hoe krijg ik verbinding met de IP-cam buiten het WiFi netwerk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

HenkBakker

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2006
Berichten
164
In 2013 is onze dochter geboren. Als cadeau kregen we een IP-cam (Tenvis JTP3815W) van mijn moeder, om als babyfoon te gebruiken.
Nog steeds gebruiken we de cam; ook al omdat anderhalf jaar terug er nog een zusje bijkwam!

In het begin (2013) is het gelukt om de camerabeelden ook buiten ons (WiFi-) netwerk te bekijken. Als je de inlogcodes wist, kon je overal ter wereld (als er internet was) de beelden live bekijken.

Nu wil ik graag weer buiten ons eigen WiFi kijken, maar het lukt me niet (meer) om de juiste stappen te doen om het te verwezenlijken.
Eerst nog een vraag: intussen hebben we een nieuwe router aangeschaft (de oude was defect). Zou het kunnen dat de beelden 'buiten' niet te zien zijn vanwege de router? De nieuwe router is een Sitecom AC750 - WLR5002.
Ook zijn we intussen verhuisd. Van Emmen, waar de 'oude' Ziggo was; naar Dronten, waar de 'nieuwe' Ziggo is (voorheen UPC). Kan het hier aan liggen?

Ons IP-adres is 89.98.8.101.

Is er iemand die mij in simpel (ik ben bijna digibeet) kan uitleggen. welke stappen ik moet volgen om tóch de beelden buiten te kunnen zien? Als viewer gebruik ik Tenvis Sight of New Tenvis.
 
Wat is de Ziggo apparatuur? Indien Horizonbox (of Cisco) dan moet je 2x portforwarden om de ip-camera 'vanaf Internet' te benaderen (*). Overigens moet ik eerlijk zeggen dat ik daar zelf tegen ben (privacy, beveiligingsrisico), maar het is jouw keuze.
Verder moet je weten op welk intern ip-adres de ip-camera nu bereikbaar is én welke poort daarbij gebruikt wordt.

(*) namelijk 1x in de Ziggo apparatuur naar het WAN/Internet ip-adres van de Sitecom (kijk dus eerst na in de configuratie van de Sitecom welk WAN/Internet ip-adres dat is) en 1x in de Sitecom naar het ip-adres van de ip-camera.

Daarnaast heb je 1 letter omgedraaid bij de type-aanduiding van de ip-camera (de 'T' en de 'P'). Er zijn 3 soorten JPT3815W:
JPT3815W P2P
JPT3815W-HD
JPT3815W

Als ik mag aannemen dat je de laatstgenoemde hebt, dan staat hier de uitgebreide handleiding, hier de Quick Start guide en hier de Quick start guide for PC.
Als ik de Quick Start guide bekijk, dan zie je op pagina 11 (pagina 13 in je viewer, want de nummering start 2 pagina's later pas) staan hoe je kunt achterhalen welke ip-adres en poort je ip-camera op opereert én wat links naar http://www.portforward.com zodat je daar wat achtergrond kunt halen over hoe te portforwarden. Jouw type staat er niet precies bij, maar ik neem aan dat de WLR5000 op (ong.) dezelfde manier werkt als de WLR5002, dus dan geldt deze gids.

Tijs.
 
reactie op #2

Beste Tijs,

Dankjewel alvast. Waarschijnlijk heb ik al veel nuttige informatie van je gekregen waarmee ik verder kan.
Alleen het Port Forwarden van de Ziggo apparatuur is me nog niet duidelijk hoe dit uit te voeren.

De router heeft de naam 'Emta - Ubee - Wifi3.0'. Het logo van UPC staat er nog op. (Rond de tijd dat UPC werd overgenomen door Ziggo, heb ik deze toegestuurd gekregen.)

Henk.
 
Goedenmorgen Henk,

Ik neem aan dat het deze routermodem is, dus een Ubee EVW3200.
Nu wordt het interessant: Je kunt/mag dit apparaat blijkbaar in bridge modus zetten (zie deze link), dus zou dan jouw Sitecom router het publieke ip-adres ontvangen op zijn WAN/Internet kant en dus niet de Ziggo apparatuur/Ubee. Als je het niet zeker weet o.b.v. de omschrijving van wat bridge modus inhoudt voor de Ubee, kijk dan in de Sitecom na welk WAN/Internet ip-adres die heeft. Is dat een 192.168.x.x ip-adres of 10.x.x.x ip-adres, dan is de Ubee nog steeds een routermodem, maar staat daar het ip-adres 89.98.8.101 (of iets vergelijkbaars, dus geen 192.168.x.x of 10.x.x.x ip-adres) dan is de Ubee gedegradeerd tot bridge.

Indien de Ubee in bridge modus staat dan is die 'transparant' geworden en hoeft er maar 1x te worden geportforward, namelijk in de Sitecom naar het ip-adres van de ip-camera.

Als jij even nakijkt of de Ubee in bridge modus staat of niet en dat terugmeldt dan weten we óf het nodig om in de Ubee te portforwarden. Zoals gezegd hoef je daarvoor niet de EVW3200 in, maar is het genoeg om de huidige status van de Sitecom te bekijken.

Stel dat portforwarding nodig in de Ubee: Ziggo vertelt alvast het volgende over portforwarding in de Ubee (zie deze link, bij/onder "Poort forwarding")
1. Ga naar http://192.168.178.1
2. Log in met gebruikersnaam ziggo en wachtwoord draadloos.
3. Klik op Geavanceerde instellingen.
4. Klik op Gateway.
5. Klik op Forwarding.
Zodra je daar bent kun je gebruik maken van deze gids om portforwarding in te stellen.
Uitgebreide gids van de Ubee staat hier, waarbij portforwarding wordt besproken vanaf 4.11 Forwarding , dit voor het geval je er met de gids van portforward.com er (nog) niet uitkomt.
NB: Het kán zijn dat je 192.168.178.1 niet kunt bereiken vanaf het Sitecom (wifi) netwerk. In dat geval moet je even bedraad je pc/laptop aansluiten op een van de vrije LAN aansluitingen van de Ubee en dan de instructies uitvoeren.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ok, er wijzigt structureel weinig:
a. De link naar de Ziggo informatie is deze
b. Ook dit apparaat kan in bridge modus gezet zijn, dus de check daarop blijft gehandhaafd/nuttig.
c. Zover ik kan zien is de poort forwarding sectie bereikbaar op dezelfde manier als die van de EVW3200, behalve dat (zie ook d.) er niet op Gateway hoeft te worden geklikt, dus dat stap 4 wegvalt.
d. Portforward.com link voor de EVW3226: deze
[e. Niet gechect, maar het zou mij niet verbazen dat het grootste deel van de uitgebreide gids (laatste link in mijn vorige posting) ook geldt voor de EVW3226.]

Tijs.
 
reactie op #6 ( en de vorige):
Ik heb modem EVW3226 nu in bridge modus gezet.
Het is nu mogelijk om in te loggen (met admin/admin) op 192.168.100.1...

Wat ik nu moet doen (of juist niet), weet ik niet. Sorry; het ligt niet aan jouw uitleg, maar aan mijn 'drukke hoofd'. Ik ben deels autistisch. Soms kan ik de dingen niet goed meer uit elkaar houden.

Zou je daarom stapje voor stapje (nog eens) kunnen uitleggen wat ik moet doen? Zowel bij het Ziggo modem als de Sitecom. Als de volgorde belangrijk is, graag de juiste volgorde aangeven.

De IP-cam heeft adres 192.168.1.143; poort 82. In de Sitecom WLR5002, Advanced, Post forwarding staat een vinkje bij "Post forwarding aan" en bij 'Huidige Port Forwarding tabel' staat:
NR. lokaal IP Type Poort Bereik Commentaar
1 192.168.1.143 TCP 82 IPcam

Stel dat alles goed staat (of nu al, of met jouw hulp); hoe kan ik dan testen?
 
Dit lijkt goed te staan. Testen kan (voor de verbinding/portforwarding althans) vanaf je thuisnetwerk te gaan naar http://www.canyouseeme.org en dan poort 82 aangeven om te testen.
[Op de canyouseeme.org site zie je ook meteen wat nu je publieke ip-adres is, kan handig zijn voor de test hier onder.]
Alternatief zou zijn om op een smartphone niet verbonden te zijn met je wifi en (dus) alleen mobiel Internet aan te hebben en dan te gaan naar http://89.98.8.101:82
[Uiteraard het juiste huidige WAN/Internet ip-adres van je Sitecom opgeven vóór :82 op je smartphone, te achterhalen in de Sitecom zélf (WAN/Internet status) of via de canyouseem.org test.]

Tijs.
 
reactie op #8:

Dit lijkt goed te staan. Testen kan (voor de verbinding/portforwarding althans) vanaf je thuisnetwerk te gaan naar http://www.canyouseeme.org en dan poort 82 aangeven om te testen. met succes: 62.108.5.28
[Op de canyouseeme.org site zie je ook meteen wat nu je publieke ip-adres is, kan handig zijn voor de test hier onder.]
Alternatief zou zijn om op een smartphone niet verbonden te zijn met je wifi en (dus) alleen mobiel Internet aan te hebben en dan te gaan naar http://89.98.8.101:82 http://62.108.5.28:82 lukt wel op Android telefoon maar niet op iPhone SE (melding: "Safari kan de pagina niet openen omdat je iPhone niet is verbonden met het internet")
[Uiteraard het juiste huidige WAN/Internet ip-adres van je Sitecom opgeven62.108.5.28 opgeven? Waar? vóór :82 op je smartphone, te achterhalen in de Sitecom zélf (WAN/Internet status) of via de canyouseem.org test.]

Wat moet ik nog aan instellingen op mijn iPhone wijzigen?
En welke wijzigingen/aanvullingen moet ik nog aanbrengen in Sitecom? Waar precies?

Welke instellingen moet ik in de app van de camera (New Tenvis of Tenvis Sight) ingeven? Of raad je een andere viewer aan (en hoe moet ik die dan instellen)?
 
Laatst bewerkt:
Zegge... Vind je niet dat je nu niet 'je hand overspeelt?' Mijn bedoeling met de bemoeienis was om ervoor te zorgen dat er bereikbaarheid zou zijn, en die is er nu.
Dat (het abonnement dat gekoppeld is aan) je iPhone blijkbaar geen mobiel Internet heeft (of daarvoor niet goed is ingericht), daar kan ik niets mee...

En nee, blijkbaar staat de portforwarding etc. nu goed, zoals ook blijkt op je Android (en op canyouseeme.org) dus op de Sitecom hoeft niets meer te gebeuren.
Wat je in die app moet doen weet ik niet (en niemand hier zonder schermafdrukken van de mogelijkheden aldaar). Is bovendien 0,0 relevant nu, gegeven dat die iPhone blijkbaar geen mobiel Internet heeft.

Wat je (m.b.t. die iPhone) nog kunt doen is kijken of je buren je even hun wifi wachtwoord willen 'lenen', daarmee de iPhone verbinden en testen (dus over het wifi netwerk van de buren).
En dan dus verbinden (vanaf Safari) met http://62.108.5.28:82 of vanuit die app, verbindend met 62.108.5.28 en poortnummer 82.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Beste Tijs,

Je hebt gelijk! Je hebt mij geweldig geholpen!!!
Dankjewel daarvoor!

Henk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan