cd rom speler

Status
Niet open voor verdere reacties.

stroo

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2007
Berichten
98
goede morgen mijn naam is fred ik heb een laptop HP probook 4730s ik wil er een nieuw windows 10 er op zetten maar mijn cd rom ziet niet de dvd met windows 10 er op ook een cd ziet hij niet kunnen jullie mijn helpen wat ik moet doen
 
Als het een 'echte' Microsoft DVD is (en geen 'eigen; baksel waarvan onbekend is of het wel werkt) dan zal je in het bios van de machine de opstartvolgorde (boot volgorde) moeten veranderen waarbij opstarten van CD/DVD als 1e komt te staan. Bios kom je in door direct na het aanzetten van de machine F10 in te drukken,
 
Helemaal compleet is de melding niet:
a. Werkt de CD/DVD speler onder Windows wel goed? En kun je er daar wel alles in stoppen en is zichtbaar (data-DVD/data-CD/audio-CD)?
b. Welke Windows versie staat nu op de laptop?

Niet dat ik alles kan beantwoorden, maar ik vermoed dat, als vraag a. met Ja is te beantwoorden (meerdere opties zijn (tegelijk) mogelijk):
i. De W10 DVD is níet UEFI gebaseerd, terwijl de BIOS voor succesvol opstart vanaf DVD/CD dat wel vereist.
Indien i., dan in de BIOS de instellingen gaan verbouwen, zodanig dat UEFI boot niet wordt gebruikt en ook niet Safe boot en ook niet Fast boot.
De instellingen daaromtrent zijn (in jouw BIOS):
Legacy Bios Boot moet op Enabled staan, dus het vinkje weghalen bij UEFI Boot Mode
Secure Boot moet op Disabled staan
Fast Boot moet op Disabled staan
Schrijf altijd even op hoe het nu staat, ter referentie voor evt. terugdraaien op een latere datum.
UEFI Boot Mode en Fast Boot staan alvast in de bijlage/plaatje, die dus allebei uitgezet moeten worden. Mogelijk staat Secure Boot ook op dat BIOS zelfde scherm, alleen moet je dan 'naar beneden', omdat niet alle opties op 1 scherm passen (zie ook de trekbalk aan de rechterkant).
Uiteraard moet je (voor het evt. opstarten van CD (dus niet DVD)
ii. De CD/DVD die je gebruikt is niet opstartbaar, oftewel "verkeerd gebrand" (dus zonder zgn. bootsector etc.)
iii. CD boot staat uit (zie onderstaand plaatje), dus het vinkje staat niet aan bij "CD-ROM Boot" terwijl je die die wel nodig hebt om van CD/DVD te kunnen opstarten.
iv. [Zoals gast0225 al suggereerde] dat de opstartvolgorde niet de voorrang geeft aan CD/DVD maar aan de harddisk. Je zult dan zelf het Boot menu moeten kiezen of de opstartvolgorde in de BIOS aanpassen zodanig dat voorrang wordt gegeven aan CD/DVD en (pas daarna) aan de harddisk.

Verder zou het handig kunnen zijn dat je je het Startup Menu Delay (Sec.) van 0 op (bijv.) 6 seconden zet (bovenste instelling op onderstaand plaatje, die in blauw is geselecteerd), zodat je meer tijd krijgt voor het indrukken van toetsen tijdens het opstarten van de laptop (bijv. om het boot menu te kunnen kiezen).

Tijs.

attachment.php
 

Bijlagen

  • Probook_BIOS.jpg
    Probook_BIOS.jpg
    73,3 KB · Weergaven: 104
Laatst bewerkt:
cd speler

het is op gelost de dvd speler is stuk, en ik ben nu via de usb aan het instaleren jullie bedankt voor jullie hulp:thumb::thumb::thumb::thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan