• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde berekenen ondanks #N/A in sommige cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bruce012

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2005
Berichten
138
Ik wil graag over een x aantal cellen het gemiddeld berekenen.
In sommige cellen staat #N/A (dit wil ik zo laten omdat hier een grafiek van opgemaakt word)
Hoe kan ik er toch voor zorgen dat het gemiddelde berekend word ondanks de #N/A in sommige cellen?
BVD voor de hulp!

Voorbeeldbestandje
Bekijk bijlage 2Voorbeeld 15-06-2017.xlsx
 

Bijlagen

  • Voorbeeld 15-06-2017.xlsx
    14,7 KB · Weergaven: 46
Laatst bewerkt:
in N18
Code:
=GEMIDDELDE(ALS(ISFOUT(N2:N8);"";N2:N8))
Dit is een matrixformule dus afsluiten met CTRL + SHIFT + ENTER
 
in N18
Code:
=GEMIDDELDE(ALS(ISFOUT(N2:N8);"";N2:N8))
Dit is een matrixformule dus afsluiten met CTRL + SHIFT + ENTER

Ik begrijp het niet goed.
In kolom N moeten de gemiddelden komen te staan van kolom B, F en J
Hoe komt het er dan uit te zien?
 
IK kom er nog op terug -.- kom er nu zelf ook ff niet uit
 
Laatst bewerkt:
Andere optie (geen matrix-formule):
Code:
=(ALS.FOUT(B2;0)+ALS.FOUT(F2;0)+ALS.FOUT(J2;0))/(3-ISFOUT(B2)-ISFOUT(F2)-ISFOUT(J2))
 
Laatst bewerkt:
Andere optie (geen matrix-formule):
Code:
=(ALS.FOUT(B2;0)+ALS.FOUT(F2;0)+ALS.FOUT(J2;0))/(3-ISFOUT(B2)-ISFOUT(F2)-ISFOUT(J2))

@Alex, bedankt voor het meedenken!
Ik heb in totaal bijna 60 kolommen waarop ik dit toe moet passen, dus dan is dit misschien minder handig?
 
Inderdaad. Juiste conclusie... voor 3 of 4 is het wel te doen, maar voor 60 is het andere koek.

Probeer deze eens (zelf aanpassen aan je eigenlijke sheet):
Code:
=SOM(ALS(REST(KOLOM($A2:$K2)-2;4)=0;1;0)*ALS.FOUT($A2:$K2;0))/SOM(ALS(REST(KOLOM($A2:$K2)-2;4)=0;1;0)*NIET(ISFOUT($A2:$K2)))
Matrixfunctie, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter na invoeren/wijzigen.
 
Laatst bewerkt:
Kan het met de volgende botte bijl?
Code:
=AVERAGEIF(B7:J7;"<1")
 
haha :)

Werkt bij mij ook in het echte bestand!

Zou het ook nog mogelijk zijn dat er #N/A komt te staan ipv #DIV/0! als er in de hele reeks niets valt op te tellen, is dat mogelijk?
 
^ Dat is volgens mij een echte oplossing. Ik kende deze functie niet. Dus dan wordt 't:
Code:
=IFERROR(AGGREGATE(1;6;B2;F2;J2);"#NA")
 
Ja. Het probleem met mijn botte bijl methode is dat dit kan leiden tot fouten. Stel bv. dat één van de tussenliggende waarden kleiner is dan 1 dan wordt deze meegenomen in de berekening van het gemiddelde. Op dit moment kan dit misschien niet, maar echt toekomstvast is het niet. Het zal niet de eerste keer zijn dat een programmeur een waarde gebruikt die "toch nooit voor zal komen" die later leidt tot de meest vreemde fouten.
 
Ik heb het toegepast en werk prima.
Wel heb ik op het einde een aanpassing gedaan naar ;NA()) ipv ;"#NA") zodat de grafiek deze cellen niet meeneemt.

Heb ik nog een vraagje:
Nu ik het gemiddelde heb van alle meetpunten zou ik graag nog op een gemiddelde uitkomen per meetpunt
Hiervoor moet ik het aantal meetpunten tellen die data bevatten (dus zonder #NA) en het gemiddelde percentage delen door dit aantal.
Hoe krijg ik het voor elkaar dat excel de cellen met geldige data optelt? :)

Bestandje
Bekijk bijlage Voorbeeld 16-06-2017.xlsx
 
Met de functie SUBTOTAL.
Code:
=SUBTOTAL(2;B2;F2;J2)
2 geeft aan dat je een COUNT wilt doen. Hierbij worden de #NA waarden genegeerd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan