oude desktop hergebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

fsasfsas

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2006
Berichten
429
Ik heb een soortgelijke vraag ooit eerder gesteld maar dat is alweer zo lang geleden dat er wellicht nieuwe methodes zijn (nu is de nieuwe destkop van toen inmiddels de oude van nu):

Ik wil mijn oude desktop gebruiken als een soort veredelde usb-stick bij mijn nieuwe desktop. Is dat mogelijk?
Ik weet dat ik de harde schijf er uit kan halen en deze in een externe casing kan doen, maar dat wil ik niet want die oude desktop is ook de enige machine met nog een fatsoenlijke dvd drive.
Die oude desktop staat daarom nu nog helemaal opgetuigd zodat ie te gebruiken is. Hij hangt niet in het netwerk (geen wifi en bekabelen kan inmiddels niet meer omdat router op andere verdieping staat). Zou handiger zijn als ik dat ding gewoon ergens bij mijn nieuwe desktop kan zetten. Zonder randapparatuur, geen volledig ingerichte werkplek meer nodig (dat heeft ie nu nog). En met (usb? iets anders?) kabeltje aan nieuwe desktop zodat ik oude schijf kan gebruiken en wellicht zelfs de dvd brander.
Toen was dat niet zomaar eenvoudig mogelijk maar wellicht nu wel?

groetjes, Anjo
 
Zoals jij het beschrijft gebruikt de nieuwe desktop wifi voor toegang tot het lokale netwerk en Internet. En dat (dus) op beide desktops de bedrade netwerkaansluitingen leeg zijn.
Indien ja, dan zou je een superlokaal netwerkje kunnen maken waarbij de nieuwe en de oude desktop met elkaar kunnen 'praten', gebruikmakend van een zgn. kruiskabel.
Dus zou op het volgende neerkomen:
Je stelt op de bedrade netwerkverbindingen van beide computers een vast IPv4 ip-adres in, bijv. 192.168.100.100 op de oude (subnetmasker: 255.255.255.0) en op de nieuwe 192.168.100.200 (subnetmasker 255.255.255.0) en dan een kruiskabel inzetten om beide computers over hun bedrade netwerkaansluitingen met elkaar te verbinden. Als dan op de 'oude'desktop mappen worden gedeeld (incl. de CD/DVD speler) dan kan de nieuwe erbij komen.
Voorbeeld: Stel dat de oude desktop de CD/DVD drive deelt als "CD_Drive" dan is die bereikbaar vanaf de nieuwe desktop via (een netwerkschijfkoppeling naar) \\192.168.100.100\CD_Drive
Stel er wordt een map gedeeld op de oude desktop als "Films" dan is die bereikbaar vanaf de nieuwe desktop via (een netwerkschijfkoppeling naar) \\192.168.100.100\Films

Dit is de makkelijkste manier. Een andere manier zou zijn dat de nieuwe desktop pc zijn wifi (Internet-)verbinding deelt met de oude (wordt ICS genoemd (Internet Connection Sharing) over zijn bedrade netwerkverbinding (die dan weer via kruiskabel wordt verbonden met de oude desktop), maar daar zijn wat haken en ogen aan. Die optie heb ik hier dus niet genoemd/uitgewerkt, maar zou eventueel ook kunnen.

Eigenlijk, als je het er over hebt, is er weinig veranderd in de afgelopen jaren wat betreft wat jij wilt bereiken. ;)

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
klinkt goed. De nieuwe desktop zit overigens met kabel naar de router en gebruikt niet wifi voor het netwerk/internet. Dus dat zou jouw tweede optie dan worden. ik ga dat zeker eens nazoeken! En mocht ik er niet uit komen, dan kom ik graag bij je terug.

groetjes, Anjo
 
Nee, voor beide opties moet de bedrade netwerkaansluiting vrij zijn op beide computers. Want bij optie 2 deel je de wifi verbinding over de bedrade verbinding met de andere computer.
Nu blijkbaar de nieuwe desktop géén wifi gebruikt wordt het een bende. Enige wat dan overblijft is een extra bedrade netwerkaansluiting aan te schaffen en die aan te brengen in de nieuwe desktop (via een insteekkaart of via USB, wat je maar koopt). Uiteraard geldt dan nog alleen optie 1 én moet je op de nieuwe desktop de instellingen doen op de nieuwe bedrade netwerkverbinding, niet op de bestaande die je gebruikt voor Internet etc.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Zou dan een eenvoudige dongel op de oude desktop een idee zijn? Dan kan ie aan het thuisnetwerk aanhaken en kan ik bd de harde schijf en de dvd drive delen zodat ik ze kan gebruiken vanaf de nieuwe?
Het hoeft allemaal niet snel te zijn.

groetjes, Anjo
 
Dat kan ook, maar wat dacht je ervan om een bedrade netwerkswitch te zetten tussen je nieuwe desktop en de muuraansluiting, zodat zowel de nieuwe als de oude gewoon met hun bestaande bedrade netwerkverbinding kunnen aanhaken aan het thuisnetwerk? Je hebt dan ook geen kruiskabels nodig, want de switch regelt alles. Bovendien heeft dan de oude desktop ook Internet-toegang en is bereikbaar vanaf het hele thuisnetwerk met zijn gedeelde CD-speler, gedeelde mappen etc.
Uiteraard moet de switch minstens 3 poorten hebben want je wilt er 2 apparaten op aansluiten en dan moet hij nog 'de muur in', dus 3 aansluitingen minimaal.

Check ook even of je huidige verbinding vanaf de nieuwe desktop met het thuisnetwerk 100mbit/s snelheid is of 1Gbit/s, want je zult de switch ook in die snelheid moeten kopen. Als je twijfelt, koop een Gbit switch, dan zit je altijd goed.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon DVD drive monteren in de nieuwe desktop en de schijf in een behuizing stoppen. Kost een boel stroom om de boel nog een klein beetje te kunnen gebruiken nu. En op die manier kun je bijv. niet even een DVD branden. Je kunt enkel DVD lezen.
 
Dag Tijs

er is geen bedraad netwerk in de muur...
de nieuwe desktop staat naast de router (met een lan kabel verbonden). De router staat vlak bij de buitenmuur om aldaar het signaal te pakken. De rest van de apparatuur thuis is verbonden via wifi. De nieuwe desktop is de enige op lan.
De oude desktop staat een verdieping hoger. Zonder draadjes en zonder wifikaart. Ik heb nog wel geloof ik een oude linksys modem (router?). Misschien is daar iets mee te knutselen? oude pc via lan kabel naar linksys en dat ding laten in het thuisnetwerk hangen?
Nou kost een dongle me ook de kop niet maar ik vind het leuk om te kijken of ik met de dingen die hier liggen iets kan.
 
Gewoon DVD drive monteren in de nieuwe desktop en de schijf in een behuizing stoppen. Kost een boel stroom om de boel nog een klein beetje te kunnen gebruiken nu. En op die manier kun je bijv. niet even een DVD branden. Je kunt enkel DVD lezen.

Drive kan niet in nieuwe desktop gemonteerd worden. Daar is alleen ruimte voor een laptop-dvd brander (en die zit er ook in maar functioneert niet lekker). De stroom valt wel mee: dat ding hoeft immers niet constant aan te staan. Alleen indien nodig. Maar als er niet mee te branden valt over het netwerk kan ik 'm misschien beter gewoon maar stand-alone houden. Dan maar de randapparatuur er aan laten zitten. Kan iik nog ooit eens branden als ik dat nodig heb.

groetjes, Anjo
 
Je hebt 2 opties (of 3, evt., zie c.):
a. Je koopt een dongel voor de oude desktop, je installeert die en je deelt mappen en bestanden. [Niet geprefereerd.]
b. Je koopt een netwerkswitch en je zet die tussen de router en de 2 desktops. Je deelt mappen mappen en bestanden op de oude desktop.
Je kunt evt. die switch er tussen uit halen/houden en alleen (tijdelijk) gebruiken als de oude desktop aan moet.
c. De meeste routers hebben meerdere switchpoorten, dus als er nu nog 1 zo'n switchpoort vrij is, dan koppel de oude desktop op zo'n vrije switchpoort. Je deelt mappen en bestanden op de oude desktop.

Opties b. en c. zijn (wat mij betreft) acceptabel, optie a. niet (want ik voorzie allerlei ellende met de installatie van de dongel, gegeven dat het blijkbaar een oude versie Windows is etc.) Ik wil daarom aan 'de oude desktop' zo min mogelijk inrichting besteden.

Tijs.
 
merendeel snap ik.

De oude desktop draait op vista....

Heb voor optie c nog wel een vraag: hoe kan ik de oude desktop op een switchpoort van de router zetten als daar dysiek een verdieping tussen zit?

En kan ik inderdaad niet branden via het netwerk?

Hopelijk "overvraag " ik je niet

groetjes, Anjo
 
Heb voor optie c nog wel een vraag: hoe kan ik de oude desktop op een switchpoort van de router zetten als daar dysiek een verdieping tussen zit?

En kan ik inderdaad niet branden via het netwerk?

Hopelijk "overvraag " ik je niet

groetjes, Anjo

Vraag a.: Op dezelfde manier als dat je nu de nieuwe desktop hebt aangesloten maar daarvoor heb je dan weer een lange netwerkkabel nodig en die moet door dezelfde buis passen als de netwerkkabel van de nieuwe desktop. Een switch is makkelijker, want dan kun je de huidige netwerkkabel blijven gebruiken (+ 2 korte voor beide desktops).
Vraag b.: Branden over het netwerk gaat inderdaad niet. Moet lokaal op de oude desktop gebeuren.

Tijs.
 
Ik wil wel graag kunnen branden dus dan vrees ik toch dat ik de oude desktop het beste gewoon maar opgetuigd kan laten. Om te branden moet ik de randapparatuur (scherm, muis, toetsenbord) toch beschikbaar hebben...

met dank voor je uitgebreide antwoorden. ik ben er nog niet over uitgedacht...

groetjes, Anjo
 

omdat ik
(1) niet zo veel zin heb om 40+ en 20 (ook externe harde schijf casing) euro uit te geven als het ook op te lossen is met wat ik hier heb liggen. Wellicht zou het iets heel eenvoudigs zijn.
(2) ik niet veel vertrouwen heb in (externe) nieuwe branders. De brander in mijn huidige pc is helemaal nog niet oud maar prut. De brander in mijn oude desktop is wel oud maar een goede en degelijke en heeft aangetoond betrouwbaar te zijn. Ook daarom ben ik op zoek naar maniere die brander te blijven gebruiken.

Ik ben op de hoogte van externe mogelijkheden. Maar een pc leek me een gigantische externe casing en misschien was het wel eenvoudig op te lossen. Dat wist ik niet, vandaar mijn vraag.

groetjes, Anjo
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan