Windows defender

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nickkk666

Gebruiker
Lid geworden
11 feb 2008
Berichten
135
Hallo!

Ik heb een korte vraag : is Windows defender voldoende om je pc te beschermen ?

Mvg Nick
 
Da's een verrekt goede vraag. Een deel van de lezers zal antwoorden met "Ja", een ander deel (waartoe ook ik behoor) zal antwoorden : "Er zijn betere te vinden". In het linkje dat ik plaats kun je in horizontale vakjes jaren en maanden en soorten testen aanklikken en dan wordt een aantal grote merken met elkaar vergeleken.
Je zal zien dat er (overall) twee met kop en schouders boven de rest uitsteken : Bitdefender en Kaspersky : Klik

Er zijn ook best wel goede gratis scanners te vinden. Kijk rustig naar de in link aan te klikken jaren / maanden / sysyeembelasting vergelijkingen etc. etc. van de diverse merken en trek vervolgens je eigen conclusie.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil je geen enkel merk 'aanpraten', want dat is veelal toch persoonlijke smaak / voorkeur / ervaring etc. etc. maar ik kon het toch niet laten om op voorhand en objectief gezien 1 testitem er even uit te lichten en gezien de scores van de diverse merken zou ik persoonlijk geen scanner kiezen waarbij in onderstaande plaatje (door mij) een rood pijltje is geplaatst. Hoe hoger de "balk', hoger zwaarder de systeembelasting (lees : snelheidsbeïnvloeding) van de scanner voor je computer is.

Maar....... da's mijn persoonlijke mening.

systeembelasting.jpg

Maar nogmaals, "speel" wat met de diverse testitems, kies testitem, jaar en of maanden uit en je zal zelf snel genoeg in kunnen schatten welke scanners steeds maar weer bovenin eindigen. Welke scanner ik heb? Klik op mijn naam en bekijk mijn systeem. ;) :D

Lees ook dit even (helemaal!) door : Klik en neem in overweging helemaal geen antivirusprogramma meer te gaan gebruiken, maar louter en alleen Mbam. Waarschuwing : het product is nog té kort in de markt om in te kunnen schatten of het ook waar is dat je zonder virusscanner volledig beschermd bent.
 
Laatst bewerkt:
Er is al veel geschreven over dit onderwerp op dit forum. Alles wat je daar over schrijft is subjectief. En wat zijn die onderzoeken waard? Kijk eerst eens door wie ze zijn gedaan! Ik vertrouw ze niet meer. Het gaat gewoon om reclame en het 'verdienmodel'. In het verleden gerenommeerde sites verkopen hun ziel voor reclame-inkomsten en schrijven wat de fabrikanten willen. Ik heb die namen al eens eerder hier genoemd.
Inderdaad moet je zelf ervaring opdoen en niets laten aanpraten. En dat eeuwige verhaal van die 'systeembelasting' is van voor de Tweede Wereldoorlog. Over welk 'systeem, cpu, geheugen, aantal threads' heb je het dan!

Als ik dat artikel lees van Malwarebytes dan is het de bedoeling dit product te ontwikkelen tot een totaal antivirusprogramma. Maar dat is nog niet gereed. Wat ik vreemd vind is dat men hier nog steeds spreekt over antivirussoftware/programma terwijl in deze tijd een programma 'totale internet security' moet omvatten.

- Geavanceerde Firewall
- E-mailbeveiliging
- Phishing
- Internetbankieren
- Identiteitsbescherming
- Inbraakpreventie
- Download- en installatiebeveiliging
- Auto-Protect
- Sonar-beveiliging
- Veilig surfen
- AntiSpam
- Virussen-Spyware-Malware
etc.
 
Er is al veel geschreven over dit onderwerp op dit forum.

Ja en zoals je terecht aangeeft, meest subjectief. Daarom is het zo belangrijk om proberen objectief te adviseren, hetgeen ik imho dan ook heb gedaan.

Alles wat je daar over schrijft is subjectief. En wat zijn die onderzoeken waard? Kijk eerst eens door wie ze zijn gedaan! Ik vertrouw ze niet meer. Het gaat gewoon om reclame en het 'verdienmodel'.

Daar moet ik omwille van de objectiviteit toch op reageren, want dit ligt toch echt anders dan jij hierboven schrijft. Ik begrijp uit je reactie dat je (kennelijk) nog niet eerder van hen hebt gehoord? Het Duitse AV is één van de meest betrouwbare testsites die er op ons aardbolletje bestaat. Ze hebben zelfs een ISO certificering. Kijk maar even rond : Klik


En dat eeuwige verhaal van die 'systeembelasting' is van voor de Tweede Wereldoorlog.

Vanzelfsprekend test AV met machines die van "onze tijd" zijn. Voor veel mensen staat 'wachten' op het openen van een programma, een bestand, of een website (!), nog steeds in de top 3 van computerergernissen. We kennen immers allemaal het zandlopertje of het ronddraaiende cirkeltje........ Elke seconde tijdwinst die je kunt pakken moet je daarom dan ook pakken en als je in het plaatje ziet wat de systeembelasting van Microsofts Defender op je machine is............. Tel daarbij op dat een virusscanner eigenlijk continue 'aan het werk is' als je op het www bent en / of mails behandelt, dan tja......

Wat natuurlijk als een 'paal boven water blijft staan' is dat de beste bescherming altijd nog belangrijker is dan snelste bescherming. Als je het met deze stelling eens bent, beantwoord dan svp mogelijk de volgende vragen : welke scanners 'scoren' keer op keer op de diverse testitems het beste en zijn daarbij tévens het minst belastend voor de systeemprestaties?

Idd............ die twee ja.... ;)
 
Laatst bewerkt:
@Ronaldino : fun om te lezen dat in de linkjes door de schrijvers van de artikelen ÓÓK verwezen wordt naar de testen van het reeds eerder door mij genoemde Duitse AV. ;) :D :evil:
 
Laatst bewerkt:
@ gast0225

Had ik gezien en daarom ook die linkjes om het bij te staven als extra info voor de TS.
De 1 zegt namelijk Defender is genoeg, en de ander zegt beter een gratis virusscanner of een betaalde gebruiken.

Kijk maar op het forum van Wilders daar zijn veel mensen vol lof over Defender.
https://www.wilderssecurity.com/thr...ntivirus-that-windows-10-needs.383448/page-38

Dan zijn de Nederlanders daar toch wat sceptischer over.
 
Beste gast0225,
Ik waardeer jouw uitgebreide antwoord. Echter we zijn het niet met elkaar eens en zullen dat ook nooit worden. Alles wat ik schrijf is gebaseerd op eigen ervaring. Ik kan ook vaak de bewijzen leveren. Maar het heeft geen zin als mensen het beslist niet willen horen. Immers mijn verhaal zet vaak hun eigen wereld en dubieuze handelen ter discussie. En ik ben niet werkzaam in de computerbrance/IT-sector, ik heb niets te verliezen.

En bedrijven betrouwbaar en onafhankelijk? Zet daar maar grote vraagtekens bij. Een bedrijf moet winst maken en het resultaat begint al vaak met de vraagstelling in een onderzoek. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van 'gemanipuleerde onderzoeksresultaten'.

Een ISO-certificaat? Door wie wordt dat uitgegeven en wat is er voor betaald? In Nederland is een overvloed aan keurmerken en de meeste kunnen gewoon gekocht worden. Als je maar aan de organisatie van uitgifte betaald komt alles in orde. Dit is ook bewezen en in een tv-documentaire uitgezonden.

Vanzelfsprekend test AV met machines die van onze tijd zijn. Voor veel mensen staat 'wachten' op het openen van een programma, een bestand, of een website (!), nog steeds in de top 3 van computerergernissen. We kennen immers allemaal het zandlopertje of het ronddraaiende cirkeltje........ Elke seconde tijdwinst die je kunt pakken moet je daarom dan ook pakken en als je in het plaatje ziet wat de systeembelasting van Microsofts Defender op je machine is............. Tel daarbij op dat een virusscanner eigenlijk continue 'aan het werk is' als je op het www bent en / of mails behandelt, dan tja......

Mijn advies aan de mensen is, als je een nieuwe pc aanschaft, koop er een met een snelle processor, meer RAM, en een wat grotere SSD minimaal 250GB. Geef wat meer geld uit. Ik ken geen zandlopertje of ronddraaiende cirkeltje. De systeembelasting CPU en geheugen is laag en ik merk nooit wat van vertraging. Ik kan al tien jaar doen en laten wat ik wil op mijn pc, bezoek duizenden sites en internetbankieren en ontvang duizenden e-mails etc. Mijn beveiligingssoftware doet zijn werk en zo hoort het ook.

Ik durf hier rustig te beweren dat consumenten in deze branche gemiddeld zo'n 25 tot 30% te veel betalen voor hun hardware e.d. En dit is mede te danken aan bepaalde sites, de namen zal ik niet noemen. Je moet wel helemaal blind zijn wil je niet zien wat zich daar afspeelt.

Nogmaals, kijk wat de beveiliging betreft naar een 'totale internet security' zoals ik aangaf in post #5. Doe zelf geen domme dingen en let op de versleutelde verbinding (slotje). Verstrek geen persoonlijke informatie, vakantietijden e.d. Zorg dat u alles up-to-date heeft, besturingssysteem, beveiliging etc. Secunia PSI en FileHippo zijn handig. Maak herstelpunten. Maak minimaal twee (systeem)back-ups op twee verschillende externe HDD's. Scan regelmatig met een snelle scan met uw eigen securityprogramma en bijvoorbeeld Malwarebytes.
 
Tja, een ISO 9001 is een internationale norm / kwalificering / certificering, daar kan ik helaas niets aan veranderen. Ik neem tenminste aan dat je de ISO en de NEN normen / certificeringen ooit 'voorbij' hebt zien komen?

Verder : AV is misschien te vergelijken met de Nederlandse consumentbond, die laat zich (ook) niet voor een producentenkarretje spannen.

Wat het eens worden betreft; dat lijkt mij niet nodig m.b.t. tot dit onderwerp. Als een onafhankelijk bedrijf iets 'bevindt', hetgeen door andere soortgelijke bedrijven wordt bevestigd, dan is het zo. Wij verkeren niet in de positie om de onderzoekjes zelf uit te voeren en kunnen dus hooguit napapegaaien wat de meerderheid aan bedrijven / testsuites daarover 'roept'.
 
Laatst bewerkt:
@ gast0225

Had ik gezien en daarom ook die linkjes om het bij te staven als extra info voor de TS.
De 1 zegt namelijk Defender is genoeg, en de ander zegt beter een gratis virusscanner of een betaalde gebruiken.

Kijk maar op het forum van Wilders daar zijn veel mensen vol lof over Defender.
https://www.wilderssecurity.com/thr...ntivirus-that-windows-10-needs.383448/page-38

Dan zijn de Nederlanders daar toch wat sceptischer over.

Daarom ook de 2e volzin in mijn eerste bericht. (de zin die begint met : "Een deel van de lezers......")
 
Laatst bewerkt:
@Senso,

hoeveel linkjes van verschillende organisaties / bedrijven wil je hebben voordat je ......?

Klik
Klik

Jij / ik (niemand zoals wij) kunnen als individu wat zinvols 'roepen' aan de hand van 'eigen ervaringen', simpelweg omdat we niet 'tig' antivirusprogjes tegelijk op onze machines kunnen laten draaien, we daarnaast niet de know how bezitten om veel van die progjes objectief te testen en derhalve dus niets kunnen vergelijken. Jij / ik, anderen, kunnen hooguit tevreden zijn over het door ons zelf gebruikte product, maar dat zegt helemaal niets over het feit dat andere producten niet beter / sneller / goedkoper, etc. etc. zouden / kunnen zijn, kortom, om een mening te kunnen geven zijn we afhankelijk van testsuites............... en idd. de kunst is om daar het kaf van het koren te kunnen scheiden.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan