PC start niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0685

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2010
Berichten
855
Goedenavond allen,

Enige jaren geleden (2013) hebben wij een tweedehands pc gekocht. In eerste instantie dachten we dat het om een custom build pc ging maar al snel bleek dat het waarschijnlijk de hardware van de Acer Aspire X1920 in een ATX-behuizing van Cooler Master was. Enfin, de pc heeft het tot nu toe altijd zonder noemenswaardige problemen goed gedaan. Onlangs toen de pc erg traag werd hebben wij de harde schijf vervangen door een SSD van Samsung en de monitor vervangen door een HDMI-scherm. Na de upgrade van de HDD naar SSD hebben we er gelijk ook maar Windows 8.1 op gezet. Daar draaide hij vanaf eind mei probleemloos op. Vandaag echter toen mijn vader de deur uitging heeft hij hem met de sneltoets op het toetsenbord in de slaapstand (of hoe dat ook mag heten in 8.1) gezet. Bij terugkomst probeerde hij de pc weer in te schakelen door middel van de wake-uptoets op het toetsenbord. Toen deed de pc niks. De muis gaf geen licht. Het powerlampje knipperde zoals gebruikelijk. Vervolgens heeft hij de pc uitgezet met de kantelknop op de voeding nadat deze niet meer op de aan-/uitknop op de voorkant reageerde. Bij het opnieuw inschakelen van de pc brandde er echter geen enkel lichtje meer aan de voorkant terwijl de pc hoorbaar opstart. Echter blijft het beeld op de monitor uit. We hebben inmiddels al meerdere dingen geprobeerd: aanvankelijk eerst de grafische kaart verwijderd en de monitor via VGA aangesloten op de onboard-aansluiting (geen beeld). Vervolgens hebben we de bios gereset via het batterijtje (geen resultaat). Uiteindelijk hebben we alle hardware (graka, wlan, hdd, dvd en ram) verwijderd maar ook dit leverde geen beeld op op de monitor.
Wie kan ons helpen dit probleem op te lossen???

Met vriendelijke groet,

gast0685
 
graka, wlan, hdd, dvd en ram) verwijderd maar ook dit leverde geen beeld op op de monitor.
Niet verwonderlijk.:cool:

Maare, opstarten met alleen CPU en z'n koeler, systeem speaker en voeding, geen biosbeeps, mobo overleden, wel bios beeps, 1 reepje geheugen erin, zelfde biosbeeps of geen? reepje wisselen.

Monitor aansluiten heeft totaal geen zin als een andere onderdeel niet werkt.
 
Niet verwonderlijk.:cool:
Zonder die componenten hoor je toch gewoon de bios in beeld te zien (met de monitor op onboardaansluiting)?

Ik heb geluisterd maar hoor geen biosbeeps. Dat zou dus betekenen dat het mobo overleden is. Echter hoor ik bij het opstarten van mijn
eigen desktoppc ook niet iets wat lijkt op een beep bij het opstarten en die doet het wel gewoon.
 
Kan evengoed de voeding zijn, dat de fans draaien betekent helemaal niks,
 
Zonder die componenten hoor je toch gewoon de bios in beeld te zien (met de monitor op onboardaansluiting)?

Ik heb geluisterd maar hoor geen biosbeeps. Dat zou dus betekenen dat het mobo overleden is. Echter hoor ik bij het opstarten van mijn
eigen desktoppc ook niet iets wat lijkt op een beep bij het opstarten en die doet het wel gewoon.

systeem speaker
Die moet wel eraan/in hangen uiteraard.

Zonder onderdelen zie je echt niets op de monitor al hangt die aan de onboard en is in de bios de IGP als default ingesteld.
 
De pc heeft geen systeem-speaker ingebouwd zitten. Als ik de gewone luidsprekers op de koptelefoonaansluiting prik hoor ik nog altijd geen beep.
 
Zit bij mijn weten een buzzer op dat moederbord en nee, de audiouitgangen werken niet voor dat doel, die werken alleen in een OS met de juiste drivers.
 
Er zit inderdaad een buzzer op:
For-ACER-X1920-EL1850G-Motherboard-G41T-AD-V-1-0-Mainboard-100-tested-fully-work.jpg

Hier hoor ik geen beeps door, we kunnen dan dus nu met zekerheid zeggen dat het mobo kapot is, neem ik aan...
 
Hallo

"we kunnen dan dus nu met zekerheid zeggen dat het mobo kapot is, neem ik aan..."

:eek:

Vreemde conclusie ... , zeker als je antwoord #4 hebt gelezen ...

Peter
 
Maare, opstarten met alleen CPU en z'n koeler, systeem speaker en voeding, geen biosbeeps, mobo overleden

Lange Pier geeft aan dat als je geen biosbeeps hoort dat het mobo dan overleden is.
De voeding geeft alles gewoon stroom (DVD en SSD ook), dus het lijkt mij persoonlijk onwaarschijnlijk
dat het daaraan ligt.
 
Andere voeding regelen of de huidige in een ander systeem even uitproberen om zeker te weten dat die werkt, die OZC PSU is door Sirtec gemaakt en die maakte redelijke voedingen, denkelijk is die gewoon goed.

ATX stekker en de EATX stekker erop?

En met alleen de CPU met de koeler geen biosbeeps?, dan is het mobo idd overleden.
 
Ik ga morgen even kijken of ik een andere voeding kan vinden in de buurt en dan laat ik het weten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels een andere voeding geprobeerd en daarmee start de pc nog altijd niet op en de buzzer geeft ook geen biosbeeps. We kunnen dus concluderen dat het aan het moederbord ligt. Kortom tijd voor iets anders.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan