Scherm op blauw

Status
Niet open voor verdere reacties.

Iris17

Gebruiker
Lid geworden
20 jul 2010
Berichten
118
hoi,

sinds gister staat onze Windows computer op 'blauw'. Opstarten wil niet; als ik opstart krijg ik de mogelijkheid om Windows met herstelde bestande te starten of Windows normaal te starten. Welke van de 2 ik ook doe, vervolgens krijg ik een blauw scherm te zien (het achtergrondscherm) waar verder geen beweging in te krijgen is.
Iemand enig idee wat het is, maar met name, wat de oplossing is? Zelf heb ik het idee dat dit na een (onbekende) update is gebeurd.

Stekker eruit etc is ook al geprobeerd.

Hoor graag


vr gr

Iris
 
Ik neem aan dat je een Blue Screen bedoelt en daar staat als het goed is ook een foutcode in.
Laat die hier even weten.
 
Je benoemd die blauwe achtergrond als het achtergrond scherm.
Bedoel je daarmee dat je diezelfde kleur ook altijd als "bureaubladachtergrond" hebt?

Als je op dat blauwe scherm uitkomt, en je drukt CTRL+SHIFT+ESC tegelijkertijd in, krijg je dan wel taakbeheer te zien?

Als dat het geval is, dan kun je bovenin in taakbeheer kiezen voor Bestand > nieuwe taak uitvoeren.

In het tekstvak wat je dan te zien krijgt typ je: explorer.exe
en dan bevestingen met OK.

Zie voorbeeld

Taakbeheer.JPG

Als je dat niet te zien krijgt, zou je dan een foto willen maken van wat je WEL te zien krijgt en deze willen toevoegen aan je post.
 
Laatst bewerkt:
hoi,

sinds gister staat onze Windows computer op 'blauw'. Opstarten wil niet; als ik opstart krijg ik de mogelijkheid om Windows met herstelde bestande te starten of Windows normaal te starten. Welke van de 2 ik ook doe, vervolgens krijg ik een blauw scherm te zien (het achtergrondscherm) waar verder geen beweging in te krijgen is.
Iemand enig idee wat het is, maar met name, wat de oplossing is? Zelf heb ik het idee dat dit na een (onbekende) update is gebeurd.

Stekker eruit etc is ook al geprobeerd.

Hoor graag


vr gr

Iris

Nu maar hopen dat je ooit (eenmalig) het opstarten in de veilige modus hebt geactiveerd (?) Dit staat namelijk in Windows 10 standaard uitgeschakeld, eenmaal ingeschakeld blijft het ingeschakeld. Zo ja, dan kun je via F8 in de beveiligde modus van Windows naar het probleem zoeken dan wel een herstelpunt terugzetten.

Mocht het zo zijn dat je een keer het aanmeldingsscherm te zien krijgt dan kun je het zo proberen:

Start uw pc opnieuw op. Wanneer het aanmeldingsscherm wordt weergegeven, houdt u de Shift-toets ingedrukt en selecteert u Aan/uit Pictogram voor aan/uit-knop
> Opnieuw opstarten
Nadat uw pc opnieuw is opgestart en het scherm Kies een optie wordt weergegeven, selecteert u Probleemoplossing > Geavanceerde opties > Opstartinstellingen > Opnieuw opstarten.
Nadat uw pc opnieuw is opgestart, ziet u een lijst met opties. Selecteer 4 of F4 om uw pc in de veilige modus op te starten. Of selecteer 5 of F5 voor Veilige modus met netwerkmogelijkheden als u toegang tot internet wilt. Bron : Klik

De ouderwetse F8 mogelijkheid eenmalig instellen doe je als volgt (in een werkende Windows............) :

Start als Administrator een Opdrachtprompt en typ in

bcdedit /set {default} bootmenupolicy legacy

gevolgd door <enter>.

Als de melding "De bewerking is voltooid" verschijnt, zal vanaf nu F8 weer reageren bij het opstarten.

Voor computers die nog wel werken en die ooit in de situatie terecht komen dat er niet eens meer een aanmeldingsscherm naar voren komt, dan is die bcedit methode toch wel aanbevolen om eenmalig uit te voeren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nu maar hopen dat je ooit (eenmalig) het opstarten in de veilige modus hebt geactiveerd (?) Dit staat namelijk in Windows 10 standaard uitgeschakeld, eenmaal ingeschakeld blijft het ingeschakeld. Zo ja, dan kun je via F8 in de beveiligde modus van Windows naar het probleem zoeken dan wel een herstelpunt terugzetten.

Lijkt mij dat als je in veilige modus start dat je uberhaupt iets te zien moet krijgen.
Daarnaast werkt veilige modus altijd met elke vorm van grafische schil uitgeschakeld. Zwar
Blauw scherm zonder info o.i.d. klinkt mij meer als de explorer.exe die niet geladen wordt.

Maar laten we voordat we allerhande informatie gaan geven eerst achterhalen wat Iris17 te melden heeft
 
Laatst bewerkt:
Ja / nee dat klopt gedeeltelijk, maar je zal eerst middels F8 in de veilige modus moeten kunnen komen en dat nu kun je niet meer middels F8 bereiken als Windows 10 op je machine staat. Zie mijn vorige bericht.

Welke rol speelt Explorer bij het probleem van TS als Windows nog niet is opgestart?
 
Laatst bewerkt:
Ja / nee dat klopt gedeeltelijk, maar je zal eerst middels F8 in de veilige modus moeten kunnen komen en dat nu kun je niet meer middels F8 bereiken als Windows 10 op je machine staat. Zie mijn vorige bericht.

Welke rol speelt Explorer bij het probleem van TS als Windows nog niet is opgestart?

TS geeft aan dat ze 2 opties ziet.

Windows in de laatst bekende config starten en normaal starten.
In beide gevallen gaat, en ik citeer de TS: vervolgens krijg ik een blauw scherm te zien (het achtergrondscherm) waar verder geen beweging in te krijgen is.
Dit klinkt mij alsof Windows wel degelijk geladen wordt.
 
hoi,

dank voor jullie reacties.
Ik krijg helemaal niks te zien/er gebeurt niks..... Ik start op en krijg 'Windows opstarten' met de gezellige gekleurde vierkant.... Gister had ik nog een beetje mazzel dat hij daarna doorging naar een blauw scherm met, zeg maar, het standaard achtergrondscherm van Windows.

Nu helemaal niks. ctrl shift esc geeft geen oplossing, verder staan er 0 foutcodes, geen opties, niks noppes nada..
Heb al batterijcheck gedaan van muis en toetsenbord (je moet toch wat) maar dat is 'm ook niet...

dussss.....

gouden tip?

grt

Iris
 
@Dograver : ja, maar da's nog niet hetzelfde als de 'ouderwetse' F8 optie. Daarin krijg je veel meer mogelijkheden, waaronder de veilige modus opstarten en da's een heel andere dan de 'laatst bekende....'en / of 'normaal opstarten'.

@Iris17 : als het aanmeldingsscherm er blijkt te staan (of mogelijk staat) dan zou het eerste gedeelte van hetgeen ik in bericht 4 typte moeten gaan lukken.
 
Laatst bewerkt:
CTRL+SHIFT+ESC zal ook mogelijk alleen maar gaan werken op het moment dat je wel weer op dat blauwe scherm uitgekomen bent.
Dus misschien gewoon aan laten staan en "hopen" dat de PC verder komt.

Maar, nogmaals de vraag, wat zie je? Aan kreten als, ik zie helemaal niets, hebben wij niet heel veel.
Hoor je de PC ook hard ratelen?

Plaats eens een foto van wat je eventueel wel op het scherm hebt staan.

@gast0225, dat weet ik. Het is alleen maar om aan te geven welke opties de TS ziet en wat er vervolgens gebeurt.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan