Passthrough router en NAS VPN

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Berichten
672
Hallo Allemaal,

Ik ben van plan om een Synology NAS aan te schaffen. Deze NAS heeft de mogelijkheid om als VPN server te dienen.
Ik heb mijn router al gecontroleerd, die is geschikt voor VPN passthrough. (TP-LINK Archer C7).

IK heb wel een dynamisch IP adres. Op mijn router heb ik de mogelijkheid om een verbinding te maken met een dynamic ip server. Ik heb gekozen voor NO-IP (www.no-ip.com).

Kan ik met deze middelen nu een goed bereikbare VPN server maken?

Ik hoef nog niet te weten hoe het allemaal ingesteld moet worden, ik wil alleen graag weten of ik met een dynamisch IP icm NO-IP en de Synology NAS een VPN server kan laten draaien.

IK hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,

Nossie
 
Ga je eerst afvragen of:
a. Er niet een router(-modem) vóór de TP-link staat die roet in het eten kan gooien. Werkt die echter als een bridge (dus de TP-Link krijgt het publieke ip-adres van je Internet-provider), dan zou je wat aan die VPN Passthrough kunnen hebben. Indien er wél een router staat voor de TP-Link, dan moet je dáár kijken wat je allemaal kunt instellen m.b.t. VPN Passthrough, portforwarding etc.
b. De Synology rechtstreeks aan de TP-Link verbonden wordt, dus niet dat je áchter de TP-Link nóg een router hebt waar je de TP-Link op wilt aansluiten (een switch is geen probleem, het gaat echt over een router).
c. Zie het artikel hier welke soorten VPN's via VPN Passthrough doorgelaten kunnen worden. Vergelijk dat met de Synology, dus dat je niet een VPN opzet van een verkeerd type op de Synology waarvoor de VPN Passthrough van de TP-Link geen nut heeft. OpenVPN kan dus niet, maar wel PPTP, L2TP en IPSec (ESP).
d. Bedenk ook dat de upload snelheid van je Internet verbinding bepaalt hoe snel je bestanden etc. kunt openen/kopiëren vanaf een pc die zich (op dat moment) op Internet zich bevindt. En andersom geldt dat het kopiëren naar de Synology op dat moment (o.a.) afhankelijk is van de upload snelheid van de Internet verbinding waar de pc zich op dat moment op bevindt.

Je begrijpt dat ik zelf nogal 'moeite' heb met het inrichten van een NAS die bereikbaar zou moeten zijn vanaf Internet, gegeven de zaken die ik hier boven noem. Nog afgezien van mogelijke beveiligingsaspecten ook.

PS: Een ex-collega gebruikte een OwnCloud plugin op de Synology, zover ik me herinner geen VPN. Bekijk dus ook die optie.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een Caiway glasvezel modem. Ik kan hier zelf niet inkomen.
De TP-link router krijgt het ip adres van Caiway.

Snelheid is geen probleem 500/500Mbs

Dit zijn de VPN soorten die de router mee overweg kan....

VPN
PPTP Passthrough: Enable Disable
L2TP Passthrough: Enable Disable
IPSec Passthrough: Enable Disable

Dit zijn volgens mij de meest gebruikte en ook door Synology als ik het goed gelezen heb.

Kan het dan met een dynamic IP?


mvrgr.

Nossie
 
Lijkt mij van wel, ja, als je in de VPN client software dat no-ip adres aangeeft om mee te verbinden. Uiteraard raak je wel de VPN verbinding kwijt als de provider tijdens een VPN sessie het ip-adres van Internet verandert(!)
Niet helemaal duidelijk door je verwoord, maar de TP-Link krijgt het publieke ip-adres op zijn WAN/Internet aansluiting? Dus als je in de TP-Link inlogt en kijkt bij de WAN/Internet status, dan staat daar hetzelfde (publieke) ip-adres dat je ziet als je vanaf je thuisnetwerk http://www.watismijnip.nl raadpleegt voor je publieke ip-adres?

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt mij van wel, ja, als je in de VPN client software dat no-ip adres aangeeft om mee te verbinden. Uiteraard raak je wel de VPN verbinding kwijt als de provider tijdens een VPN sessie het ip-adres van Internet verandert(!)
Niet helemaal duidelijk door je verwoord, maar de TP-Link krijgt het publieke ip-adres op zijn WAN/Internet aansluiting? Dus als je in de TP-Link inlogt en kijkt bij de WAN/Internet status, dan staat daar hetzelfde (publieke) ip-adres dat je ziet als je vanaf je thuisnetwerk http://www.watismijnip.nl raadpleegt voor je publieke ip-adres?

Tijs.

Dit is inderdaad het geval.....
 
Ik zie geen belemmering, dan, maar kijk zeker ook naar OwnCloud op de Synology en lees je goed in wat je voor een werkende VPN allemaal moet doen in de router en in de Synology.
Ik raad je aan om dat te doen vóórdat je de Synology aanschaft, zodat je evt. nog van aankoop kunt afzien als de mogelijkheden of het instellen ervan tegenvallen etc.
[Natuurlijk afhankelijk hoe belangrijk OwnCloud of VPN voor je is.]

Tijs.
 
Oké, dank je wel voor je advies. Ik zal e.e.a. nog eens grondig doornemen en kijken of het allemaal goed te doen is.

Het belangrijkste voor mij is dat ik vanaf laptop en tablet gewoon buitenshuis op mijn eigen netwerk kan werken.

Mvrgr.

Nossie
 
Ik zelf programmeer ook VPN's, maar dan rechtstreeks op de router, dus niet op een apparaat daar weer áchter. Vandaar die vele waarschuwingen, ook omdat VPN's zélf ook geen gemakkelijke kost zijn.

Succes ermee, graag gedaan m.b.t. de adviezen en waarschuwingen.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan