• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opmaak beveiligen maar wel waarde in kunnen vullen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hunuloeloe

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2016
Berichten
311
Hallo,

Ik heb in mijn bestand enkele cellen niet beveiligd middels cel eigenschappen omdat ik dan geen waarde in kan vullen. Ik zag echter wel dat wanneer dit niet beveiligd is, de gebruiker in staat is om met deze cellen te gaan slepen waardoor de opmaak ook meegesleept wordt...

Hoe voorkom ik dit?
 
Wanneer je via controleren -> beveiligen drukt kun je aangeven wat je wil blokkeren en wat niet.
Zo kun je je gebruiker wel gegevens laten invoeren maar de opmaak blokkeren.
 
Bedankt voor je reactie maar dan geldt dit gelijk voor alle cellen...
Er zijn cellen die niet gewijzigd mogen worden qua waarden en tekst; naamaanduiding etc. Er zijn enkele lege cellen die door de gebruiker gevuld dienen te worden maar in de praktijk gebeurd het dus wel eens dat ze een waarden 1 cel te hoog invullen en gelijk die hele cel naar beneden slepen.... ofwel ik kan het weer oplossen :confused:
 
Als het om bepaalde cellen in bepaalde kolommen gaat, kun je de DragAndDrop eigenschap van die kolom(men) tijdelijk uitzetten.
Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
    If Target.Column = 6 Then Application.CellDragAndDrop = False Else: Application.CellDragAndDrop = True
End Sub
Drastisch, maar je bent wel van het gezeur af. Er zijn nog genoeg andere manieren om een cel te verplaatsen tenslotte.
 
Octa voordat ik de code ga opnemen wil ik hem graag begrijpen. Staat de 6 in
Code:
If Target.Column = 6
voor kolom 6 (ofwel F) of wat betekent dit getal?
 
ik snap het gros van de code maar stel dat ik nu kolom 1 t/m 6 wil opnemen in de code?
Ik probeerde dit maar tevergeefs
Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
    If Target.Column =1,2,3,4,5,6 Then Application.CellDragAndDrop = False Else: Application.CellDragAndDrop = True
End Sub
 
Weet iemand hoe ik de code kan aanpassen zodat meerdere kollommen worden opgenomen?
 
Dank voor je reactie
Het is dus niet mogelijk om bovenstaande formule aan te passen zodat meerdere kollommen worden opgenomen om niet te slepen?
 
Blijkbaar niet gekeken naar Select Case? Zoek ook eens op AND, OR en ELSEIF
 
Wat lukt er dan niet?

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Select Case Target.Column
  Case 1 To 6, 8: MsgBox "ok"
  Case Else: MsgBox "nok"
End Select
End Sub
 
Hoe ziet de code eruit die je gebruikt hebt? Ik mag toch aannemen dat je begrijpt dat de code in #12 een voorbeeldje is van Select Case.
 
Code:
If Target.Column =1,2,3,4,5,6
wordt
Code:
if target.column <7
 
@VenA, Nee dat begreep ik even niet... :confused:
@HSV Dank dit zocht ik :thumb:
Opgelost
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan