PC / server schakelt zichzelf uit wegens fout

Status
Niet open voor verdere reacties.

remcop1989

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2012
Berichten
492
Ik heb hier een PC die als server gebruikt wordt en die zichzelf met onregelmatige frequentie uitschakelt. De fout die ik in het logboek terugvindt:

Het proces winlogon.exe heeft het uitschakelen van computer W2K3SERVER namens NT AUTHORITY\SYSTEM geïnitialiseerd.
Reden: Afsluiten van overerfde API
Code: 0x80070000
Type afsluiting: uitschakelen
Opmerking:

Het is iedere keer deze foutcode die in het logboek verschijnt. Op Google wordt ik niet veel wijzer. Het zou iets met de UPS te maken hebben en het zou een geplande uitschakeling zijn, maar er zit geen regelmaat in het uitschakelen.

Wie kan mij van tips / advies voorzien?
 
Welk merk en uitvoering Anti-Virus wordt er gebruikt?

Boel is qua Windows up to date?
 
Welk merk en uitvoering Anti-Virus wordt er gebruikt?

Boel is qua Windows up to date?

Zover ik zie is het enige dat er op draait McAfee Protection Pilot 1.1.1. Verder draait er Microsoft ISA Server op als beveiliging.

Volgens mij is e.e.a. wel goed up te date qua windows.
 
Staat nog meer info in de eventvwr, die code geeft aan dat het heeft gewerkt "0x80070000, The operation completed successfully", de API was in werking gezet maar de oorzaak zelf is niet te vinden op de gegeven info.

Vond niets over McAffee en dit probleem, wel over remote software, wordt Teamviewer o.i.d. gebruikt?
 
Aha 2003. Is er toevallig iemand die Full screen op afstand steeds voor de optie afsluiten kiest. Stom genoeg staat die prominent als eerste optie in beeld bij 2003 server. We hebben in die tijd wel vaker servers weer tot leven moeten wekken
 
Hmm...
Inzoomend op het verhaal van RogerS: Dat betekent dan wel dat het iemand is met Administrator-rechten (dus lid van groep Administrators) of een backup-operator (dus lid van groep Backup Operators) of een Power User (indien geen Windows-domein).
Gewone gebruikers horen dit niet te kunnen, tenzij een of ander pr*tser (via Groepsbeleid, bijv.) het recht alsnog aan gewone gebruikers heeft toegekend.

Tijs.
 
Ik heb hier een PC die als server gebruikt wordt en die zichzelf met onregelmatige frequentie uitschakelt. De fout die ik in het logboek terugvindt:



Het is iedere keer deze foutcode die in het logboek verschijnt. Op Google wordt ik niet veel wijzer. Het zou iets met de UPS te maken hebben en het zou een geplande uitschakeling zijn, maar er zit geen regelmaat in het uitschakelen.

Wie kan mij van tips / advies voorzien?

Begin eerst een met het filteren in de Windows Logboeken> systeem
Filter op het gebeurtenis ID: 1074.

Is ook de omschrijving en alle info per log regel (behalve de datum en tijd uiteraard) identiek?

Wil je anders dat gefilterde logboek eens exporteren en die export anders eens toevoegen aan het ticket?
 
Laatst bewerkt:
Staat nog meer info in de eventvwr, die code geeft aan dat het heeft gewerkt "0x80070000, The operation completed successfully", de API was in werking gezet maar de oorzaak zelf is niet te vinden op de gegeven info.
Vond niets over McAffee en dit probleem, wel over remote software, wordt Teamviewer o.i.d. gebruikt?

Ik kan geen Teamviewer of vergelijkbaar op de server / pc vinden. Wordt naar mijn weten ook niet gebruikt. Staat overigens wel op de gebruikers-pc's, maar ook daar wordt er niets mee gedaan.
Zie volgende afbeeldingen voor 2 logboekentries:
https://ibb.co/gAKgyQ
https://ibb.co/eUEs55


Aha 2003. Is er toevallig iemand die Full screen op afstand steeds voor de optie afsluiten kiest. Stom genoeg staat die prominent als eerste optie in beeld bij 2003 server. We hebben in die tijd wel vaker servers weer tot leven moeten wekken

Hmm...
Inzoomend op het verhaal van RogerS: Dat betekent dan wel dat het iemand is met Administrator-rechten (dus lid van groep Administrators) of een backup-operator (dus lid van groep Backup Operators) of een Power User (indien geen Windows-domein).
Gewone gebruikers horen dit niet te kunnen, tenzij een of ander pr*tser (via Groepsbeleid, bijv.) het recht alsnog aan gewone gebruikers heeft toegekend.

Tijs.

Ik zou niet weten wie er bij ons op afstand moet inloggen. Server wordt door onszelf beheert en niet op afstand. Daarbij lijkt de reden van afsluiten zoals in het logboek vermeld staat niet op een "fout" van een gebruiker / admin.


Begin eerst een met het filteren in de Windows Logboeken> systeem
Filter op het gebeurtenis ID: 1074.

Is ook de omschrijving en alle info per log regel (behalve de datum en tijd uiteraard) identiek?

Wil je anders dat gefilterde logboek eens exporteren en die export anders eens toevoegen aan het ticket?

Hierbij het geëxporteerde logboek gefiltert op gebeurtenis ID 1074.
Bekijk bijlage Export gebeurtenis ID 1074.txt

Ik zie in het logboek dat deze gebeurtenis zich sinds 20 mei 2017 voordoet. Ik ben er pas sinds 1 mei 2017 en het probleem deed zich al voor, vóórdat ik in dienst ben gekomen. Alle info behalve tijd en datum is inderdaad identiek in iedere logregel. Ik heb geen idee wat er sinds die tijd veranderd is.

In 2016 heeft het systeem zich een aantal keer zelf opnieuw opgestart / afgesloten wegens onderhoud (gepland). Maar dat gebeurt al een jaar niet meer.
 
Laatst bewerkt:
We praten over uitschakelen, he, dus niet over herstarten?
Als het herstarten was geweest dan had ik nog aan een BSOD kunnen denken met de Opstart- en herstelinstelling "De computer automatisch opnieuw opstarten" danwel een service (in services.msc ) die zodanig is ingesteld dat als er een probleem optreedt de hele server wordt geherstart (tabblad Systeemherstel).

Indien uitschakelen, én je hebt in het logboek een gebruikersafmelding van een interactieve gebruiker staan op precies dezelfde tijden dat de server 'uit gaat' (logboek Beveiliging), dan zou ik denken aan wat RogerS al denkt, en dat iemand Afsluiten kiest ipv. Afmelden zodra de werkzaamheden klaar zijn.
Verder zou het kunnen zijn dat er een Geplande taak is die de server uitschakelt, bijv. zodanig ingesteld dat die wordt getriggered tijdens aanmelden of afmelden of een (geplande) (onderhouds-)taak in (bijv.) Microsoft SQL Server (of een andere service) die de server uitschakelt.

Overigens ben ik benieuwd wat de richting van het onderzoek van Dograver is qua bepaling oorzaak van het probleem.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Praktisch gezien misschien een optie om de servers eens te gaan upgraden. 2003 is toch al wel erg verouderd en wordt net als XP volgens mij ook niet meer bijgewerkt.
 
@RogerS: Op zich correct, en het klopt dat W2003 niet meer wordt geupdated (behalve bij zeer speciale gevallen, zoals nu recent de update die het Wannacry ransomware kan/had kunnen tegenhouden.) [Overigens krijgen XP en W2003 die update niet vanzelf, moeten ze zelf opzoeken in (bijv.) de Windows Update Catalog (link)].

Echter, ik verwacht niet dat met een upgrade van het server OS het specifieke probleem van de vragensteller wordt opgelost...

Tîjs.
 
Laatst bewerkt:
We praten over uitschakelen, he, dus niet over herstarten?
Als het herstarten was geweest dan had ik nog aan een BSOD kunnen denken met de Opstart- en herstelinstelling "De computer automatisch opnieuw opstarten" danwel een service (in services.msc ) die zodanig is ingesteld dat als er een probleem optreedt de hele server wordt geherstart (tabblad Systeemherstel).

Indien uitschakelen, én je hebt in het logboek een gebruikersafmelding van een interactieve gebruiker staan op precies dezelfde tijden dat de server 'uit gaat' (logboek Beveiliging), dan zou ik denken aan wat RogerS al denkt, en dat iemand Afsluiten kiest ipv. Afmelden zodra de werkzaamheden klaar zijn.
Verder zou het kunnen zijn dat er een Geplande taak is die de server uitschakelt, bijv. zodanig ingesteld dat die wordt getriggered tijdens aanmelden of afmelden of een (geplande) (onderhouds-)taak in (bijv.) Microsoft SQL Server (of een andere service) die de server uitschakelt.

Overigens ben ik benieuwd wat de richting van het onderzoek van Dograver is qua bepaling oorzaak van het probleem.

Tijs.

Zie volgende 2 bijlagen. Dat kom ik wel tegen, met tijden die nagenoeg exact overeenkomen met de gebeurtenis ID's 1074. Ik kan geen aanmelding van een interactieve gebruiker vinden op dezelfde tijden (als ik al goed kijk ??? lees: hoe moet ik daar op zoeken?). Ik zie wel een heel aantal aan- en afmeldingen.... Ik zou het daarbij ook HEEL vreemd vinden als er iemand op afstand inlogt op de server.

Bekijk bijlage Export gebeurtenis ID 17147.txtIMG_0002.JPG


Praktisch gezien misschien een optie om de servers eens te gaan upgraden. 2003 is toch al wel erg verouderd en wordt net als XP volgens mij ook niet meer bijgewerkt.

@RogerS: Op zich correct, en het klopt dat W2003 niet meer wordt geupdated (behalve bij zeer speciale gevallen, zoals nu recent de update die het Wannacry ransomware kan/had kunnen tegenhouden.) [Overigens krijgen XP en W2003 die update niet vanzelf, moeten ze zelf opzoeken in (bijv.) de Windows Update Catalog (link)].

Echter, ik verwacht niet dat met een upgrade van het server OS het specifieke probleem van de vragensteller wordt opgelost...

Tîjs.

True, zijn we aan het overwegen maar wil niet zo van de grond komen. Duurt nog even gezien ook CNC machines in de productiehal via de server lopen. En dus moeten we een productiestop inlassen als we de server willen updaten.


In de startpost gaat het over de winlogon.exe.
https://support.microsoft.com/en-us...r-after-the-windows-logon-screen-saver-starts
Heb je erna ook die event log?

Event ID 6006 kan ik inderdaad terugvinden NÁ de shutdown. Event ID 6008 kan ik in zijn geheel niet terugvinden. We hebben wel een UPS aangesloten op de betreffende kast, maar ik weet niet of die de kast (pc/server) uitzet. Er wordt na aanzetten van de pc / server wél ingelogd, maar daarna wordt er niets meer mee gedaan.
 
@Lange Pier: Interessant artikel/hotfix. Jammerlijk (niet jouw fout) is de omschrijving van de oorzaak op die link onduidelijk aangegeven:
This problem occurs because the Windows logon (Winlogon.exe) process does not ignore the Windows logon screen saver time-out. When the Winlogon.exe process does not ignore the Windows logon screen saver time-out, this causes an abnormal shutdown of the computer.

Ik heb W2003 even aangezet in VMWare om te zien wat ze in vredesnaam zouden kunnen bedoelen met bovenstaande. In desk.cpl , tabblad Schermbeveiliging staat de optie voor de logon screensaver en in knop Energie aldaar -> tabblad Noodvoeding staan evt. instellingen voor de UPS (indien door Windows beheerd, dus niet via (bijv.) PowerChute configuratie etc., en geldt (zover ik me kan herinneren) ook alleen voor serieel aangesloten UPS'en ipv. aangesloten via USB)
M.b.t. het afzetten van Schermbeveiliging van het login-scherm van de console hier of hier (zelfde instructie, de ene met plaatjes, de laatste niet) gekeken worden. (Hier) niet relevant, want er wordt altijd op de console ingelogd, blijkbaar, zo lees ik in de vorige posting.

Bovenstaande geeft mij nog steeds geen duidelijkheid wat er met de cryptisch omschreven reden bedoeld wordt :shocked:, en ik heb zelf dit probleem nooit meegemaakt in W2003, maar mogelijk heeft (alleen) de UPS er iets mee te maken. Uiteraard kan het (bijv.) zijn dat er een korte stroomstoring (of stroomdip) is op de momenten dat W2003 zichzelf afsluit én is de UPS in Windows verkeerd ingesteld (danwel de UPS accu's zijn (bijna) 'op', de UPS is niet (meer) gecalibreerd) etc.
Voor de beeldvorming: Wij gebruikten altijd APCC UPS'en, via USB aangesloten en beheerden die via PowerChute software, dus niet via Windows etc.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Voer de hotfix uit, kwaad kan het niet en kijk of het wat uitmaakt.
Staan 2 mogelijke oorzaken door de UPS naast die van het logon screen die niet van toepassing is daar er al is ingelogd.

Je zou het register eens na kunnen zoeken op "ExitWindowsEx" welke software daar gebruikt van maakt.
 
Type Datum Tijd Bron Categorie Gebeurtenis Gebruiker Computer
Informatie 14-6-2017 8:17:33 USER32 Geen 1074 SYSTEM W2K3SERVER
Informatie 13-6-2017 16:41:23 USER32 Geen 1074 SYSTEM W2K3SERVER
Informatie 12-6-2017 16:45:19 USER32 Geen 1074 SYSTEM W2K3SERVER
Informatie 10-6-2017 15:39:19 USER32 Geen 1074 SYSTEM W2K3SERVER
Informatie 7-6-2017 13:18:41 USER32 Geen 1074 SYSTEM W2K3SERVER
Informatie 4-6-2017 17:09:14 USER32 Geen 1074 SYSTEM W2K3SERVER
Informatie 31-5-2017 7:37:49 USER32 Geen 1074 SYSTEM W2K3SERVER
Informatie 22-5-2017 15:46:48 USER32 Geen 1074 SYSTEM W2K3SERVER
Informatie 20-5-2017 11:29:20 USER32 Geen 1074 SYSTEM W2K3SERVER

Het lijkt er op dat de uitval/uitschakeling ALLEEN tijdens de meer reguliere uren plaatsvindt.
Staat de PC/Server 'savonds gewoon uit?
Deze Server2003 wordt als PC gebruikt. Door wie? Hoeveel mensen hebben toegang tot deze machine?

Voor wat betreft jouw probleem.
Er vindt een "clean" legacy shutdown plaats, echter lijkt deze niet getriggerd te worden door een user maar lijkt mij bijna meer een taak.
Vandaar ook de NT Authority\System
Staat er iets in de taakplanner? Back-ups eens tijdelijk uitschakelen. Staat er ook een UPS tussen die een trigger KAN geven in geval van low voltage?
Welke AV wordt er gebruikt? Wat geeft een losse MBAM scan aan (Mits nog compatible met 2003)
Is er genoteerd wat er op 20-05 gewijzigd is op die PC/Server? Nieuwe software?

https://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa376885(VS.85).aspx

Probleem is dat het aantal mogelijkheden zo gigantisch groot is.

https://www.google.nl/search?q=nt+a...4.69i57j0l5.8288j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

http://ccm.net/forum/affich-59483-system-shutdown
 
Laatst bewerkt:
@Lange Pier: Interessant artikel/hotfix. Jammerlijk (niet jouw fout) is de omschrijving van de oorzaak op die link onduidelijk aangegeven:

Ik heb W2003 even aangezet in VMWare om te zien wat ze in vredesnaam zouden kunnen bedoelen met bovenstaande. In desk.cpl , tabblad Schermbeveiliging staat de optie voor de logon screensaver en in knop Energie aldaar -> tabblad Noodvoeding staan evt. instellingen voor de UPS (indien door Windows beheerd, dus niet via (bijv.) PowerChute configuratie etc., en geldt (zover ik me kan herinneren) ook alleen voor serieel aangesloten UPS'en ipv. aangesloten via USB)
M.b.t. het afzetten van Schermbeveiliging van het login-scherm van de console hier of hier (zelfde instructie, de ene met plaatjes, de laatste niet) gekeken worden. (Hier) niet relevant, want er wordt altijd op de console ingelogd, blijkbaar, zo lees ik in de vorige posting.

Bovenstaande geeft mij nog steeds geen duidelijkheid wat er met de cryptisch omschreven reden bedoeld wordt :shocked:, en ik heb zelf dit probleem nooit meegemaakt in W2003, maar mogelijk heeft (alleen) de UPS er iets mee te maken. Uiteraard kan het (bijv.) zijn dat er een korte stroomstoring (of stroomdip) is op de momenten dat W2003 zichzelf afsluit én is de UPS in Windows verkeerd ingesteld (danwel de UPS accu's zijn (bijna) 'op', de UPS is niet (meer) gecalibreerd) etc.
Voor de beeldvorming: Wij gebruikten altijd APCC UPS'en, via USB aangesloten en beheerden die via PowerChute software, dus niet via Windows etc.

Tijs.

Ik zie de optie voor de logon screensaver niet staan, dus ga er van uit dat dit niet van toepassing is. Bovendien wordt er inderdaad altijd ingelogd als de pc / server aangezet wordt, waarna op na x tijd de pc zichzelf vergrendeld. Ook maken we gebruik van APC Powerchute voor de UPS.
Ik begin ook steeds meer aan de UPS te denken eigenlijk, maar heb te weinig verstand van UPS om hier iets over te kunnen zeggen. Kan ik bijvoorbeeld ergens nagaan dat er een korte stroomstoring is geweest of de UPS verkeerd is ingesteld?
Hoe weet ik of de accu's bijna op zijn of dat hij niet gecalibreerd is?



Voer de hotfix uit, kwaad kan het niet en kijk of het wat uitmaakt.
Staan 2 mogelijke oorzaken door de UPS naast die van het logon screen die niet van toepassing is daar er al is ingelogd.

Je zou het register eens na kunnen zoeken op "ExitWindowsEx" welke software daar gebruikt van maakt.

Ben een beetje huiverig hiervoor, gezien ik niet wil dat er iets mis gaat. We zijn immers in productie en ik kan geen risico nemen dat een machine uitvalt. Ik wil de hotfix dus als laatste optie houden zodra we een productiestop kunnen inlassen.
Als ik zoek op "ExitWindowsEx" kan ik daar niets van vinden in het registry.



Type Datum Tijd Bron Categorie Gebeurtenis Gebruiker Computer
Informatie 14-6-2017 8:17:33 USER32 Geen 1074 SYSTEM W2K3SERVER
Informatie 13-6-2017 16:41:23 USER32 Geen 1074 SYSTEM W2K3SERVER
Informatie 12-6-2017 16:45:19 USER32 Geen 1074 SYSTEM W2K3SERVER
Informatie 10-6-2017 15:39:19 USER32 Geen 1074 SYSTEM W2K3SERVER
Informatie 7-6-2017 13:18:41 USER32 Geen 1074 SYSTEM W2K3SERVER
Informatie 4-6-2017 17:09:14 USER32 Geen 1074 SYSTEM W2K3SERVER
Informatie 31-5-2017 7:37:49 USER32 Geen 1074 SYSTEM W2K3SERVER
Informatie 22-5-2017 15:46:48 USER32 Geen 1074 SYSTEM W2K3SERVER
Informatie 20-5-2017 11:29:20 USER32 Geen 1074 SYSTEM W2K3SERVER

Het lijkt er op dat de uitval/uitschakeling ALLEEN tijdens de meer reguliere uren plaatsvindt.
Staat de PC/Server 'savonds gewoon uit?
Deze Server2003 wordt als PC gebruikt. Door wie? Hoeveel mensen hebben toegang tot deze machine?

Voor wat betreft jouw probleem.
Er vindt een "clean" legacy shutdown plaats, echter lijkt deze niet getriggerd te worden door een user maar lijkt mij bijna meer een taak.
Vandaar ook de NT Authority\System
Staat er iets in de taakplanner? Back-ups eens tijdelijk uitschakelen. Staat er ook een UPS tussen die een trigger KAN geven in geval van low voltage?
Welke AV wordt er gebruikt? Wat geeft een losse MBAM scan aan (Mits nog compatible met 2003)
Is er genoteerd wat er op 20-05 gewijzigd is op die PC/Server? Nieuwe software?

https://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa376885(VS.85).aspx

Probleem is dat het aantal mogelijkheden zo gigantisch groot is.

https://www.google.nl/search?q=nt+a...4.69i57j0l5.8288j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

http://ccm.net/forum/affich-59483-system-shutdown

De PC staat 's avonds en 's nachts gewoon aan. We zijn met 4 medewerkers en 1 eigenaar in het bedrijf. De betreffende server / pc wordt ENKEL als server ingezet en staat ook in de server ruimte. Hij wordt ook alleen gebruikt als er iets op / aan de server gedaan moet worden. Verder niet. In theorie hebben alle medewerkers + eigenaar toegang tot de PC. In praktijk gebruik alleen ik de pc.
Ik kwam er gisteren wel achter dat een van onze medewerkers (CNC operator) een terminal verbinding maakt met de server voor het besturen van een CNC machine. Hij heeft me laten zien hoe hij afsluit en hij sluit alleen de terminal sessie af. Een test leid ertoe dat dit NIET de reden is waarom de server uitgaat. Bovendien staat de terminal sessie overdag altijd aan en wordt hij niet afgesloten tijdens werkuren.

In de taakplanner (Configuratiescherm --> geplande taken) staat enkel de taak "ShadowCopyVolume". Ik zie geen correlatie in het logboek tussen deze taak en het uitzetten van de pc / server qua tijden en datum.
Ik zie dat "Symantec backup exec" draait en alleen maar "failed" heeft als status van backups. Ik heb deze eens on hold gezet. Ik zie ook hier geen overeenkomst tussen backuppen en uitzetten van pc / server qua tijden en datum. Ik heb de backups in elk geval eens "on hold" gezet.
Er staat inderdaad een UPS tussen, maar ik weet niet of die een trigger kan geven in geval van low voltage? Ik zie in het event log van de UPS wel een aantal "power failed" meldingen staan, maar die komen qua datum en tijd niet overeen met het uitschakelen van de pc. Ik zie verder geen over- of undervoltage meldingen in het event log van de UPS.
Er draait McAfee als virusscanner.
Zover mij bekend (ik werkte hier toen al) en gezien de "grootte" van het bedrijf is er op 20-5 niets aan de pc/server gewijzigd en ook geen nieuwe software geïnstalleerd. Ik zie wel frequent terugkerende foutmeldingen over printerstuurprogramma's die onbekend zijn, maar die komen ook in januari van dit jaar en daarvoor al voor in het log, dus ook hier: geen overeenkomst met het uitschakelen van de server.
MBAM Staat er niet op en kan ik helaas ook niet downloaden.
 
Uh... Ik geef een aantal hints over de UPS, maar jij meldt verder, behalve dat je denkt dat mogelijk de UPS er mee te maken heeft helemaal 0,0 over de UPS.

Dus veeg ik even de zaken bij elkaar die ik m.b.t. UPS heb gezegd:
a. Kijk in het Energie -> tabblad Noodvoeding of daar de UPS (-instellingen) 'aan' staan. Indien ja, dan kunnen we daar op inzoomen, maar we moeten wel weten óf hij daar 'aan staat.
b. Welk merk + type UPS is het?
c. Is de UPS via seriele kabel (een DB9 seriële kabel) of via USB is aangesloten op de server?
d. Is er beheersoftware geïnstalleerd vanuit de fabrikant van de UPS op de server, zodat dáár de instellingen (en calibraties, uitlezen power-levels etc.) van de UPS te beheren zijn? Ik noemde al PowerChute software indien het een APC/APCC UPS betreft, maar elke fabrikant kan eigen software daarvoor hebben.

Hier kun je wel even mee vooruit. In uiterste instantie zou je (op een niet-productie moment) kortstondig de stroomkabel van de UPS kunnen afhalen en kijken of de server zich dan (meteen) afsluit. Uiteraard blijft de stroomkabel tussen UPS en server gewoon zitten, het gaat echt om de stroomkabel van het stroomnet naar de UPS.

Tijs.
 
Uh... Ik geef een aantal hints over de UPS, maar jij meldt verder, behalve dat je denkt dat mogelijk de UPS er mee te maken heeft helemaal 0,0 over de UPS.

Dus veeg ik even de zaken bij elkaar die ik m.b.t. UPS heb gezegd:
a. Kijk in het Energie -> tabblad Noodvoeding of daar de UPS (-instellingen) 'aan' staan. Indien ja, dan kunnen we daar op inzoomen, maar we moeten wel weten óf hij daar 'aan staat.
b. Welk merk + type UPS is het?
c. Is de UPS via seriele kabel (een DB9 seriële kabel) of via USB is aangesloten op de server?
d. Is er beheersoftware geïnstalleerd vanuit de fabrikant van de UPS op de server, zodat dáár de instellingen (en calibraties, uitlezen power-levels etc.) van de UPS te beheren zijn? Ik noemde al PowerChute software indien het een APC/APCC UPS betreft, maar elke fabrikant kan eigen software daarvoor hebben.

Hier kun je wel even mee vooruit. In uiterste instantie zou je (op een niet-productie moment) kortstondig de stroomkabel van de UPS kunnen afhalen en kijken of de server zich dan (meteen) afsluit. Uiteraard blijft de stroomkabel tussen UPS en server gewoon zitten, het gaat echt om de stroomkabel van het stroomnet naar de UPS.

Tijs.

Dank voor de hulp!

a. ik zie onder configuratiescherm --> energiebeheer niet eens het tabblad noodvoeding.
b. apc smart ups 750
c. UPS is via seriele kabel (DB9) aangesloten op de server. Zoals hier
d. op de server staat het programma APC Powerchute.

Stroomkabel uittrekken moet ik eens proberen straks.
 
M.b.t. a.: Beter lezen, want ik schreef: in desk.cpl , tabblad Schermbeveiliging staat de optie voor de logon screensaver en in knop Energie aldaar -> tabblad Noodvoeding staan evt. instellingen voor de UPS

Ik (of iemand anders) zal later wel wat schrijven over PowerChute.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan