Video importeren op PC met Windows 10

Status
Niet open voor verdere reacties.

bsebens

Gebruiker
Lid geworden
12 jun 2017
Berichten
6
Goedendag.
Al jaren bewerk ik video op mijn pc's.
Dit heeft nooit noemenswaardige problemen opgeleverd.
Bij de aanschaf van de laatste nieuwe pc, zo'n 3 jaar gelden, bleek dat er geen firewire aansluiting meer was ingebouwd.
Ik heb toen via heel wat zoekwerk een bedrijf gevonden die kaarten verkocht met firewire aansluitingen.
Ik heb zo'n kaart besteld en ingebouwd. Vanaf de eerste keer dat ik daarna de pc weer opstartte (Windows 8.1) werkt dit gewoon goed voor mijn beide digitale camcorders van verschillende merken.
Nu heb ik enige tijd geleden de PC opgewaardeerd naar Windows 10. Afgelopen zaterdag had ik wat video opnames gemaakt vanaf een toren, hier in de buurt en wilde deze opnames bekijken.
Helaas werkt het afspelen op de PC nu niet meer (bij beide camcorders). Ik heb een video bewerkingsprogramma van N.... . Als ik voor de opwaardering van de PC de camcorders aansloot, het programma opstartte en de camcorder inschakelde, kreeg ik altijd een scherm met daar onder verschillende knoppen, waarmee ik, door erop te klikken, de camcorders kon bedienen. Nu krijg ik in het ene geval boven het (lege grijze) scherm wel de naam van de aangesloten camcorder in beeld, maar daar blijft het bij.
In een ander optie van het programma gebeurt er niets. Trek ik de firewire kabel in deze optie uit de camcorder en steek deze er even later weer in, komt er een schermpje met de mededeling:< the application is already running>. Bovendien komt er een riedeltje, precies zoals je een USB stick in een USB poort steekt.
Maar verder gebeurt er helemaal niets. (geen beeld, en ook de knoppen zijn niet te bedienen (beide camcorders! ))
Ik kan me niet voorstellen dat het iets met drivers van de camcorder van doen heeft, omdat het via firewire gaat, maar ik zou ook niet weten waar ik verder moet gaan zoeken.
Heb op de site va N.... gekeken, maar het programma is inmiddels ongeveer 3 jaar, en wordt niet meer ondersteund. Nieuw programma aanschaffen is misschien een optie, echter ik heb niet veel vertrouwen erin dat dat wel gaat werken.
Hardware matig is er aan de PC niets veranderd.
Is er iemand die dit probleem bekend voor komt, en, misschien het aller belangrijkste: wat gaat er fout en wat is er aan te doen om het weer werkend te krijgen?

Met vriendelijke groet;
bs.
 
Ik verwacht dat het aan de drivers ligt.
Kun je drivers van je firewire kaart eens updaten naar de laatste stand?
Heb je geen USB aansluiting op je camcorder(s)?

Dat je lang hebt moeten zoeken naar een geschikte kaard vind ik vreemd.
Oké we zijn nu weer een paar jaar verder, maar voor het geval dat je misschien de laatste nieuwe kaart wilt kopen, kijk dan hier eens: https://www.google.nl/search?q=pci+...t=firefox-b&gfe_rd=cr&ei=sho_WafNA6rVXrbNocAG

Voor die paar cent (zo denk ik over die prijzen, maar ik kan en wil niet in je beurs kijken) zou het wel eens kunnen lonen een nieuwe kaart met drivers aanschaffen en uitproberen.
Er zijn zaken waar je ze kunt bestellen en bij niet voldoen dat je ze kunt terug sturen. Informeer daar van te voren naar.
 
Laatst bewerkt:
Heb je dat programma, is het van N.. ero, of N... CH, opnieuw geinstalleerd toen je de update naar Windows 10 deed? Er zijn voor W10 inmiddels een paar grote updates gekomen, die bij mij ook voor problemen met bepaalde software hebben gezorgd. Ik zou dat programma eens opnieuw installeren, en dan gebruiken in de compatibiliteit-mode voor Windows 8.
(Die vind je als je de programma-link met de R. muis aanblikt, en dan naar eigenschappen gaat).
 
Video inporteren op PC met Windows 10

Bedankt voor de beide reacties.

1e reactie (kostenzer)
Ik heb inmiddels via de leverancier van destijds geprobeerd wat meer informatie te krijgen over de firewire kaart.
Hier blijkt geen update voor te zijn. Wel is er eenzelfde kaart met bijna dezelfde code, (ziet er precies zo uit) echter nu met een V erachter.
Volgens de specificaties/software nu wel geschikt voor Windows 10. (heb het idee, dat dat ook een software kwestie is, maar dat zal vermoedelijk niet aan te passen zijn).
De leverancier gaf nog wel aan, dat er meest vreemde dingen konden gebeuren met de oude kaart in Windows 10.

Er zit op in ieder geval één camcorder een USB aansluiting, maar daar ben je, volgens mij, een extra programma van de camcorder fabrikant voor nodig.

2e reactie: (vandahl)
Het programma is van de eerste N met 14 erachter.
Ik heb het niet opnieuw geïnstalleerd. Was ooit eerder naar Windows 10 gegaan, maar daarna weer terug naar 8.1. Voor zover ik mij kan herinneren werkte het toen nog wel.
Begin dit jaar ben ik weer naar Windows 10 gegaan (kon nog, omdat 10 ook al eerder op deze comp. was geïnstalleerd) maar dat heeft wel heel wat problemen gegeven.
N....14 wordt niet meer ondersteund heb ik gelezen, en je kunt er ook geen vragen meer over stellen. (m.a.w. koop maar een nieuw product. (net 3 jaar oud!))
Ik heb er wel een schijf van, destijds kon je die nog apart bestellen, maar er staat geen versie nr. op. Updaten wil niet, ik schijn de laatste versie al te hebben.
Inmiddels heb ik gekeken hoe je het programma in de compatibiliteit-mode voor Windows 8 moet gebruiken.
Er zijn twee mogelijkheden: 1e) probeer de aanbevolen instellingen; 2e) problemen met het programma oplossen.
Welke van de twee zal ik proberen? en heeft dat ook consequenties voor de software? (heb niet zo heel veel verstand van software)

Gr. B.S.
 
Geen idee welke vd 2 je 't beste gebruikt, probeer 'problemen oplossen', want die heb je.. Ik verwacht nog meer van het hele programma verwijderen en opnieuw installeren. Een Windows 10 update zorgde er bij mij voor dat ik dat ook moest doen om bepaalde software weer te laten werken.
Een nieuwe Firewire kaart kan zeker ook helpen. Het is dan wel oude technologie, maar de industrie is er goed in om weer net iets te veranderen waardoor jij een nieuw product moet kopen. Ik zou ook proberen of je de driver van die kaart met V erachter kunt downloaded en installeren, misschien werkt je oude kaart daardoor weer naar behoren..
 
Video inporteren op PC met Windows 10

Goedendag.

Ik heb inmiddels een nieuwe firewire kaart gekocht en geïnstalleerd (24-06-2017). Dit heeft totaal geen effect gehad. Ook heb ik geprobeerd verder te komen met compatibiliteit-mode, maar dat heeft me ook nog niet verder geholpen. Ik vraag mij nu af wat ik verder moet. Ik heb meerdere reacties op andere forums gelezen met hetzelfde probleem, en het lijkt er dus op dat het aan het brandprogramma ligt. Nu wil ik wel een nieuw programma aanschaffen, echter het is maar de vraag of het nieuwe programma N....... 2017 nog firewire ondersteund. Ook weet ik niet of andere video bewerkingsprogramma's dit nog wel ondersteunen.
Ik ben niet van plan om er geld aan uit te geven, als ik dat niet zeker weet.

Het lijkt steeds meer op: het is al een aantal jaren oud, en er is nu wat anders, koop dat maar.

M vr. gr.

B.S.
 
Ik heb wat rondgeneusd op internet.

Microsoft zou firewire niet meer geïmplementeerd hebben in W10. Dat heeft kritiek gekregen en hebben het alsnog half geïmplementeerd.

Ik las deze tip:
Fix voor Windows 8, 8.1 en 10

Ga naar de Microsoft Support pagina en download de Legacy driver. Installeer die volgens de aanwijzingen op die site.
Voor win 10 dezelfde 8/8.1 Legacy driver gebruiken.

Daarna rebooten en het zou moeten werken.

Er zijn daar ook een paar (Duitse) links gegeven:
https://answers.microsoft.com/en-us/insider/forum/insider_wintp-insider_devices/windows-10-and-ieee-1394-firewire-legacy-drivers/27ae7f1b-c307-4159-802e-61a123d0de87?page=1

https://support.microsoft.com/de-de/kb/2970191

https://social.technet.microsoft.com/Forums/de-DE/9841062a-bc7a-468c-8dda-c8e1a490849b/firewire-und-windows-10?forum=win10itprogeneralDE

Over welke camera heb je het eigenlijk?
 
En welke capture software wordt er gebruikt, of gelijk proberen te branden?
 
in bijdrage #4 staat het, verkapt. Nero 14
 
Laatst bewerkt:
Video inporteren op PC met Windows 10

Ik heb 2 camcorders, Pana.... GS320 en een JV.... GR-DVL100E.
 
Heb je problemen met je toetsenbord? Er vallen steeds letters weg....... :d

Als ik het goed begrijp staat op pgn 52 van de panasonic dat je een usb aansluiting kunt gebruiken.
De jvc lijkt wat ouder.

Een andere optie is marktplaats bv https://www.marktplaats.nl/z/audio-tv-en-foto/videocamera-s-digitaal/mini-dv.html?query=mini%20dv&categoryId=1131&currentPage=2&lastPage=true

Misschien kun je goedkoop iets op de kop tikken dat met usb werkt, als die panasonic van jou dat niet zou kunnen. Het hoeft niet perse firewire te zijn.
(Ik doe het alleen met usb)
 
USB kabel heb ik wel. Programma heb ik ooit eens aangevraagd bij Panasonic en ingepakt gekregen via Winrar. Heb het op de computer opgeslagen, maar weet niet goed wat ik hier verder mee moet. (u misschien wel?)
Over het toetsenbord: Ik dacht dat er geen (fabrieks) namen genoemd mochten worden.
Ik wou nu eerst een herstelpunt maken, en daarna het stuurprogramma van de VIA 1394 OHCI Compliant Host Controller bijwerken. (of is dat geen goed idee?)
 
Goedendag.
Het probleem bij mij is opgelost. :) Ga naar apparaten beheer, linksklik op: IEEE 1394 Host controllers, rechtsklik op: Via 1394 OHCI Compliant Host Controller, klik op stuurprogramma bijwerken en installeer de nieuwste versie.
Ik weet echter niet of dat voor alle firewire kaarten geldt.
Bij mij werkt het in ieder geval wel. (2 Port PCI Express 1394a FireWire Card (StarTech)).
Ik kan beide camcorders weer bedienen.

Bedankt voor de assistentie.
M. Vr. Gr.
B.S.
 
Da's mooi!:thumb:
Zowel melden dat het gelukt is als vertellen hoe het gelukt is.
Ik wens je dan nog vele mooie editing uren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan