Outlook laten communiceren tussen laptops

Status
Niet open voor verdere reacties.

Snulk

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2005
Berichten
398
Hallo,

Ik wil een aantal cursisten Outlook leren.
Ik heb wat laptops met Windows 7 en Office 2010 of 2016.
Wat heb ik nodig om ze met elkaar te laten communiceren? Vroeger deed ik dat wel met een modem en kabels trekken, maar nu zou dit toch draadloos via Wifi moetn kunnen toch..?

Alvast bedankt,

gr.
Jos
 
Je hebt in ieder geval een netwerk nodig. Dat kan inderdaad via Wifi of bedraad. Je zult dus een Access Point moeten meenemen.

Verder hangt het helemaal van de inhoud van je cursus af. Ga je alleen mailen of bijv. ook de agendafuncties behandelen. Dat bepaald vervolgens hoe je Outlook moet configureren. Voor alleen mail volstaat het aanmaken van een POP account of koppelen van GMail. Wil je ook iets met agenda's dan heb je toch ook nog een Exchange server nodig.

Internetverbinding is daarnaast ook wel handig.
 
Goede posting van RogerS. Heb je voor je cursisten Office365 accounts met mail, dan gebruik je Exchange servers die bij Microsoft staan, dus je hebt er dan zelf geen nodig.
Wel is het dan verplicht om (naast wifi toegang, zie verhaal van RogerS) ook Internet toegang te regelen (zie ook posting van RogerS, dus een accesspoint inrichten voor wifi en dat accesspoint aansluiten op een LAN aansluiting van de Internet-router).

Tijs.
 
O jee...Access Point, wat is dat ;)

En het wordt zeker niet ingewikkeld. Ze moeten een mailtje aan elkaar kunnen sturen en beantwoorden.
En evt. een bestandje meesturen dat is alles.

Hoor graag of dat lekker simpel kan.

gr.
Jos
 
Je zult dan toch echt ergens (hetzij op Internet, hetzij lokaal) een eigen mailserver moeten hebben, tenzij iedere cursist zijn eigen mailaccount beschikbaar stelt voor dat doel (of er eentje extra aanmaakt bij GMail of outlook.com etc.) Uiteraard moet in het laatste geval ook Internet toegang mogelijk zijn, want de mailservers van GMail en outlook.com staan 'op Internet'.

En een accesspoint is gewoon een term die je kunt googelen. Kort gesteld maakt die (zodra ingesteld) het mogelijk om via wifi toegang te krijgen tot een bedraad netwerk, zoals de Internet-router (via een van diens (meestal 4) LAN bedrade aansluitingen) en dan (dus) ook toegang tot Internet.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
"een eigen mailserver moeten hebben,"

tsja en dat is dus het punt.
Hoe maak ik zoiets? Ik heb hier een desktop staan die ik dan als server wil gebruiken.
Kan dat technisch gezien...?

gr.
Jos
 
Met zo weinig kennis als je totnutoe hebt tentoongespreid: nee.
Bovendien moet je ook nog DNS inrichten.

Ik zou gaan voor nieuwe gratis Gmail of Hotmail/Outlook.com mailaccounts, dus Internettoegang moet geregeld zijn o.a.

Tijs.
 
Sorry Thijs :(

Ik ga g-mail accounts aanmaken, dank je!

gr.
Jos
 
Het was uiteindelijk heel eenvoudig!

Heb een aantal G-mail accounts aangemaakt en in Outlook een adresboek.
Nu kan iedereen met elkaar communiceren

dank voor de g-mail tip!:D

groeten,
Jos
 
Tot je dienst, fijn dat je er wat aan hebt gehad. :)

Mocht je nog wat met Gmail agenda's willen doen, kijk even hier

Graag nog deze vraag de status opgelost zetten: Ingelogd op het forum en deze vraag geopend, en dan kiezen (2 opties, kies er 1):
a. Klik op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe horizontale balk, bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.]
b. Rechts onderaan je eerste posting (dus rechts onderaan posting #1) kun je ook de vraag de status opgelost aangeven.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan