Waarschuwing AMD processoren

Status
Niet open voor verdere reacties.

mdwt

Gebruiker
Lid geworden
18 jun 2017
Berichten
15
Even geleden kocht ik een PC met een AMD Phenom II. Bij iemand die die dingen bouwt naar wens. Hij doet het nog steeds goed. Ik voel me altijd opgelicht als ik meega met bepaalde dingen. Nieuwe computerapparatuur is daar vaak een goed voorbeeld van. Daarom koos ik eerlijk gezegd ook voor een AMD-systeem.

Maar de koeler daarvan werd heel erg lawaaierig. Dus ik zocht of anderen daar ook last van hadden. En ja en hier kon iets aan gedaan worden door een nieuwe ventilator of even smeren. Op een manier die goed uitgelegd werd op YouTube.

Maar waar kwam ik nog meer achter: de ventilator van de processor staat irrieel hoog ingesteld! En dit kan werkelijk beeldschoon gewijzigd worden in de BIOS. (Op mijn Asus moederbord bij ''system/hardware monitor'').

De ventilator ging altijd naar 100%. Dit was echt irrieel! Dat kun je je bijna niet voorstellen. Net een vliegtuigmotor.

Misschien interessant om het verderop in dit onderwerp over te hebben: Speedfan.

Er was wel wat software geleverd bij het moederbord die die herrie wat kon matigen. Cool & quiet. Maar dat werkte lastig. Als wat zwaardere programma's gebruikt, die trouwens wel zouden moeten kunnen.

En op XP, waar ik een voorkeur voor heb was de herrie soms al helemaal niet te doen. Dus liet ik dat een tijd zitten. Op windows 7 ging het iets beter. Maar nog slecht. En met Cool & quiet geinstalleerd.

Goed. Maar ik kan de ventilator zó op 30% zetten, heel erg stil, meer stil dan sommige Intel computers die ik ken. Als er even geventileerd moet worden om processor temperatuur.

En de temperatuur blijft in principe goed. En er kan eventueel ook een wat grotere ventilator op geplaatst worden. Die zijn stiller omdat ze groter zijn.

Dit gaat echt te ver. Een AMD processor hebben = dit weten volgens mij.

Zijn er anderen die ook een AMD hebben en ook die herrie kennen? Zelfs nu?

Met de warmte nu is 40% ventilatorsnelheid misschien beter. Als de BIOS gebruikt. Als meer totaal veilig. Iets té misschien. En zo handmatig. Speedfan is nu bij mij iets hoger dan 30% op sommige momenten. Door dit handmatige gedoe (Speedfan is wel erg automatisch) kwam ik er trouwens achter dat ik een tweede computer van mij, een HP met Intel processor aan het opblazen ben. Ik heb nu (eventueel tijdelijk) een programma dat de processortemperatuur laat zien. En de ventilatorsnelheid moest ik bij die andere computer absoluut verhogen. En dat kan alleen handmatig in de BIOS. Soms geeft een computer geen ventilatorcontrole af. Speedfan werkt wel, maar het apparaat dat die controle geeft kan na selectie ervan niet ingesteld worden op controle door software.

Misschien interessant om het te hebben over dit soort dingen.
 
Laatst bewerkt:
Warrig verhaal.
Als je wat meer weet over processoren dan weet je dat AMD processors over het algemeen warmer worden dan die van Intel.
AMD processors en videokaarten worden op forums ook niet voor niets vaak aangeduid als "heethoofden" vanwege het feit dat ze knap warm / heet kunnen worden....
En dus heb je meer koeling nodig in de vorm van een processor-koeler die een hoger koelvermogen heeft en een behuizing die plaats biedt aan tenminste 2 kastventilatoren om een goede luchtstroom in je behuizing te realiseren.
Ventilatoren en processor-koelers zijn er in alle soorten, maten, merken en prijzen.
Over het algemeen geldt: hoe groter de diameter, hoe lager het toerental en dus hoe minder geluidsdruk.
Maar ook dat verschilt per merk, vaak zie je dat terug in een hogere verkoopprijs.

Veel mensen kijken bij aanschaf van pc's en/of koelers alleen naar de prijs omwille van het budget, het mag eigenlijk niks kosten.
Dan moet je achteraf ook niet klagen vind ik persoonlijk, alle waar naar zijn geld en als je je goed inleest, met name reviews van bepaalde onderdelen, kom je zelden voor verassingen te staan.
Ik vind de titel van je post dus niet toepasselijk.....
 
Laatst bewerkt:
Misschien interessant? Volgens jou behoeven AMD processoren/systeem een waarschuwing i.v.m. herrie. Je bent in de materie gedoken en hebt meerdere onderdelen bekeken en zaken uitgevoerd.

'Een AMD processor hebben = dit weten volgens mij.' Dan zou Google dit kunnen bevestigen. Op een gegeven moment schrijf je dat je resultaat kunt boeken, 'heel erg stil' en de temperatuur in principe goed blijft. Ontgaat mij dan iets?

"40% ventilatorsnelheid misschien beter... Als de BIOS gebruikt. Als meer totaal veilig. Iets té misschien. En zo handmatig."

We gaan wachten op anderen die ook een AMD hebben en herrie kennen? Kijken wat die aan oplossingen hebben.
 
Ik vind het ook een beetje riskant om zo te generaliseren. Zo van. 30% werkt voor mij, dus mensen zet je fan vooral op 30%. Dat zou voor andere onwetende mensen nog wel eens een probleem kunnen veroorzaken.
 
...Warrig verhaal...

Uh ahum, dat is zeker niet zo.

Het lijkt me interessant om het te hebben over het onderwerp in de OP-post.

Het is het beste om zelf te weten hoe het zit met die temperaturen. Het is ook wel te doen om het een tijdje te bekijken en er daarna genoeg van te weten. Dat is allemaal niet zo moeilijk of erg zwaar.

Ik plaats zo de naam van een paar dingen om de temperatuur te kunnen zien.
Het is net een grote ontdekking. Ik denk in ieder geval niet dat het uitgesproken bekend is. Ik denk dat er echt kans is dat te weinig mensen dit weten en daar daarom last van hebben.
 
Een onderwerp als dit dat over XP gaat. Over AMD en niet zo dol zijn op de marktleiders lijkt vatbaar te zijn voor heel erg onbegrijpelijke reacties. Zoals dat iets warrig is, of dit:


...'Een AMD processor hebben = dit weten volgens mij.' Dan zou Google dit kunnen bevestigen. Op een gegeven moment schrijf je dat je resultaat kunt boeken, 'heel erg stil' en de temperatuur in principe goed blijft. Ontgaat mij dan iets?...


...We gaan wachten op anderen die ook een AMD hebben en herrie kennen? Kijken wat die aan oplossingen hebben.


De oplossing is er al. Maar is die zo waar als ik denk?

Er is heel veel aan metertjes en toeters en bellen.

Ik heb er een paar in het systeemvak. Compact tray meter en voor puur getallen Open hardware monitor. Speedfan heeft ook wel iets, maar is niet aan de praat te krijgen als je er niets van weet. Open hardware monitor moet op de menubalk in ''opties'' afgesteld worden voor een goede weergave. Ik sta open voor een vraag, ik weet wel hoe dit werkt.
 
Laatst bewerkt:
Mensen krijgen problemen met temperaturen in het algemeen omdat bijv. :
a) de meeste pc's en laptops na aanschaf nooit schoon ( lees: stofvrij ) gemaakt worden waardoor er complete tapijten vuil ontstaan op deze essentiële onderdelen als ventilator en koelribben waardoor de warmte niet weg kan.
b) men toepassingen gebruikt waarop het systeem niet berekend is ( met name gamen op een ( budget ) huis-, tuin- en keukenlaptop.
Dat heeft niks met AMD te maken, dat geldt evengoed voor Intel.
Afgezien daarvan is Speedfan nou niet echt de tool om temperaturen te monitoren omdat deze lang niet altijd kloppen.
De juiste temperaturen lees je uit in de BIOS / UEFI daar deze de sensoren op het moederbord correct benaderen en uitlezen.

Wat de temperatuur of het hebben van een AMD-processor met Win XP te maken heeft is mij een compleet raadsel.....:shocked:
Dat moet je me toch eens uitleggen in begrijpelijk nederlands...
 
Laatst bewerkt:
@ Scrapheap

Ja, ja, het kan een leuke hobby zijn die dingen. Maar vaak van die dingen die dat blokkeren op één of andere manier. De enige mogelijkheid is om het er in ieder geval om te beginnen met anderen over te hebben.

Ik kwam er ook achter van dat stof. Net zo'n monster in je PC.

In principe hebben XP en AMD natuurlijk niets met elkaar van doen. Of de temperatuur. Het is meer dat Intel en nieuwere versies van Windows of updates totaal afgedaan hebben voor mij. Ik heb nooit ergens last van. Hoe minder ik update ook vooral. Eerder de andere kant op update.

Er is gewoon een gezamenlijke dagvaarding nodig door heel veel mensen van hardware fabrikanten. En zo +/- XP zou tot een meer ''nu'' passend of in ieder geval wat aangepast besturingssysteem gemaakt moeten worden. Dat echt zo universeel werkt. En iedereen echt tevreden over kan zijn.
 
Laatst bewerkt:
Hoe gooi je de prestaties van je PC pas echt goed omhoog? En wat geeft echt reden tot tevredenheid over hoe alles met elkaar werkt?

Dat soort dagvaardingen.

Maar ik vraag me af of er iemand reageert die ook die herrie heeft. Dat is echt niet te doen. Ze staan als lawaaierig bekend. AMD's. Ik denk niet dat dat nodig is. Intels moeten ook soms harder ventileren.

Maar dat gebeurt niet ofzo? Ik zat echt ver over de voorgeschreven grens met de temperatuur. Die ik nu ken.

En AMD's staan standaard afgesteld op ''hard ventileren'' en dat is veel en veel teveel.
 
Laatst bewerkt:
Kan er maar één ding over zeggen, wat een geloel.

Allemaal persoonlijke aannames waar echt niemand wat aan heeft, maar ja, forum wordt er leuk mee gevuld.

Speedfan, een prutprog geworden, wordt niet meer goed bijgehouden en idd, in de bios zie de juiste waarden.

Het is meer dat Intel en nieuwere versies van Windows of updates totaal afgedaan hebben voor mij
Ligt aan de gebruiker, vele hebben nieuwe hardware en draaien W10, die hebben ook nergens last van.

Wat wil je eigenlijk met deze draad?, tijd teveel vermoed ik.

Ik ga nu m'n nekharen even scheren, die staan nu overeind en dat scheert makkelijk.
 
Drie keer raden welke merk processoren ik altijd gebruik.
En ja, als ik de processor, die al de nodige jaren draait, nu onder win 10 stevig belast gaat de ventilator harder te keer. Echter het geluid blijft zeer binnen de grenzen.

Van de voeding heb ik eens een ventilator vanwege geluiden vervangen en dan is het dat ook wel.
 
Kan er maar één ding over zeggen, wat een geloel.

Allemaal persoonlijke aannames waar echt niemand wat aan heeft, maar ja, forum wordt er leuk mee gevuld.

Speedfan, een prutprog geworden, wordt niet meer goed bijgehouden en idd, in de bios zie de juiste waarden.


Ligt aan de gebruiker, vele hebben nieuwe hardware en draaien W10, die hebben ook nergens last van.

Wat wil je eigenlijk met deze draad?, tijd teveel vermoed ik.

Ik ga nu m'n nekharen even scheren, die staan nu overeind en dat scheert makkelijk.

O, ik vind dit vaak geloel bevatten.

Een greep:

...draaien W10, die hebben ook nergens last van.
...

Zeker zoals op het plaatje bij nieuwe Windows sites. Of de Intelsite doet dat ook zo. Met zo'n zwoel lachende griezel erbij. Het is net SM om het netjes uit te drukken.

Natuurlijk zijn nieuwe dingen ok. Ik vind het onbetrouwbaar overkomen als iemand een soort van vuilnisvat visie suggereert.
 
Drie keer raden welke merk processoren ik altijd gebruik.
En ja, als ik de processor, die al de nodige jaren draait, nu onder win 10 stevig belast gaat de ventilator harder te keer. Echter het geluid blijft zeer binnen de grenzen.

Van de voeding heb ik eens een ventilator vanwege geluiden vervangen en dan is het dat ook wel.

AMD Phenom II?

Heb jij een wat groter formaat ventilator op de processor? Die zijn daarom stiller.
 
Speedfan, een prutprog geworden, wordt niet meer goed bijgehouden en idd, in de bios zie de juiste waarden.


Maar eerlijk, serieus.

Speedfan. Maar kan zoiets op bepaald moment niet gewoon meer ''af'' zijn? Het draait op alle OS versies, er is niet veel nieuws meer in te ontwikkelen. Ook omdat veel mensen het hebben en geen nieuwe dingen meer noemen. Of minder.

Wat wordt er dan niet goed bijgehouden? Ik vind dat vreemd overkomen. Het moet gaan om een helder iets of ik denk dat het te betwijfelen is.

Het programma (lees: de programmeur ervan) doet hier echt het werk van God. En overal zou dat zo zijn denk ik. Ik denk niet dat er een beter programma is. Ik heb echt een heel nette automatische instelling kunnen doen. En in Windows. Welk ander programma biedt dat? Het ziet ernaar uit geen.


Afgezien daarvan is Speedfan nou niet echt de tool om temperaturen te monitoren omdat deze lang niet altijd kloppen.
De juiste temperaturen lees je uit in de BIOS / UEFI daar deze de sensoren op het moederbord correct benaderen en uitlezen.
Maar gebruik jij het ook? Het is wel even weten hoe erachter te komen hoe het werkt. Maar dan gaat het wel. Zonder een instructie is dat slecht te doen. Het programma werkt met verschillende temperaturen. Ik verwisselde er één. Wat verwarrend was met de informatie van Open hardware monitor.

Temperatuur in BIOS: geeft een foute waarde. In de BIOS staat de processor stil. Toch als een ijkpunt goed om eens gezien te hebben.
 
Laatst bewerkt:
Nee, ik gebruik Speedfan niet omdat ik :
a) Win7 Pro en Win 10 Pro draai waarin ik div. gadgets gebruik voor de meest belangrijke dingen.
b) mijn moederborden ( Asus & Gigabyte ) voldoende opties bieden om de div. dingen uit te lezen en in te stellen waaronder de snelheden van de ventilatoren.
In de BIOS staat de processor stil.
Tja, ik heb nog nooit een "draaiende" processor gezien in de BIOS of m'n pc...hier staat'ie altijd stil, in de socket van het bord met de koeler erop.
Als de BIOS een foute waarde laat zien kan dat zijn omdat er een verschil is van meten.
Het kan zijn dat de ene de sensor op het bord uitleest en weergeeft en de ander de Core-temperatuur toont.
Dat zijn verschillende dingen en dus andere temperaturen.
Afgezien van het feit dat uit mijn ervaring blijkt dat Speedfan niet echt betrouwbaar is als het gaat om de temperatuurweergave, of het wel of niet werkt heeft daar niks mee te maken.
Het is iets uit de tijd dat de moederborden nog redelijk pre-historisch waren uitgerust wat betreft sensoren en instel-mogelijkheden.
Vandaag de dag is het compleet overbodig geworden en helemaal niks met welke Windows-versie of merk processor dan ook te maken dus mijn mening over je post-titel is niet veranderd.

Maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat jij, hoe dan ook, je gelijk wilt halen...
Van mij mag je, succes daarmee, ik stop bij deze met deze vrij zinloze discussie om meerdere redenen waarmee we weer een totaal andere discussie krijgen, bijv. de zin of onzin van ontwikkeling in het algemeen, veiligheid etc.
Daar heb ik geen trek in, een fijne dag nog.:thumb:
 
Nee, ik gebruik Speedfan niet omdat ik :
a) Win7 Pro en Win 10 Pro draai waarin ik div. gadgets gebruik voor de meest belangrijke dingen.
b) mijn moederborden ( Asus & Gigabyte ) voldoende opties bieden om de div. dingen uit te lezen en in te stellen waaronder de snelheden van de ventilatoren.

Daar zat ik ook aan te denken. Als er zoiets geboden word als Speedfan, dan beginnen anderen ook meer mogelijkheden te bieden. Ivm wat Lange Pier zei.

Verder weet ik het niet. Reden om iets te zeggen als ik dit soort dingen interessant vind. Als je niet oppast, dan kan de hele computertoestand snel een heel nare zaak worden. Zo kan ik jouw reactie of die van Lange Pier wel begrijpen.

Ik bedoel net als met Volkswagen, wat pasgeleden openbaar werd.

Beveiliging, ontwikkeling. Ik vind dat wel interessant. Ik heb het er nooit met jou over gehad dat jij zou kunnen zeggen ''weer''. Ik heb er weleens eerder iets over geplaatst. Maar dat is nu niet te noemen. Dat is dan een soort van uit de hoge hoed. Dat kan niet.

Maar hoe denk jij over puur het onderwerp van een heel speciale XP computer? ''Computer'', ''PC'' niet echt de naam die ik het zou geven. Ik vind het niet klinken. Die om lachwekkende prestaties vraagt. Dus in wezen op de achtergrond blijft. Zoals het hoort.

Ik denk dat het heel goed zou kunnen zijn dat zoiets als beveiliging en ontwikkeling voor sommigen geen onderwerp is in verband met zoiets.
 
Laatst bewerkt:
Beste leden, laten we ons bij het topic zelf houden en niet gaan afdwalen, anders voel ik mij genoodzaakt te gaan overwegen de topic te sluiten.
Respecteer elkaar aub.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan