dan een haast doorzichtig laagje. Volgens mij heb je geen probleem maar anders moet je met een spiegeltje eens kijken hoe strak als het koelelement op de chip zit en bij twijfel proberen om deze op te lichten.

Voor de luchtstroom in de kast is er misschien een duct of luchttunnel boven de CPU te maken. Veel kasten bieden die mogelijkheid, de lucht wordt dan door de CPU fan aangezogen van buiten de kast. Mijn huidige PC heeft een ventilatie rooster boven de CPU en vier gaten daaromheen, Met een salade doosje waar de bodem is uitgeknipt kan je dan zelf een tunnel maken. Je zou misschien met een stukje gebogen karton of niet statisch plastic de lucht die de processor koelt nog wat meer kunnen richten naar de GPU. Succes
 
Googel eens naar de temperatuur waarop die processor gemiddeld zou moeten functioneren. Wat is die? Dan kan ik iets zeggen wat waarschijnlijk kan werken om iets aan de temperatuur te doen.

Persoonlijk wat ik meteen zie is dat het probleem grafisch vermogen is. Maar misschien wil je dat niet en werkt het ding verder goed wat jou betreft als ik zeg wat er aan de temperatuur te doen is.
Als het goed is, als je er een grafische kaart in stopt met wat hogere specificaties, dan is het probleem meteen weg. Ik weet niet zoveel van grafische kaart specificaties. Iemand anders hier wel? Maar als die 1gb geheugen heeft dan zou het goed moeten komen. Die geeft echt een hoge score ook op de Windows prestatie-index. Zoiets is trouwens heel goedkoop te krijgen.

Kan iemand hier meer zeggen over dat soort grafische specificaties?
 
Laatst bewerkt:
Dànk allemaal voor de info!
Het bleek dat er àchter de fan,
die vòòr de cpu zit, erg veel stof zat opgehoopt!
Ik heb de fan losgehaald
en alles goed schoon gemaakt.
De temperatuur is nu gemiddeld zo'n 25 graden
en voor het moederbord zelf nog iets lager.
Ik moet 'm dus in degaten houden
en om de zoveel tijd schoonmaken.
Grt, Stephan1964
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan