• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Interpoleren en extrapoleren in excel voor vele waarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ruubdude

Gebruiker
Lid geworden
15 jun 2017
Berichten
6
Ik heb een blad in excel met op de y-as alle landen van de wereld. Op de x-as de jaren 1960-2015. Ik moet voor elk land het water verbruik berekenen maar er zijn maar enkele waarden gegeven per land. Het jaar waarvan de waarden wel bekend zijn kan per land verschillen. Ik moet dus de lege plekken opvullen voor alle landen. Hoe kan ik dit doen zonder elke keer maar weer een trendline op te stellen per land. Ik heb namelijk meerdere bladen waarvoor ik dat moet doen dus per blad geldt dit steeds voor alle landen. Dat is erg tijd consumerend
...

Ik gebruik Excel
...
Per land telkens de trendline opstellen met TREND, VOORSPEL of de trendline uit de grafiek halen. Dit tot nu toe geprobeerd maar duurt erg lang
 
Ik gebruik Excel
Dan ben je op het juiste forum. Welkom.

Ik heb een blad in excel met op de y-as alle landen van de wereld.
Goed gebruik op dit forum is om dit bestand dan hier te plaatsen (of een representatief voorbeeld hiervan). Dat voorkomt overtypen, gokken, verkeerde oplossingen...
 
Ruud,

Welkom op Helpmij.nl!

Het is een goede gewoonte om een vraag te illustreren m.b.v. een voorbeeld excelbestand waarin het gestelde probleem voorkomt.

Anders moeten helpers eerst gaan zitten bedenken hoe jou bestand er uitziet, met bijna 100% kans op een fout advies aan jou.
 
Het waterverbruik van sommige landen (kijk bijvoorbeeld eens naar algerije) loopt van jaar tot jaar enorm uiteen. Bij deze gegevens heeft inter- of extrapoleren geen enkele zin. Mijn advies: maak een grafiek maar verbind de punten NIET.

Verder zijn de jaartallen onjuist, alle tientallen missen hun nul aan het einde (198 ipv 1980, etc).
Tenslotte, en dit is denk ik ernstig: je data is niet opgeschoond, er komen negatieve waarden in voor en ergens staat het exorbitante verbruik van 1.3 e +45 (Mongolie, 1991).
 
Deze waarde zijn afgeleid aan de opbrengst die ze hebben gegenereerd in de mining sector. Echter wel in eigen valuta. Stap twee was het omzetten in US dollar. Stap drie in net present value. Vervolgens maal het water verbruik per dollar . Door al deze stappen kunnen er dus gekke waarden in zitten, denk aan inflatie ed. Maar de jaar reeks is een kopieerfoutje van mij
Die moet inderdaad gewoon doorlopen van 1960-2015 excuus
 
Ik neig het met jkpieterse eens te zijn: De basisdata moeten wel inter- of extrapolatie zinvol maken, anders heeft het geen zin. Betekent dat je (omdat je meerdere inter- en extrapolaties doet, niet slechts 1) je (liefst vooraf al) criteria zult moeten aanleggen waar onder je bepaalde inter- of extrapolaties verwerpt (danwel weglaat) omdat ze 'nergens op slaan' en daarmee geen nut hebben.

Tijs.
 
Precies wat ik wilde zeggen. Als de gegevens wild op een neer gaan is interpolatie zinloos want die levert onzin op.
 
Als ik je tekst uit #7 lees dan zijn de getallen in de Excel de opbrengsten die zijn gegenereerd in de mining sector in hun eigen valuta. Lees ik dit goed? Volgens mij zul je dan eerst moeten kijken naar de inflatie en correcties (zoals in Rusland waarbij men besloot tot het introduceren van de nieuwe roebel die 1000x zoveel waard was als de oude roebel) voordat het zinvol is de getallen verder te gebruiken.
 
De waarden zijn inprincipe al omgezet in US dollars in de present values. Echter kunnen er soms wat gekke waardes uit zijn gekomen. Voor de meeste landen hoeft dit niet een probleem te zijn. Maar het is inderdaad niet de bedoeling dat er negatieve waardes uit komen. Er wordt immers altijd wel wat water gebruikt. Ik heb een kleine flowchart bijgevoegd waarin te zien is hoe de data is omgevormd. Daarnaast heb ik een excel meegestuurd die wellicht overzichtelijker is en waar beter geinterpoleerd kan worden. Ditmaal gaat het om water gebruik bij nucleaire stroomopwekking. De eerste landen heb ik handmatig geïnterpoleerd. Ik hoop nu iets duidelijker te zijn!
Bekijk bijlage WF nuclear.xlsxflowchart mining.JPG
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan