Zijn opschoonprogramma's veilig voor SSD's

Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
969
Voor hdd's gebruik ik altijd Ccleaner en Advanced System Care. Ik begrijp dat Windows 8.1 signaleert als sprake is van een ssd is en dan automatisch niet defragmenteert. Maar hoe zit dat met deze programma's? Moet je bij Adv System Care 'registerdefragmentatie' uitvinken of zijn zulke programma's nu ook zo intelligent dat ze dit bij een ssd automatisch niet doen? Op de site van Adv System Care kan ik dat niet vinden.
 
Zijn opschoonprogramma's veilig voor SSD's
Gebruik al jaren CCleaner en geen problemen. Advanced System Care niet nodig en nooit gebruikt.

Ik begrijp dat Windows 8.1 signaleert als sprake is van een ssd is en dan automatisch niet defragmenteert.
Dan kan zo zijn, ik zou deze functie altijd zelf uitschakelen! Pas op dat soms andere software ook automatisch kan 'optimaliseren' en dit is dan defragmenteren, altijd uitschakelen!

Maar hoe zit dat met deze programma's? Moet je bij Adv System Care 'registerdefragmentatie' uitvinken of zijn zulke programma's nu ook zo intelligent dat ze dit bij een ssd automatisch niet doen?

Antwoord weet je wel. Bepaald niet intelligent als je een dergelijke onzinfunctie in een programma opneemt en gebruikt.

Afhankelijk van de SSD (merknaam en type) die je hebt, hebben fabrikanten vaak een eigen tool om hun SSD te optimaliseren. Bijvoorbeeld Intel Solid-State Drive Toolbox.
 
Laatst bewerkt:
Defragmenteren is zeker geen onzinfunctie als het om hdd's gaat. Mijn ervaring is dat een flink gevulde hdd die nooit was gedefragmenteerd flink sneller werd na het defragmenteren.
Ik ken het artikel van schoonepc, maar kan daar niet uithalen of Windows het defragmenteren door andere progs verhindert.
 
Iets beter lezen graag. Jij had het over registerdefragmentatie en daar is mijn betiteling 'onzinfunctie' op gebaseerd. Daar zijn in het verleden wel zoveel onderzoeken naar gedaan en artikelen over geschreven die dit bevestigen.

Mijn ervaring is dat een flink gevulde hdd die nooit was gedefragmenteerd flink sneller werd na het defragmenteren.
Prima, als dat jouw ervaring is, gewoon doorgaan met defragmenteren. Mijn ervaring en kennis is dat het bij de huidige generatie schijven defragmentatie niet nodig is en een behoorlijke belasting voor de schijf is. Ik heb in het verleden al herhaalde malen meegemaakt dat de schijf defect raakte. Maar goed, dit is weer goed voor de handel/economie.

Ik ken het artikel van schoonepc, maar kan daar niet uithalen of Windows het defragmenteren door andere progs verhindert.

Nee, Windows bemoeit zich volgens mij niet met andere programma's. Daar moet je het zelf uitschakelen. Bijvoorbeeld de oude NIS had een optimalisatie instelling (defragmenteren) en die moest je zelf uitschakelen. Of de huidige generatie SSD's zelf een functie hebben die defragmentatie verhindert weet ik niet.

Overigens bij een SSD bedoelt men met 'optimaliseren' vaak de Trim-functionaliteit.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het geheel met Senso eens. SSD moet je niet willen defragmenteren, dat is gewoon slecht voor een SSD.
Staat trouwens ook in het artikel wat ik je gaf.
 
Voor hdd's gebruik ik altijd Ccleaner en Advanced System Care. Ik begrijp dat Windows 8.1 signaleert als sprake is van een ssd is en dan automatisch niet defragmenteert. Maar hoe zit dat met deze programma's? Moet je bij Adv System Care 'registerdefragmentatie' uitvinken of zijn zulke programma's nu ook zo intelligent dat ze dit bij een ssd automatisch niet doen? Op de site van Adv System Care kan ik dat niet vinden.
Ccleaner kan nog al heb je er geen zak aan, morgen staat het weer vol en die ASC is sowieso rommel.

Snap nooit dat mensen in die onzin trappen dat het ook maar iets zou schelen, opruimen doe je als je schijfruimte te kort hebt maar dan is een grotere schijf geen luxe.
En defragmenteer al 10 jaar niet meer en merkte ervoor ook helemaal niets dat er iets sneller werd en als je denkt dat het wel zo is dan zie ik het als zelf manipulatie.

"Vrougah" met FAT16/32 kon het best wat schelen maar met een NTFS bestandssysteem waar eerst in de MFT gelezen moet worden en bij AHCI de NCQ en de huidige snelle schijven maakt het geen zak uit, alleen in de ogen van de gebruiker omdat hij dat wil dat het zo is zoals in dit geval.
En een SSD werkt met geheugencellen waar het geen zak uitmaakt waar de info is opgeslagen, enige wat helpt is "TRIM", die verdeeld die info op alle beschikbare cellen om die niet onevenredig te belasten.
 
Ik wil een ssd ook helemaal niet defragmenteren en dat was mijn vraag ook niet want dat weet ik wel. Of Windows of de SSD zelf defragmenteren verhindert is blijkbaar niet bekend, dus vink ik in ASC het defragmenteren gewoon uit. Opgelost. Dank voor de meningen.
 
Of Windows of de SSD zelf defragmenteren verhindert is blijkbaar niet bekend, dus vink ik in ASC het defragmenteren gewoon uit
Dat is wel bekent en Windows doet dat niet en je blijft gewoon die prut software gebruiken?

Je hebt er echt geen ruk aan dat soort prut software maar je wordt er denkelijk gelukkig van, heeft het toch een functie.:rolleyes:


Stik ook nog eens van de pups.....
https://forums.malwarebytes.com/topic/197749-advanced-system-care-10/
 
Laatst bewerkt:
Er staan tig artikelen over deze materie op internet. En we kunnen weer eens constateren dat 'deskundigen' het niet met elkaar eens zijn en discussies worden oeverloos.
Of Windows of de SSD zelf defragmenteren verhindert is blijkbaar niet bekend.
Ik lees dat in Windows 7 Windows zelf defragmenteren verhindert. In een ander artikel staat weer zelf uitschakelen. Of een SSD dit zelf kan verhinderen weet ik niet maar ik lees dat defragmenteren helemaal niet ver kan komen omdat de opbouw van de SSD heel anders is. Wat doet die functie dan precies?

Ik lees dat Microsoft ernstig tekort schiet om zeer gedetailleerde informatie en kennis over deze materie te delen met de klanten.
In Windows 10 zie ik een screenshot waarin staat 'Needs optimiziation' en dan staat bij de SSD trimmed (geen defragmenteren).
Dus ik neem aan dat het bij Windows 10 beter geregeld is.

In ieder geval is mijn ervaring bij twee Intel SSD's zeer positief, de eerste is wel ong. 10.000 maal opgestart en zeer intensief gebruikt en was niet kapot te krijgen en werkt nog steeds prima. Levensduur staat op 95% en nooit gedefragmenteerd. De tweede draait nu een jaar en is nog 100%. Ik gebruik wel altijd de tool van de fabrikant voor het optimaliseren. Gemiddeld eens in de drie weken. Windows defragmentatie en ander defragmentatietools laat ik links liggen. De ene na de andere schijf draait bij mij bij defragmentatie de soep in.
 
Laatst bewerkt:
Wat mensen toch niet verzinnen om zich lekker bezig te houden met defragmenteren enzo.
Microsoft heeft defragmenteren of optimaliseren in W10 voor SSD's uitgeschakeld en is gewoon bekent, wordt gewoon gecommuniceerd door Microsoft.

En als TRIM wordt gebruikt hoef je verder helemaal niets te doen, ook niet met tools van de fabrikant, die zijn bedoeld als er een oudere Windows of moederbord/chipset wordt gebruikt zonder TRIM en/of AHCI.
Maar ja, je bent van de straat.
 
Ik onder Linux heb natuurlijk helemaal niet van die proggies nodig om op te schonen, dat scheel tijd ;)
Wel gebruik ik Trim voor mijn SSD, maar dat is ook het enige.

Vroegah in Windows (zo'n 10 geleden) had ik wel opschoonproggies, ik vond het wel schelen, al was het maar om troep te kunnen verwijderen of de boel wat sneller te laten zijn.
Maar dan spreek ik over Windows 7 als laatste, 8 en 10 heb ik nooit gebruikt. Weet niet eens hoe dat eruit ziet. Zo fijn!
 
Gebruik zelf al jaren Linux en inderdaad nooit problemen zoals met windows. Noodgedwongen heb ik ook een windows-machine omdat mijn scanner niet goed met windows werkt en om mijn Tomtom en Mio te kunnen opwaarderen. Gaat alleen met windows. Mijn dochter is op de universiteit ook gedwongen om windows te gebruiken omdat bijna alle universitaire en wetenschappelijke programma's alleen met windows werken. Achtelijk maar waar en de alternatieve Linux-programma's zijn in de praktijk tot op heden niet echt compatible.
 
Het zijn meer de hardwarefabrikanten die geen drivers willen maken voor Linux.
Denk idd aan navigatie en/of sommige printers (hoewel deze laatste bijna allemaal tegenwoordig goed te installeren zijn).

Wees blij dat ze Windows mag gebruiken (lees moeten), want je hebt ook scholen die alleen voor een MAc gaan. Je zult maar ouders zijn die minder bedeeld zijn en je kind zit op zo'n school. Het is echt schandalig is mijn persoonlijke mening.
Ik ben niet arm maar een Mac kopen kan ik ook niet zomaar hoor! (heb net een operatie van onze hond betaald, tik even af 620,= euro.)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan