Met spatiebalk niet uit slaapstand

Status
Niet open voor verdere reacties.

margaretha54

Verenigingslid
Lid geworden
24 jun 2014
Berichten
198
Hallo
Mijn nieuwe pc met windows 10 komt niet met de spatiebalk (of klik met de muis) uit de slaapstand.
Ik moet de aan/uit knop indrukken.
Dat is lastig want de pc staat niet dichtbij.
Hoe kan ik de spatiebalk instellen zodat deze de pc uit slaapstand brengt?

Alvast bedankt
Margo
 
Dat zal niet de Sleep mode maar de Hibernate mode zijn. Deze kan je uitschakelen. Start daarvoor een command prompt als Administrator en voer het volgende commando uit:
Code:
powercfg /H off
 
Kan zijn dat ik het niet goed begrijp maar in het Nederlands is het slaapstand en in het Engels Hibernation (computing). Sleep mode in het Engels is Stand By.

To troubleshoot the Sleep Mode problem visit the Device Manager (Apparaatbeheer)
1) Control Panel --> System and Security --> System --> Device Manager.
2) Right click the suspect device - toetsenborden , muizen >
3) Properties - Eigenschappen
4) See if it has a Power Management Tab -Energiebeheer
5) If so, Allow this device to wake up the computer.
 
Laatst bewerkt:
Er zit verschil tussen de Hibernate- en de Sleep mode.

Slaapstand:
Doe niks meer en laat je wekken door een druk op een toets.
Na wakker worden is de PC weer in de toestand waarin je hem achterliet.

Hibernation:
Bewaar de huidige toestand en schakel de PC uit.
Na weer opstarten is de PC weer in de toestand waarin je hem achterliet.
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
@Senso : wellicht (nog) een eye-opener :

Als ik aan het eind van mijn computerdag links onderin via de Windows 10 knop kies voor "afsluiten" gaan echt alle lampjes uit en ik zet de machine de dag erna middels de fysieke aan-en-uit schakelaar weer aan, dan verschijnt linksonder tijdens de biosopstart : "Resuming from hibernation".

Ben ik overdags een hele poos niet met de machine bezig, dan gaat deze heerlijk 'slapen' (niet alle lampjes gaan uit) en wek ik 'm middels een toetsaanslag.
 
Laatst bewerkt:
Het zal mij wel mij nooit helemaal duidelijk worden. Ik gebruik deze instellingen niet en heb er dus geen ervaring mee. Als ik de artikelen lees dan concludeer ik dat er ontzettend gerommeld wordt met de verschillende termen. Voorbeeld: "In Windows Vista is de naam Slaapstand veranderd in 'Sluimerstand', de stand-by heet in Vista echter 'Slaapstand', dit levert vaak verwarring op."

Volgens Wikipedia is Sleep mode (eng) Stand-by (nl). Maar goed, waar Margo mee zit is dat ze de pc wil activeren met het toetsenbord of de muis zonder uit de stoel te komen. Als ik het artikel van how to geek begrijp dan is de pc in Hibernate mode, immers bij Hibernate staat: "which means once your computer is in Hibernate mode, it uses zero power. Once the computer is powered back on, it will resume everything where you left off." En Margo wil de computer niet aanzetten (staat te ver weg).

Dus Margo moet de Sleep Mode gebruiken en moet de pc daar uit kunnen halen met het toetsenbord en/of muis en dat werkt niet. Volgens mij is mijn antwoord in post 3 dan een mogelijkheid om even naar te kijken. Apparaatbeheer > Toetsenborden / Muizen > Apparaat selecteren > Eigenschappen > Energiebeheer > Aanvinken > Dit apparaat mag de computer uit de slaapstand halen.
 
Beste Edmoor en Senso

Beide oplossingen helpen helaas niet.
Bij apparaatbeheer staat "Dit apparaat mag de computer uit de slaapstand halen" aangevinkt.

Ik heb tevens bij zoeken: cmd (enter) cd\ enter (om in de root te komen) ingetikt: powercfg /H off
dan krijg ik de foutmelding dat de bewerking mislukt is.
Hier doe ik misschien iets fout?

Hoe nu verder ?

Groetjes,
Margo
 
O ja, als het beeldscherm op slaapstand gaat kan ik dit wel met het toetsenbord weer laten ontwaken
 
Zoals ik al zei moet je het commandoschermpje (CMD) starten als Administrator, ander zal het inderdaad niet werken.
Doe dat zo:
Klik links onderin op Start (Windows logo)
Tik in: cmd
Klik met rechts op de dan verschenen menukeuze (Command prompt) en kies dan voor Uitvoeren als Administrator.
Tik dan het commando powercfg /H off in.
Nu zal er geen foutmelding verschijnen.

Wel even je PC herstarten om dat het activeren.
 
Hallo Emoor

Ja inderdaad! Nu geen foutmelding.
Ik ben een DOS-mens en heb er met de introductie van Windows al snel de brui aan gegeven daarom kende ik deze optie: Uitvoeren als..... niet.
Bedankt, alweer wat bijgeleerd.
Ik heb de pc opnieuw laten opstarten en nu maar afwachten.
Ik laat het je nog weten hoe het afgelopen is.
(ik hoop dat hij nu wel nog op slaapstand gaat, maar ik begrijp uit de discussie hierboven dat dit twee verschillende begrippen zijn).

Groetjes,
Margo
 
Er is inderdaad een verschil tussen zeg maar de Slaap (Sleep mode) en Diepe slaap stand (hibernate). Bij de diepe slaapstand gaat de PC echt uit en kan je hem niet wekken met een toetsaanslag. Met de opdracht die je nu hebt gedaan schakel je het gebruik van Hibernation mode uit.
 
Laatst bewerkt:
Hallo
Helaas, het heeft niet geholpen.
Hij gaat op slaapstand (?), in ieder geval gaat - en blijft - het blauwe lampje knipperen (was vergeten te vertellen dat hij dat voorheen ook deed).
Als het blauwe lampje gaat knipperen krijg ik het beeldscherm ook niet meer aan met de spatiebalk.
Ik moet dus nog altijd op de aan/uit knop drukken om de boel weer aan de praat te krijgen.
Zucht....
 
Heb je in plaats van de spatiebalk ook de CTRL toets of een muisbeweging geprobeert?
 
Hallo Edmoor
Ik heb al allerlei toetsen geprobeerd maar ik weet niet of de ctrl daarbij zat. Ook de muis natuurlijk.
Ik ben teruggegaan naar de winkel en die zeiden dat ik dit ook in het bios aan kon zetten.
Nou, het bios daar ga ik dus echt niet in zitten klooien.
Misschien dat ik nog iemand ken die dat wel durft en daar voor mij even naar wilt kijken.
Dat is dan het enige dat nog overblijft.
Tenzij iemand mij daar exact doorheen kan loodsen.

Groetjes,
Margo
 
Uit dit artikel kun je misschien ook nog informatie halen over de slaapstand.
 
meerdere topics samengevoegd

Hallo Senso
Ik heb het artikel doorgelezen en zal de instellingen vergelijken met die op de pc.

Groetjes,
Margo

Alle instellingen staan hetzelfde ingevuld.
Ik ga met de pc terug naar de winkel.
Dat zij het maar regelen.

Bedankt iedereen voor alle moeite !!

Groetjes,
Margo

Ik ben nu niet thuis maar bedenk me opeens iets.
Zowel het toetsenbord als de muis als de aan/uit knop staan ingesteld als zijnde slaapstand ontwakers.
Kan het niet simpelweg zijn dat de instelling van de aan/uit knop het toetsenbord en de muis heeft overruled?
Zou het zo simpel kunnen zijn?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een herinneringsbericht gehad.
Momenteel ben ik op vakantie.
Zo gauw als ik terug ben - volgende week - ga ik weer aan de slag.

Groetjes,
Margo
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan