kabeltje trekken: UTP of afgeschermd?

Status
Niet open voor verdere reacties.

madmuppet

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 dec 2001
Berichten
2.273
Lotgenoten, ik heb wat advies nodig….

Ten behoeve van de monitoring van een zonnepanelensysteem wil ik een kabel aanleggen van de meterkast naar de zolder. Ja, dat kan eventueel ook met WiFi, echter het signaal laat wat te wensen over.:(
Het traject wat die kabel moet gaan volgen is een kleine uitdaging. Ik wil hem niet door het hele huis ergens op de plint spijkeren, daarom ik zou hem het liefst door een bestaande installatiebuis trekken. Helaas zijn er geen lege installatiebuizen meer over, dus de enige optie is om de kabel in één buis, samen met de elektrische bedrading te trekken.

Vraag is echter, wat voor kabel heb ik dan nodig? Cat 5, Cat6? De dataoverdracht is beperkt, dus ik denk dat ik wel met een Cat5 uit de voeten kan. Vraag is dan ik een “gewoon” UPT kabeltje kan trekken, of dat het noodzakelijk is een afgeschermde kabel te gebruiken. In dat laatste geval, welke dan? UFTP, FUTP, SFTP, SFUTP….? En kan ik daar zelf gemakkelijk ook een afgeschermde RJ45 stekker op maken?
 
Utp cat5 is ruim voldoende.
Heb niet de mogelijkheid om naar zolder via de buis van je thermostaat de kabel te trekken?
Of anders via powerplugs die over utp beschikken? Hoef je ook geen kabels te trekken naar zolder.
 
Ga met Jackall mee....
Wou net zeggen: powerline-adapters zijn juist voor dit doel een uitkomst aangezien de data-hoeveelheid en snelheid eigenlijk maar minimaal zijn...
Dat zou mijn keuze zijn i.p.v. met een kabel te gaan rommelen.
 
Thermostaat? Die gaat naar de meterkast, daar zit de aansluiting van de stadsverwarming:rolleyes:
Powerline-adapter zou ook nog kunnen ja, maar ik vond gewoon een kabel met een wandcontactdoosje wel zo netjes.
 
Iets anders dan stroomdraden mag er niet in die buis. Brand je huis af heb je mogelijk een groot probleem.

Dat terzijde. Het signaal gaat flink last hebben van de stroomdraden. Ik zou voor PowerLine gaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan