• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Unieke waarden tellen met voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

AnnekeB16

Gebruiker
Lid geworden
3 aug 2016
Berichten
10
Ik wil graag tellen hoeveel bezoekdagen de verschillende gebruikers in een bepaalde periode hebben gedaan.

Ik ben al aan het stoeien geweest met aantal.als, interval, vergelijken en dergelijke maar kom er niet uit.

Kan iemand mij op weg helpen?

Anneke

Bekijk bijlage vbHelpMij.xlsx
 
Dat kun je met een simpele draaitabel berekenen. Gebruiker als Rijlabel en Datum als waarde kiezen.
 
Een draaitabel is inderdaad een prima oplossing.
Maar waarom werkt aantal.als bij jou niet?
in C17:
Code:
=AANTAL.ALS($D$2:$D$11;B17)
 
Oké, ik ben niet duidelijk geweest merk ik.

Beide oplossingen werken in zoverre dat hiermee alle data worden geteld. Daarmee heb ik het aantal doorgevoerde bezoeken.
Maar ik wil weten hoeveel bezoekdagen er zijn geweest. Dat wil zeggen dat een datum die meerdere keren voorkomt slechts één keer meegeteld moet worden.

In dit voorbeeld is de uitkomst dus voor gebruiker Jan 2 (met 3 bezoeken) en voor gebruiker Henry 6 (met 7 bezoeken).

Vandaar dat ik aantal.als niet kan gebruiken.

Anneke
 
zo dan?
Code:
=SOMPRODUCT(1/AANTAL.ALS($B$2:$B$11;$B$2:$B$11);--($D$2:$D$11=B17))
 
Laatst bewerkt:
Helaas, dit gaat de mist in als een datum meer dan twee keer voorkomt.

Anneke
 
Je hebt gelijk. Als ik een datum wijzig werkt het gewoon.
En als ik regels toevoeg (onderaan) en de formule overeenkomstig aanpas werkt het ook.

Op het moment dat ik een lege regel invoeg (die ik daarna vul met gegevens), krijg ik echter vreemde resultaten. De formule wordt automatisch aangepast met de juiste range, maar desondanks is het resultaat niet correct.

Maar goed, daar kan ik wel mee leven! :d

Bedankt voor de hulp.

Anneke
 
Zit een fout in de formule.
Gebruik deze:
Code:
=SOM(--(INTERVAL(ALS($D$2:$D$13=G3;$B$2:$B$13);$B$2:$B$13)>0))
is een Matrix formule dus afsluiten met Ctrl+Shift+Enter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan